گوگنهایم، موزه‌ای که تاریخ اسپانیا را تغییر داد!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید عجیب‌ترین اتفاقی که در تاریخ یک سرزمین ممکن است رخ دهد چیست؟ فکر می‌کنید چه چیزهایی می‌تواند تاریخ یک سرزمین را تغییر دهد؟ فکر می‌کنید گردشگری می‌تواند یک سرزمین را از فروپاشی و جنگ نجات دهد؟
موزه گوگنهایم

موزه گوگنهایم بیلبائو، موزه عجیب و اسرارآمیزی است که توانست تاریخ اسپانیا را از مرگ حتمی نجات دهد و به قطب گردشگری در سرزمین باسک تبدیل شود! همراه دلتامگ با این موزه پر رمز و راز آشنا شوید.

موزه گوگنهایم چگونه تاریخ اسپانیا را تغییر داد؟

بیلبائو یکی از شهرهای بسیار مهم و زیبای اسپانیا و مرکز سرزمین باسک است که در دهه 1990 میلادی به‌شدت دچار رکود اقتصادی شده بود. جنگ‌های داخلی در این شهر شدت گرفته بود و بسیاری از مردم سرزمین باسک به دنبال جدا کردن این منطقه از اسپانیا بودند.

موزه گوگنهایم چگونه تاریخ اسپانیا را تغییر داد؟

چه چیزی می‌توانست این به هم ریختگی فرهنگی و اقتصادی را جبران کند؟ اینجا بود که مسئولان حکومتی اسپانیا به فکر یافتن راه چاره افتادند و پای صنعت گردشگری را به این نقطه باز کردند. در سال 1997 موزه گوگنهایم بیلبائو متولد شد و چنان کولاکی به پا کرد که مردمان سرزمین باسک در مقابل آن به زانو درآمدند!

به یک‌باره پای توریست‌ها و گردشگران به شهر بیلبائو باز شد و اقتصاد این شهر جانی دوباره گرفت. مردم از همه‌‌جای دنیا برای دیدن این موزه عجیب‌وغریب راهی بیلبائو می‌شدند و این شهر هرروز مدرن‌تر و جوان‌تر می‌شد تا جایی‌که آتش اختلاف‌ها خوابید و اسپانیا برای همیشه از فروپاشی نجات یافت.

موزه بیلبائو

چه چیزی موزه گوگنهایم را تا این حد خاص کرده بود؟

بازی آفتاب و سایه‌ها روی نمای خارجی این موزه باعث می‌شود که گاهی ساختمان گوگنهایم گاهی خالدار و گاهی موج‌دار به نظر برسد! ویژگی عجیب طراحی نمای بیرونی این موزه نیز سبب شده که به یکی از عجیب‌ترین بناهای مدرن دنیا تبدیل شود. از هر طرف که به این موزه نگاه کنید آن را به یک شکل می‌بینید.

مطلب پیشنهادی:  خواص زنجبیل برای پوست و مو باورنکردنی است

جالب اینجاست که متریال به‌کار رفته برای ساخت نمای بیرونی موزه از فلز است؛ اما گاهی آجری شکل به نظر می‌رسد. در ساعات مختلف روز هم‌رنگ این بنا تغییر می‌کند. منحنی‌هایی که از فرم سنتی به مدرن تغییر کرده، یک ساختارشکنی زیبا را در معماری این بنا به وجود آورده است.

نمای عجیب موزه بیلبائو

معمار موزه گوگنهایم کیست؟

معمار این موزه زیبا و اعجاب‌انگیز شخصی به نام فرانک گری است که اصالتی کانادایی دارد.

گری چگونه این موزه را طراحی کرده است؟

گری از صخره‌ها، شکل کشتی‌ها، بال‌ ماهی‌ها و برج‌های منطقه باسک و به‌خصوص زیردریایی‌های روسی برای طراحی  پلان موزه گوگنهایم بیلبائو، الهام گرفته است. فرانک گری ساختمان این موزه را با توجه به بافت تاریخی و جغرافیایی باسکی، در ذهن خود طراحی کرد. نمای این بنا از ورق‌های تیتانیوم ساخته شده و لایه زیرین آن از قیر الاستیک پوشیده شده تا ضد آب باشد.

عنکوبت موزه گوگنهایم

بهترین زمان بازدید از موزه چه موقع است؟

موزه گوگنهایم اسپانیا سه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان است. جالب است بدانید که برای کودکان زیر 12 سال نیازی به تهیه بلیط ندارید. در مقابل موزه نیز مجسمه‌های غول‌پیکری از عنکبوت و… می‌بینید که هر کدام جذابیت خاصی برای گردشگران دارند. این موزه مانند جزایر قناری از جمله معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های اسپانیاست که سالانه حدود دو میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

یک نظر

  1. ناشناس

    23 بهمن 1402 در 5:48 ب.ظ

    خیلی زیباومنحصربفرداست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…