سرسبزترین جزیره در دل کویرهای بی‌آب و علف ایران!

1
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفر به مناطق کویری ایران در فصل‌های سرد سال به دلیل تعدیل آب‌وهوا، سفر به این مناطق بسیار لذت‌بخش است. در دل کویر چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد؛ اما عجیب‌ترین چیزی که در کویر می‌توانید ببینید، یک روستای پلکانی است!
روستای نایبند

در بسیاری از مناطق کوهستانی ایران می‌توانید روستاهای طبقه‌ای را ببینید؛ مثلا ماسوله تنها یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین روستاهای پلکانی ایران است. با این حال در سایر نقاط کشور نیز می‌توانید چنین روستاهایی را ببینید؛ اما دیدن یک روستای پلکانی در دل کویر ایران قطعا چیزی عجیب و غیرقابل‌باور است! روستای نایبند، روستایی عجیب و اسرارآمیز در دل کویر طبس است که به ماسوله ایران شهرت یافته است. با دلتامگ همراه باشید.

روستای نایبند کجاست؟

در استان خراسان جنوبی و در شهرستان طبس بخشی به نام دیهوک وجود دارد. در این بخش وقتی به دل کویر می‌زنید، در میانه‌های کویر روستایی عجیب وجود دارد که ظاهرش آن را از سایر روستاهای کویری جدا کرده است. نام این روستا نایبند است که ظاهر پلکانی آن باعث شده به آن لقب ماسوله ایران را بدهند.

کوچه های روستای نایبند

روستای نایبند طبس

روستایی است در دل کویر که وقتی به آن وارد می‌شوید باورتان نمی‌شود اینجا کویر باشد‍! کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌های زیبا و باغ‌‌های مرکبات جلوه‌گری زیبایی دارد و مناظری بکر آفریده است. این روستا همچون جزیره‌ای سبز در میان کویر به نظر می‌رسد و جلوه‌ای شگفت‌انگیز دارد. قدمت روستای نایبند در طبس به قرن‌های اولیه تاریخ اسلام برمی‌گردد که گواه این مدعا وجود حفره‌ها و غارهایی که در دل کوه‌های اطراف وجود دارد.

چه کارهایی می‌توانیم در نایبند انجام دهیم؟

تنها جاذبه این روستا، خانه‌های عجیب آن نیستند؛ بلکه در اطراف روستای می‌توانید به کوهنوردی بپردازید، یا به تماشای چشمه‌های زلال و پاک جاری در دل کویر بروید. گشت‌وگذار در کوچه‌های باریک و فشرده روستا و نشستن کنار مردم خونگرم کویر می‌تواند روحیه تازه‌ای به شما ببخشد. با تمام این‌ها جذاب‌ترین کاری که در کویر می‌توانید رصد آسمان پرستاره شب کویر است، آسمانی که آن را در هیچ جای دیگر ایران نخواهید دید.

مطلب پیشنهادی:  مرغ زغالی، طعمی دودی و متفاوت برای مرغ

نخلستان های نایبند

چگونه به نایبند برویم؟

این روستا درست در دامنه کوهستان و مشرف بر کویر لوت در جنوب شهرستان طبس قرارگرفته است. نزدیک‌ترین شهر به این روستای اعجاب‌انگیز شهرستان دیهوک است. مسیر نایبند از جاده طبس به کرمان می‌گذرد. به میانه‌های این جاده که می‌رسید باید به از سه‌راهی پیش رویتان به سمت دیهوک حرکت کنید و پس از طی 130 کیلومتر و عبور از دیهوک، زنوغان و کریت به این روستا خواهید رسید. فاصله روستای نایبند از طبس حدود دویست کیلومتر است!

چشمه های زلال نایبند

سخن پایانی

روستای نایبند یکی از روستاهای بسیار جذاب ایران است که در دل کویر همچون نگین می‌درخشد. کویری که در مقابل این روستای گسترده شده است یکی از رویایی‌ترین کویرهای ایران است. اگر قصد یک سفر پاییزی یا زمستانی جذاب و خاطره‌انگیز را می‌خواهید، سفر به ماسوله کویری ایران در این روزها را از دست ندهید.

تعداد کلمات مطلب: 430

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. محمد قاینی

    18 آذر 1402 در 12:59 ب.ظ

    حیف این روستای زیبا که خیلی به نظافت و بهداشت آن توجهی نمیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

دستور پخت خورشت خلال کرمانشاهی خوشمزه با زرشک

خورشت خلال یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای کرمانشاهی است که با گوشت گوسفندی و خلال ب…