کال جنی؛ ترسناک‌ترین دره اسرارآمیز ایران!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مکان‌های جذاب و ترسناک بسیاری در ایران وجود دارد که هرکدام به خاطر یک ویژگی اسرارآمیز شهرت یافته‌ است. کال جنی یکی از این مکان‌های رازآلود و ترسناک است که در گذشته‌های دور برای گام نهادن در آن باید شجاعت زیادی به خرج می‌دادید!
کال جنی

کال جنی یکی از عجیب‌ترین و اسرارآمیزترین مکان‌های گردشگری ایران است که افسانه‌ها و داستان‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد. دلتامگ در این مقاله سفری به یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های ایران دارد، با ما همراه باشید.

افسانه کال جنی چگونه شکل گرفته است؟

سراسر این دره پوشیده از صخره‌هایی است که توسط فرسایش آبی و بادی شکلی عجیب‌وغریب به خود گرفته‌اند. از دل این صخره‌ها آبی زلال و شفاف جاری است و سیلاب‌های عظیم زمانی در دل این کال جریانی مداوم داشته‌اند پس طبیعی است که این دره را کال یا محل عبور آب بدانند؛ اما چرا دره جنی؟

افسانه کال جنی چگونه شکل گرفته است؟

بومیان منطقه معتقدند که شکل عجیب صخره‌های کال جنی طبس نمی‌توانسته کار طبیعت باشد! صخره‌های زیبایی که در نهایت زیبایی تراش خورده‌اند باعث وحشت مردمان محلی این منطقه می‌شده‌اند. زمانی که باد با هیاهوی خود از میان این صخره‌ها عبور می‌کرده یا جریان سیلاب در دل صخره‌ها صدای وحشتناک به راه می‌انداخته، بومیان ایمان می‌آوردند که اینجا محل زندگی جنیان و کانالی برای عبور ارواح به دنیای انسان‌هاست! همچنین در میانه صخره‌های بلند و سهمیگن این دره حفره‌هایی شبیه خانه وجود دارد که محلی‌ها معتقدند نمی‌توانسته محل زندگی انسان باشد!

حفره های و خانه های صخره ای کال جنی

کال جنی در شب چگونه است؟

با گسترده شدن شب بر پهنه آسمان و نمایان شدن ستاره‌ها و فراگیر شدن سکوت در دشت طبس، صدای پیچیدن باد و هیاهوی عبور آب از میان صخره‌ها بیشتر به گوش می‌رسد و همین موضوع دره را ترسناک‌تر می‌کند؛ اما زیبایی آن را نیز دوچندان می‌کند.

دره کال جنی طبس

کال جنی کجاست؟

کال جنی طبس همچون روستای نایبند یکی از جاهای دیدنی استان خراسان است که در 32 کیلومتری شمال شهر طبس قرار گرفته است. برای رسیدن به این کال زیبا باید به روستای ازمیغان بروید و سپس به سمت قناتی که در نزدیکی روستا قرار دارد بروید. تنها با 25 دقیقه رانندگی از طبس می‌توانید به این دره ترسناک برسید در حالی‌که فاصله آن از تهران حدود 900 کیلومتر است و به ده ساعت رانندگی نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی:  اگر بی خوابی دارید، این راهکارها را امتحان کنید

صخره های عجیب دره کال جنی

بهترین زمان سفر به کال جنی چه موقع است؟

دره کال جنی در طبس یکی از شهرهای کویری ایران واقع شده است پس قطعا سفر به آن در چله تابستان با توجه به گرمای هوا چندان جذاب نیست! اگر قصد سفر به این دره ترسناک؛ اما زیبای ایران را دارید بهتر است در فصل پاییز یا زمستان به آنجا بروید. به‌خصوص در زمستان هوای این منطقه بسیار معتدل و مطلوب است و قطعا سفر خوبی را تجربه خواهید کرد.

سفر به کال جنی

دیدنی‌های دره چیست؟

غارهای فرسایشی طبیعی، دودکش‌ها و تنورهای جن بخشی از زیبایی‌های کال جنی هستند که توسط فرسایش آبی و بادی در دیواره‌های رودخانه به وجود آمده‌اند. همچنین آثاری از سکونت انسان در دوران ساسانیان در این دره کشف شده و شبکه وسیعی از چاه‌ها و حفره‌های عجیبی که متعلق به زرتشتیان بوده در دل صخره‌های این دره وجود دارد.

دودکش جن ها

قدمت دره کال جنی چقدر است؟

باستان‌شناسان معتقدند که قدمت این دره به دوران ژوراسیک و حدود دویست میلیون سال پیش برمی‌گردد!

چه تفریحاتی در این دره وجود دارد؟

اقامت در بوم گردی‌ها، آب‌بازی، دره پیمایی، عکاسی و کمپینگ از جمله تفریحات این دره به شمار می‌روند.

آدرس دره کال جنی طبس کجاست؟

آدرس این دره ترسناک در استان خراسان جنوبی، جاده طبس – بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…