گنج 8 تریلیون دلاری داریوش سوم کجاست؟ + ویدیو

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پادشاهان ایرانی با امپراتوری‌های عظیم خود، همگی دارای گنج‌های عظیمی نیز بوده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین گنج‌های دنیا بدون شک متعلق به داریوش سوم و معروف‌ترین پادشاه سلسله هخامنشیان است. دفینه این پادشاه آن‌قدر وسیع و باعظمت است که از هزاران سال پیش تاکنون، اکثر پادشاهان و امپراتورهای جهان به دنبال دست‌یابی به آن بوده‌اند.

گنج داریوش سوم یکی از اسرارآمیزترین دفینه‌های مخفی‌شده دنیا است که امپراتوری‌های بزرگ باستانی برای رسیدن به آن بارها به ایران لشکرکشی کرده‌اند. در این مقاله از دلتامگ قرار است پرده از رازی بزرگ از بزرگ‌ترین دفینه ایران باستان برداریم.

داریوش سوم که بود؟

داریوش یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان هخامنشی بود که بین سال‌های 330 تا 380 قبل از میلاد زندگی و بر امپراتوری عظیم ایران باستان پادشاهی می‌کرد. داریوش فرزند آرشام یعنی نوه داریوش دوم و سی‌سی گامبیس دختر اردشیر دوم بود. هخامنشیان سلسله‌ای بودند که به بیش از پنجاه‌درصد سرزمین‌های زمان خود حکومت می‌کردند. او آخرین پادشاه سلسله هخامنشیان بود.

گنج بزرگ داریوش

دفینه‌ای که از آن به‌عنوان گنج داریوش سوم یاد می‌شود درواقع دفینه‌ای از دوران ایران باستان بوده که در دست پادشاهان هخامنشی دست‌به‌دست چرخیده تا به داریوش سوم رسیده است. آن‌ها این دفینه عظیم را از باج و خراجی که می‌گرفتند و از پیروزی در نبردهایشان در سرزمین‌های مختلف مثل مصر و بابل به دست آورده بودند.

اسکندر بزرگ در پی چه بود؟

گفته می‌شود یکی از دلایل حمله اسکندر مقدونی به پادشاهی ایران علاوه بر کشورگشایی دست‌یابی به این دفینه عظیم بود که اتفاقا در یکی از حمله‌هایش به ایران در سال 334 قبل از میلاد به تسخیر خود درآورد و با خود از ایران خارج کرد؛ اما اسکندر مقدونی چه مقدار از این دفینه را به چنگ آورده بود؟

بیشتر غنیمت‌هایی که اسکندر ازجمله به ایران به دست آورد، متعلق به شهر زیبای پرسپولیس یا همان تخت جمشید بودند. اسکندر تنها از این شهر مهم ایرانیان حدود نوزده هزار تن طلا و نه هزار تن نقره خارج کرد!

هرودت، تاریخ‌نویس معروف یونانی نقل می‌کند که در شب به آتش کشیدن تخت جمشید یکی از اهالی محلی خبر جابه‌جایی مقدار زیادی طلا و نقره توسط سپاهیان داریوش سوم چند روز قبل از اشغال شهر را به اسکندر می‌دهد!

داریوش سوم

هرودت در نوشته‌هایش مقدار طلاهای خارج‌شده توسط پادشاه هخامنشی را حدود ده برابر کل غنائم اسکندر می‌داند. هرودت معتقد بود که داریوش با کاروان بزرگ طلاهایش به کاخ تابستانی خود در هگمتانه می‌رود.

مطلب پیشنهادی:  معرفی 4 کتاب روانشناسی برای تجربه زندگی بهتر

داریوش قبل از مرگ خود دستور می‌دهد که تمامی طلاها و دفیننه‌های عظیم هخامنشی را درجایی در نزدیکی همدان دفن کنند به همین دلیل وقتی اسکندر اقامتگاه تابستانی را تسخیر می‌کند هیچ اثری از این دفینه عظیم نمی‌یابد.

چه کسانی در تاریخ به دنبال گنج بزرگ هخامنشی بوده‌اند؟

250 سال بعد یک سردار رومی یعنی مارکوس لیزینیوس کراسوس نیز برای یافتن این غنیمت عظیم راهی ایران می‌شود و حتی با پارت‌ها به جنگ می‌پردازد؛ اما او هم دست‌خالی برمی‌گردد. ژولیوس سزار، مارکوس آنتونیوس و همچنین امپراتور معروف رم یعنی نرون هم همگی به دنبال ایندفینه عظیم راهی ایران شدند؛ اما هیچ‌کس نتوانست آن را پیدا کند.

در سال 1352 شمسی شاه وقت ایران یعنی محمدرضا شاه نیز دستوری برای پیدا کردن این گنج صادر کرد و تیمی از آمریکاییان متبحر با پیشرفته‌ترین تجهیزات آن زمان مشغول یافتن این دفینه عظیم شدند؛ اما حتی او هم نتوانست این دفینه باارزش را پیدا کند!

گنج داریوش سوم چقدر است؟

بر طبق اسناد و مدارک و بنا بر گفته هرودت اسکندر پس از فتح تخت جمشید چیزی حدود نوزده هزار تن طلا را از این مجموعه تصاحب کرد. هرودت معتقد است که دفینه داریوش سوم هخامنشی چیزی حدود ده برابر این مقدار یعنی 190 هزار تن طلا بوده است! ارزش این دفینه بزرگ امروزه چیزی حدود هشت تریلیون دلار برآورد می‌شود که رقمی معادل با سه سال بودجه کل ایالات‌متحده امریکاست!

اسکندر مقدونی

سخن پایانی

اسرار گنج داریوش سوم هنوز هم بر کسی برملا نشده است؛ اما بسیاری از مردم معتقدند که خبر جابه‌جایی این دفینه به همدان تنها یک فریب بوده است و دفینه‌ای که در سال 1395 در یکی از شهرهای زیرزمینی مرودشت کشف‌شده، همان دفینه بزرگ داریوش سوم است! شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این گنجینه هشت تریلیون دلاری همچنان مخفی است و دست کسی به آن نرسیده است؟

یک نظر

  1. ناشناس

    1 دی 1402 در 0:55 ق.ظ

    خوش به حال کسانی به دستش اوردن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

در اردیبهشت سفر به این 4 شهر را از دست ندهید!

بهترین شهر ایران در اردیبهشت ماه برای سفر را می‌شناسید؟ بعضی شهرهای ایران در ماه اردیبهشت …