اینترنت ماهواره‌ ای آمازون با لیزرهای فضایی از راه رسید! + ویدیو

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فناوری لیزر های فضایی اینترنت ماهواره ای آمازون با موفقیت آزمایش شد! این فناوری می‌تواند به ارائه اینترنت ماهواره‌ ای با پهنای باند پرسرعت به کشتی‌ها در دریا و کمپینگ‌ها در مناطق وحشی دورافتاده کمک کند و رقیبی جدی برای ایلان ماسک و شرکت استارلینک باشد.

اسپیس ایکس و مدیر عامل میلیاردر آن ایلان ماسک ، بالاخره در مسابقه اینترنت ماهواره‌ ای با رقیبی جدی روبرو شده‌‌‌اند. روز پنجشنبه، آمازون فاش کرد که با موفقیت از یک فناوری لیزر فضایی به نام «پیوند بین ماهواره‌ ای نوری (OISL) برای ارسال یک اتصال 100 گیگابیت در ثانیه بین دو ماهواره پروژه کویپر خود که در فاصله 621 مایلی (999کیلومتری) از یکدیگر در مدار پایین زمین مستقر هستند، استفاده کرده است. این تقریباً فاصله بین شهرهای تهران و کرمان است. آمازون معتقد است که همین فناوری می تواند به آن کمک کند به زودی اینترنت پهن باند سریع و قابل اعتماد را به برخی از دورافتاده ترین مناطق روی زمین ارائه دهد.

به طور معمول، ماهواره ها محدود به ارسال داده بین آنتن های ماهواره ای روی زمین و فضاپیمای دیگر هستند. اینترنت ماهواره ای OISL نیاز به اتصال داده به زمین را که می تواند سرعت اینترنت را افزایش داده و تأخیر را کاهش دهد، به ویژه برای کاربران نهایی در مناطق دورافتاده، از بین می برد. آزمایش آمازون با استفاده از لیزر برای دور زدن نیاز به پیوند زمینی و در عوض ارتباط مستقیم بین ماهواره ها، این روند را شکست. از نظر عملی، این بدان معناست که این اتصال می‌تواند اتصال اینترنتی قوی را به رزمناوها در اقیانوس یا سکوهای نفتی فراساحلی مایل‌ها دورتر از خشکی به ارمغان بیاورد.

راجیو بادیال، معاون فناوری پروژه اینترنت ماهواره ای کویپر در بیانیه‌ای گفت: «با پیوندهای بین ماهواره‌ای نوری در سراسر صورت فلکی ماهواره‌ای، پروژه کویپر به‌عنوان یک شبکه مشبک در فضا عمل خواهد کرد»

اینترنت ماهواره ای جدید، محصول شبکه ای از ماهواره های هماهنگ با کمک لیزر

“شبکه های مش” به طور کلی به گروهی از دستگاه های متصل اطلاق می شود که در کنار هم کار می کنند تا یک شبکه واحد را تشکیل دهند. در یک بیانیه مطبوعاتی، آمازون می گوید که قصد دارد ماهواره های خود را به چندین پایانه نوری مجهز کند تا چندین عدد از آنها بتوانند به طور همزمان به یکدیگر متصل شوند. در تئوری، این باید “پیوندهای متقاطع لیزری پرسرعت” را ایجاد کند که اساس یک شبکه مش سریع در فضا را تشکیل می دهد. آمازون انتظار دارد که این شبکه مش فضایی باید بتواند داده ها را حدود 30 درصد سریعتر از کابل های فیبر نوری زمینی که داده ها را در فاصله تقریباً مشابهی ارسال می کنند، منتقل کند. اینکه چگونه این امر در عمل برای کاربران روزمره انجام می شود هنوز مشخص نیست زیرا خدمات پروژه کویپر در حال حاضر برای مصرف کنندگان در دسترس نیست.

آمازون دو ماهواره اول خود را در ماه اکتبر به مدار فرستاد و آزمایش OISL را در نوامبر انجام داد. طبق گزارش ها، دو ماهواره KuiperSat-1 و KuiperSat-2 قادر به ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت تقریباً 100 گیگابیت در ثانیه برای یک پنجره آزمایشی یک ساعته بودند. ماهواره ها مجبور بودند این پیوند را در حالی که با سرعت 15534 مایل در ساعت حرکت می کردند حفظ کنند.

مطلب پیشنهادی:  این درهای مرموز در تاج محل هند هرگز نباید باز شوند!

ریکی فریمن، از مدیران پروژه کویپر، گفت که توانایی شبکه برای ارائه «مسیرهای متعدد برای مسیریابی در فضا» می‌تواند به‌ویژه برای مشتریانی جذاب باشد که «به دنبال اجتناب از معماری ارتباطاتی هستند که می‌توانند رهگیری یا مسدود شوند.» به دیگر سخن فرار از فیلترینگ و ردیابی شدن فعالیت های اینترنتی که امری جذاب برای کاربران ایرانی است!

هنگامی پرسیده شد که آیا مشتری بالقوه شرح داده شده در اینجا یک پیمانکار نظامی یا دفاعی است، سخنگوی آمازون گفت که پروژه کویپر “در درجه اول” بر ارائه پوشش اینترنتی به مشتریان مسکونی در جوامع دورافتاده و محروم متمرکز است. این سخنگوی در ادامه گفت که ممکن است در آینده نیز به شرکای دولتی نزدیک شود.

سخنگو گفت: “ما متعهد به همکاری با شرکای بخش دولتی و خصوصی هستیم که تعهد ما را برای پر کردن شکاف دیجیتالی مشترک دارند.” ما در حال ایجاد یک شبکه ارتباطی چند منظوره و انعطاف‌پذیر برای خدمت به مشتریان مختلف هستیم که شامل سازمان‌های فضایی و دولتی، اپراتورهای تلفن همراه و عملیات امداد رسانی اضطراری و بلایا می‌شود.»

پروژه کویپر به آرامی از سایه ها خارج می شود

پروژه کویپر در سال 2019 با هدف ایجاد یک صورت فلکی متشکل از 3236 ماهواره شناور در مدار پایین زمین راه اندازی شد. پس از تکمیل، آمازون بر این باور است که این صورت فلکی می تواند اینترنت پهن باند سریع و مقرون به صرفه را برای مناطقی در سراسر جهان فراهم کند که قبلاً از آنها استفاده نمی شد. اما این پروژه زمان شیرین خود را صرف کرده است تا عملاً به سرانجام برسد. پس از بیش از چهار سال، سرانجام این شرکت اولین ماهواره خود را در ماه اکتبر به مدار زمین فرستاد. طبق گزارش CNBC، تا این ماه، این شرکت تنها 94 پرتاب موشک را سفارش داده بود.

اسپیس ایکس، بزرگترین رقیب پروژه کویپر، در حال حاضر شروع بزرگی دارد. طبق گزارش ها، این شرکت بیش از 5000 ماهواره Starlink را به فضا پرتاب کرده است و در حال حاضر سرویس اینترنت ماهواره ای خود را به مشتریان پرداخت می کند. در یک چرخش غافلگیرکننده، آمازون اخیراً با رقیب خود قراردادی منعقد کرده است که در آن از موشک های SpaceX برای پرتاب سریع ماهواره های کویپر بیشتر به مدار استفاده می کند.

آزمایش‌های لیزری جدید نشان می‌دهد که پروژه کویپر آمازون در واقع بسیار بیشتر از یک تلاش جانبی چند میلیارد دلاری است. با این حال باید دید که آیا این ماهواره می تواند به موقع استقرار ماهواره ها را برای رسیدن به اسپیس ایکس افزایش دهد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…