ترک کردن خانه توسط زن چه عواقبی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با انعقاد عقد نکاح بین زوجین یک‌سری حقوق تکالیفی برای آن‌ها به‌وجود می‌آید. یکی از تکالیفی که زن باید انجام دهد، تمکین کردن از مرد است.
ترک کردن خانه توسط زن

گاهی اوقات و بنا به دلایلی ترک کردن خانه توسط زن اتفاق می‌افتد و به همین دلیل امکان ایفای وظایف زناشویی و تمکین‌کردن از بین می‌رود. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که ترک‌کردن خانه طبق قانون برای زن چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟ همراه دلتامگ باشید.

عواقب ترک کردن خانه توسط زن

ترک کردن خانه توسط زن پیامدهای قانونی و عواقبی دارد که در قانون بیان شده است. حکم قانونی خروج زن بدون اجازه شوهر یا حکم فرار زن شوهردار، در قانون مدنی مشخص شده است.

در این مطلب، قصد داریم باتوجه‌به قوانین مختلف، از جمله قانون مدنی، حکم قانونی خروج زن بدون اجازه شوهر را، جز در مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است، مورد تحلیل قرار بدهیم.

عواقب ترک کردن خانه توسط زن به شرح زیر است:

عواقب ترک کردن خانه توسط زن

اولین و مهم‌ترین مورد از ترک کردن خانه توسط زن آن است که باعث عدم تمکین زن و به دنبال آن عدم دریافت نفقه می‌شود. به‌عبارت‌دیگر ترک‌کردن خانه توسط زن باعث می‌شود که از همسر خود تمکین نکند و مرد به دلیل عدم تمکین زن می‌تواند نفقه همسرش را پرداخت نکند. البته، این در صورتی است که ترک خانه از سوی زن، توسط مرد در دادگاه اثبات شود. ارسال اظهارنامه عدم تمکین، برای ارائه به دادگاه در مراحل بعد دراین‌خصوص کمک‌کننده خواهد بود.

دومین مورد از پیامد و عواقب ترک خانه توسط زن عبارت است از عدم اجرای شرط تنصیف اموال در هنگامی که مرد، اقدام به طلاق می‌کند. اگر ترک منزل توسط زن، به اثبات رسیده باشد و حکم نشوز زن صادر شده باشد، در هنگام طلاق مرد دیگر ملزم به اجرای شرط تنصیف اموال که در عقدنامه آمده است، نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم و کلیدی در مورد شارژ ساختمان

عدم اجرای شرط تنصیف اموال

سومین مورد از پیامدهای قانونی ترک کردن خانه توسط زن در خصوص امکان ازدواج مجدد مرد است. به این معنا که اگر ترک خانه توسط زن که مصداق بارزی از عدم تمکین است، در دادگاه اثبات شود، مرد می‌تواند به دلیل عسروحرج ناشی از مجرد ماندن، در دادگاه، دادخواست اجازه ازدواج مجدد ارائه کند. در این صورت دادگاه ممکن است که اجازه ازدواج مجدد داده و با این حکم، مرد می‌تواند نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که ترک کردن خانه توسط زن حکم جزایی، به همراه نخواهد داشت. به این معنا که ترک کردن خانه توسط زن جرم نیست و زن را نمی توان به جرم ترک کردن منزل، تحت تعقیب کیفری قرار داد. باید توجه داشت، هیچ زنی را نمی توان به زور و حتی با رای دادگاه، به اجبار، ملزم به تمکین نمود.

لذا، اگرچه در قانون، حکم قانونی خروج زن بدون اجازه شوهر، بیان شده است و ترک منزل توسط زن، آثار حقوقی همچون نشوز زن و به‌تبع آن، محرومیت از دریافت نفقه را به وجود می‌آورد و به مرد اجازه ازدواج مجدد می‌دهد اما مرد، نمی‌تواند زن را به جرم ترک‌کردن خانه، مجازات کرده یا او را به‌زور، به زندگی مشترک بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …