برای نخستین بار انسان توانست با نهنگ ها صحبت کند!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چند روز پیش انسان به طرز سلیمان گونه‌ای توانست با نهنگ‌های عنبر آلاسکایی ۲۰ دقیقه بطور ممتد مکالمه کند! این یک خبر مسحور کننده است‌. در این پروژه چند گروه شامل گروهی که روی ارتباط با بیگانگان فضایی کار می‌کند و گروه‌هایی که روی نهنگ‌ها کار می‌کنند مشارکت داشتند..
انسان برای نخستین بار توانست با نهنگ ها صحبت کند

این برای نخستین بار است که انسان توانسته به طرز سلیمان گونه‌ای با یک حیوان (نهنگ‌های عنبر آلاسکایی) مکالمه کنه! آن هم ۲۰ دقیقه و بطور ممتد و کامل! این تعامل شگرف می‌تواند سرنخ‌هایی از نحوه ارتباط بیگانگان با انسان‌ها ارائه دهد و اینکه چگونه می‌توانیم آنها را درک کنیم. در ادامه این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

قبل از دانستن اینکه چه گفتگویی انجام شده باید بدانیم که چیز مهمتری وجود دارد. و آن هم شکل گیری مکالمه است! برای چنینی کاری سه  مرحله باید انجام پذیرد :  ۱‌.درگیر شدن نهنگ ۲.تحریک شدن نهنگ برای پاسخ دادن ۳. جداسازی صداها و انتظار برای رسیدن پیام. این سه مرحله  در طول ۲۰ دقیقه مکالمه کاملا اجرا شده. دقیق نمی توان گفت ولی صحبت ها پیرامون خوش آمد گویی، احوال پرسی و دادن اطلاعاتی شبیه به اینکه بقیه نهنگ‌ها کجا هستند بوده!
در ادامه این مطلب از دلتا مگ با اینکه چرا گروهی که درباره ارتباط گیری با بیگانگان فضایی تحقیق می کنند روی این پروژه کار کرده اند بیشتر آشنا می شویم و اینکه چطور  آنچه در مورد نهنگ عنبر اتفاق افتاد حرکت بسیار پیشگامانه ای در درک طبیعت بود. البته آواهای نهنگ‌ها قبلا مورد بررسی قرار گرفته بودند اما اینکه بشر با قایق به دل آب بزند و پس از یافتن نهنگ ها شروع به مکالمه ۲۰ دقیقه ای با آن ها کند برای اولین بار اتفاق افتاده و این انتظارها برای پیشرفت‌های بعدی را بیشتر می کند.

دانشمندان موسسه جستجوی هوش فرازمینی به امید کشف سیگنال‌های تمدن‌های فرازمینی، دهه‌ها به کیهان گوش می‌دهند. و اکنون، آنها به یک دستاورد خیره کننده دست یافته اند – و طرح یک داستان کلاسیک علمی-تخیلی را زنده کرده اند.

در این مطالعه جدید، دانشمندان SETI و محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و بنیاد نهنگ آلاسکا گزارش دادند که چگونه توانستند یک مکالمه طولانی 20 دقیقه ای را با یک نهنگ گوژپشت انجام دهند. این اتفاق به طرز عجیب و شاید ترسناکی شبیه طرح فیلم علمی تخیلی پیشتازان فضا سال 1986 (Star Trek IV: The Voyage Home) می باشد، محققان  گفته اند که ممکن است تصادفی نباشد – اگرچه آنها می گویند که کسانی نبودند که از این ایده الهام گرفته باشند.

لئونارد نیموی کارگردان فیلم و بازیگر اسپاک، محقق اصلی لورانس دویل خاطرنشان کرد، دوست فرانک دریک – اخترفیزیکدان افسانه‌ای بود که برای اولین بار ایده جستجوی سیگنال‌های فناوری فرازمینی را رایج کرد. دویل گفت: «[لئونارد نیموی] برای جمع‌آوری کمک‌های مالی با ما می‌آمد. و فکر می‌کنم او برخی از ایده‌های خود را از علاقه‌مندی با فرانک دریافت کرده است. اما جدای از تاریخچه فیلم، این مطالعه نگاهی اجمالی به کشف، تفسیر و مکالمه با یک هوش غیرانسانی دارد.

مطلب پیشنهادی:  این ضدآفتاب طبیعی فوق‌العاده است

دانشمندان سوار یک قایق شده و برای گپ زدن به پیش نهنگ ها رفتند!

آنها چگونه این کار را انجام دادند: محققان با هم سوار یک قایق شدند تا آبهای جنوب شرقی آلاسکا را کاوش کنند. آنها یک بلندگوی زیر آب را گذاشتند و شروع به پخش آهنگ های از پیش ضبط شده نهنگ کردند. این صداها به طور خاص صداهای “شلاق” بود که بین نهنگ‌های والد و گوساله‌هایشان مشاهده شده است و گمان می‌رود راهی برای این دو باشد تا یکدیگر را پیدا کنند. و به زودی به تماس های آنها پاسخ داده شد. یک نهنگ گوژپشت ماده 38 ساله به نام تواین در نزدیکی کشتی ظاهر شد!

برندا مک کوان، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا دیویس و یکی از نویسندگان مقاله جدید گفته: «این فوق العاده بود. “مطمئناً. من کسی بودم که زمان پخش را تعیین می کردم و من واقعاً شگفت زده بودم. من نمی توانستم آن را باور کنم.”

سپس، به مدت 20 دقیقه، نهنگ و دانشمندان با هم گپ زدند و صداهایی را  مبادله کردند که به گفته آنها بی سابقه است.

در حالی که دانشمندان قبلاً آزمایشاتی را انجام داده بودند که شامل صداهای ضبط شده نهنگ می شد، این تعامل اولین مکالمه تعاملی بین یک انسان و یک نهنگ گوژپشت به زبان خود نهنگ بود.

امید به روش شناسی ارتباط با بیگانگان در الگوهای ارتباطی با نهنگ‌ گوژپشت

محققان گفتند که این آزمایش بینش ارزشمندی از الگوهای ارتباطی نهنگ‌های گوژپشت ارائه می‌کند، اما دویل معتقد است که یافته‌ها بسیار فراتر می‌رود. او مطالعه الگوهای ارتباطی نهنگ‌ها را با ترسیم فراوانی حروفی که در یک کتاب انگلیسی زبان ظاهر می‌شود مقایسه کرد: اغلب حرف E را می‌بینید و در نهایت الگوهای دیگری ظاهر می‌شوند که به شما امکان می‌دهند قوانین زبان را تعیین کنید. وی گفت: یکی از انگیزه های مطالعه نهنگ های گوزپشت به طور خاص و ارتباطات حیوانات به طور کلی مواجهه با ناشناخته ها از نظر سیستم های ارتباطی است تا در مورد سیگنال فرازمینی نوعی پیشینه و پروتکل داشته باشیم.

تعداد کلمات مطلب: 762

یک نظر

  1. مصطفی

    11 فروردین 1403 در 2:43 ق.ظ

    خوب وعالی می باشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

4 سیاست زنانه که قلب مردان را تسخیر می‌کند

سیاست‌های زنانه به شما کمک می‌کنند تا در روابط عاطفی خود موفق‌تر عمل کنید. سیاست‌های زنانه…