آیا قولنامه دستی ماشین اعتبار دارد؟

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا هنگام نوشتن قولنامه ماشین سوالات بسیاری برای افراد پیس می‌آید. برای مثال یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می‌شود آیا قولنامه دستی ماشین اعتبار دارد؟
قولنامه دستی ماشین

قولنامه دستی ماشین شاید از جمله کارهایی باشد که بسیاری از افراد اقدام به نوشتن آن می‌کنند. به‌طور کلی همه افراد باید از نکات مهم برای نوشتن قولنامه و مبایعه نامه خودرو آگاهی داشته باشند. زیرا هنگام نوشتن آن هم خریدار و هم فروشنده بدانند که چه نکاتی را در آن ذکر کنند. همراه دلتامگ باشید.

قولنامه دستی ماشین

پیرامون قولنامه دستی ماشین که برخی از افراد گمان می‌کنند که اعتباری ندارد باید بگوییم که این قولنامه فقط یک کاغذباطله نبوده و اگر به امضای دو طرف در آید، دارای اعتبار قانونی در محاکم خواهد بود.

به همین علت است که باید به بندهای قولنامه و موادی که در آن ذکر می‌شود، آگاه باشید تا بتوانید به آن‌ها عمل کرده یا آن را فسخ کنید. شما به‌عنوان یک خریدار یا فروشنده خودرو، باید با تنظیم قولنامه دستی ماشین آشنا شوید و بدانید که بعد از تنظیم مبایعه‌نامه خودرو شما متعهد به انجام قول و قرارهای تنظیم شده در آن هستید و باید هر دو طرف معامله موارد را رعایت کنند.

برخی از نکات مهم در نوشتن قولنامه دستی ماشین

برخی از شروط مهم که باید حتماً در متن قولنامه ماشین آورده شوند، به شرح زیر هستند:

  • حضورنداشتن هر کدام از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی در زمان مقرر، ارائه‌ندادن مدارک و مستندات لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و پرداخت‌نکردن پول مورد معامله تا تاریخ مشخص از سوی خریدار باعث فسخ معامله می‌شود.

شما می‌توانید مبلغی را به‌عنوان جریمه عدم انجام تعهد که به آن وجه التزام گفته می‌شود را در این بند آورده و علاوه بر این، به پیش‌بینی حق فسخ زمانی که یکی از طرف‌های معامله نسبت به تعهدات خودش غافل است، تعیین کنید.

  • درباره این موضوع باید بدانید که حق فسخ در معاملات، وجود یا عدم وجود حق فسخ، به طور کامل به توافقاتی که دو طرف معامله انجام می‌دهند بستگی دارد. این توافق می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شده که در زیر ما چند نمونه را شرح داده‌ایم.

برخی از نکات مهم در نوشتن قولنامه دستی ماشین

  1. شما می‌توانید برای هیچ یک از طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده حق فسخ تعیین نکنید.
  2. یا هر دو طرف معامله چه خریدار و چه فروشنده، حق فسخ داشته باشند.
  3. تنها برای یکی از طرفین معامله حق فسخ در نظر بگیرید.
  4. در نهایت می‌توانید جریمه‌ای تعیین کنید که هر کدام از طرفین معامله که قصد فسخ آن را دارد، مجبور باشد، مبلغ را بپردازد.
مطلب پیشنهادی:  آیا حق کسب و پیشه به ارث می‌رسد؟

نکته مهمی که دراین‌رابطه باید بدانید آن است که اگر درباره حق فسخ در متن قولنامه خودرو چیزی نوشته نشود، این به بدین معنا است که برای هیچ‌کدام از طرفین حق فسخ در نظر گرفته نشده است.

  • لازم است بدانید که در فرمت‌های آماده که برای مبایعه‌نامه ماشین وجود دارد، معمولاً ‌ بند زیر به‌عنوان حق فسخ درج می‌شود: همه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان اسقاط شد (ساقط شده یا از بین رفته است). موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی هستند.

همچنین ذکر این نکته نیز مهم است که هر نوع تخلف اعم از راهنمایی‌ورانندگی یا کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله رخ‌داده باشد، مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌هایش تا زمان تحویل بر عهده فروشنده خواهد بود.

  • یکی از شرایط مهم در مورد معامله این است که باید خود خودرو، لوازم جانبی، همه اسناد و مدارک و بیمه‌نامه آن را بررسی شود و این موارد را در قولنامه هم ذکر شود.

معامله

این مورد را به‌صورت زیر بنویسید:

خودرو مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک، با رؤیت کامل فنی و بدنه توسط خریدار و کارشناس مورداعتماد او صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه است؛ بنابراین خریدار بعد از امضای این قرارداد ادعایی نسبت به عدم سلامت فنی و بدنه خودرو ندارد.

نکته: بنابراین با امضای این بند خریدار عملاً حق فسخ معامله را به دلیل ایرادهایی که بعداً متوجه آن‌ها می‌شود را نداشته و این حق را از دست می‌دهد. اگر خریدار خودرو هستید، حتماً و حتماً قبل از امضای قولنامه، خودرو را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. لوازم جانبی آن را چک کنید. بررسی بیمه‌نامه را هم فراموش نکنید.

  • حتماً در انتهای قولنامه، امضای فروشنده، خریدار و شهود را درج کنید. قولنامه خودرو حتماً باید در دو برگ نوشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…