یونسکو به این شهر ایران، لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت را داد!

2
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از شوشتر چه می‌دانید؟ چقدر با جاهای دیدنی شوشتر آشنا هستید؟ در سفر به شوشتر دلتان می‌خواهد از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید یا سری به جاذبه‌های تاریخی آن بزنید؟
جاهای دیدنی شوشتر

استان خوزستان یکی از استان‌های گرمسیری ایران است که دارای جاذبه‌های منحصر به فردی است. در استان شهرهای زیادی وجود دارند که هر کدام جاذبه خاص خود را دارند؛ اما شهر شوشتر یکی از خاص‌ترین شهرهای باستانی ایران است. جاهای دیدنی شوشتر از مناظر زیبای طبیعی گرفته تا یادگارهای به‌جامانده از دوران باستان، همگی محبوب و پرطرفدار هستند. با دلتامگ همراه باشید.

قلعه سلاسل از جاهای دیدنی شوشتر

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد این شهر قلعه سلاسل است که بر روی صخره‌ای بزرگ ساخته شده است. مورخان معتقدند زمان ساخت این دژ مستحکم به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گردد؛ اما در طول تاریخ بارها مرمت شده است.

قلعه سلاسل شوشتر

سازه های آبی شوشتر

این سازه‌ها اوج هنر و معماری مهندسان ایرانی در زمان هخامنشیان را نشان می‌‌دهند که حتی از سمت سازمان جهانی یونسکو نیز لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت مردمان باستانی ایران‌زمین را به خود اختصاص داده است. مهندسان ایرانی قرن‌ها قبل توانستند با این سازه‌ها که در میان صخره‌ها ایجادشده، یک شبکه آب‌رسانی قوی در شهر ایجاد کنند که آب به تمام قسمت‌های شهر به شکل یکسانی برسد.

پل بند لشکر از جاهای دیدنی شوشتر

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شوشتر پل بند لشکر است که قدمت آن نیز به دوران ساسانیان می‌رسد. برای ساخت این سازه که طولی بالغ‌بر 124 متر دارد از مصالحی چون ماسه‌سنگ و ملاط ساروج استفاده‌شده است. نکته جالب این است که ارتفاع این پل در قسمت‌های مختلف، متغیر است؛ اما به‌طور میانگین دارای بلندایی حدود ۸ متر و ۳۵ سانتی‌متر است.

مسجد جامه شوشتر

یکی دیگر از جاهای دیدنی شوشتر استان خوزستان، مسجد جامع شهر است. در دل این مسجد کتیبه کهنی وجود دارد که قدمت آن به زمان ولایت امام حسن (ع) برمی‌گردد. نمای بی‌نظیر و معماری زیبای این مسجد به همراه گچ‌بری‌های هنرمندانه، کنده‌کاری‌ها و آجرکاری‌هایی که با استادی تمام به‌صورت شلوغ و پرنقش‌ونگار انجام‌شده است، مسجد را به یکی از میراث‌های ارزشمند کشور تبدیل کرده است.

مطلب پیشنهادی:  5 ساحل محبوب و پرطرفدار مازندران را می‌شناسید؟

تنگه عقیلی زیبایی بی‌نظیر طبیعت شوشتر

تنگه عقیلی یکی دیگر از جاهای دیدنی شوشتر است که در دشت‌های آن واقع شده است و تنوع پوشش گیاهی اطراف این منطقه و سرسبز حاشیه رودخانه کارون که از میانه این تنگه عبور می‌کند، واقعاً منظره‌ای چشم‌نواز و شگفت‌انگیز است. این منطقه با کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای به نام فدلک، گچ و رود کارون احاطه شده است که همگی به تماشای آن‌ها می‌پردازند. با سوار شدن بر قایق و گشت‌وگذار در اطراف این تنگه شما می‌توانید از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید.

تنگه عقیلی شوشتر

سخن پایانی

جاهای دیدنی شوشتر بسیار بیشتر از این مواردی است که ما بیان کردیم. شوشتر یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که به‌تنهایی 14 میراث جهانی را در دل خود جا داده است. این شهر همچنین لقب پایتخت سازه های آبی جهان را یدک می‌کشد و یکی از جاهای دیدنی خوزستان محسوب می‌شود.

2 دیدگاه

  1. وفا

    5 آذر 1402 در 12:45 ب.ظ

    شهردار محترم شوشتر لطفا ب این شهرتاریخی بیشتر رسیدگی کنید بخصوص ورودی شهر

    پاسخ

  2. عارف آل کثیر

    5 آذر 1402 در 6:32 ب.ظ

    شوشتر احتیاج به رسیدگی داره و همه اقوام باهم برادرن در شهر عزیزمون این نماینده بی لیاقت هم جای حرف های صدمن یه غازش چاره ای کنه واسه اطراف و ورودیهای شوشتر بهترین شهر خوزستانه از لحاظ میراث فرهنگی. باتشکر از عوامل سایت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…