تنگه ارغوان، سرزمین ارغوانی رنگ ایران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایلام یکی از شگفت‌انگیزترین استان‌های کشور است که در جای‌جای آن و لابه‌لای کوه‌های سر به فلک کشیده آن می‌توانید دره‌های بی‌نظیری را ببینید که در هیچ کجای دیگری از ایران وجود ندارند. تنگه ارغوان یکی از این دره‌های زیبا و بی‌مثال است.
تنگه ارغوان

ایلام سرزمین تنگه‌ها و شکاف‌های صخره‌ای حیرت‌انگیز و زیباست. رشته‌کوه زاگرس در این استان به اوج زیبایی و شکوه خود رسیده و در میان کوه‌های سهمگین دست به هنرنمایی و زیبا آفرینی زده است. یکی از تنگه‌های معروف ایلام بعد از تنگه کافرین که بسیار جذاب و دلرباست، تنگه ارغوان است. زیبایی این نقطه ایلام باوجود گل‌های ارغوانی‌اش هرکسی را مجذوب و شیفته می‌کند. همراه دلتامگ سفری به این دره زیبا داشته باشید.

تنگه ارغوان کجاست؟

به گذرگاه‌های عمیق و باریک که در میان صخره‌های سخت و سهمگین شکل می‌گیرند، معمولا تنگه گفته می‌شود؛ اما تنگه ارغوان درواقع دره‌ای زیبا در میان رشته‌کوه‌های زاگرس است. این دره در فاصله‌ ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام و در مسیر تنگه قوچعلی و در ورودی شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام و در حوزه‌ی استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) واقع شده است. این دره زیبا با درختچه‌های ارغوانی رنگش و با 170 هکتار وسعت و مساحت، یکی از مناطق محافظت شده در ایلام است.

گل های ارغوانی

چرا به این دره، تنگه ارغوان می‌گویند؟

علت اصلی نام‌گذاری این دره به چنین نامی درختان ارغوانی رنگ آن است که سراسر دره را پوشانده‌اند. ارتفاع این درختان خودروی وحشی گاهی تا 12 متر هم می‌رسد. جالب است بدانید که در بهار و از قبل روییدن برگ درخت ارغوان، ابتدا گل‌های ارغوانی زیبایی به شکل قلب با گلبرگ‌های صاف و بدون کرک درختان را می‌پوشانند. اگر اردیبهشت‌ماه به این دره سفر کنید، سرزمینی مملو از گل‌های ارغوانی زیر پاهای شما گسترده می‌شود. البته در این دره گونه‌های در حال انقراض دیگری همچون بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک نیز به چشم می‌خورد.

مطلب پیشنهادی:  خواص کندر و تاثیرات شگفت انگیز آن در لاغری

درختان ارغوانی

آب‌وهوای تنگه ارغوان

آب‌وهوای این دره زیبا در تابستان گرم است؛ اما هوای بهاری و پاییزی آن بسیار دل‌چسب است. زمستان‌های این نقطه ایلام بسیار پربارش است، پس اگر قصد سفر به این دره زیبا را دارید، یا در بهار که همه‌جا ارغوانی می‌شود، یا در پاییز که هوای مطبوعی دارد و مملو از رنگ‌های متفاوتی می‌شود، به آن سفر کنید.

دسترسی به تنگه ارغوان ایلام

برای دیدن این دره باید ابتدا به ایلام سفر کنید. وقتی به این شهر رسیدید از سمت شمال یا شمال شرقی شهر وارد یکی از خیابان‌های رسالت یا انقلاب شده و مسیر جاده کمربندی منتهی به تنگه را پیش بگیرید. از ایلام تا این تنگه مسیر چندان سختی پیش‌روی شما نیست و زمان زیادی هم نمی‌برد، تنها با 20 دقیقه رانندگی به‌راحتی به تنگه خواهید رسید. چندین رودخانه و چشمه در این دره جریان دارند که در مسیر می‌توانید آن‌ها را ببینید و لذت ببرید.

کمپ در دره ارغوان

سخن پایانی

هرچند تنگه ارغوان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین دره‌های ایلام است؛ اما متاسفانه بسیار به آن کم‌لطفی شده است. در این دره هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و اگر قصد سفر به این دره را دارید، حتی باید آب آشامیدنی نیز همراه خود داشته باشید. در فصل‌های سرد سال، پوشیدن لباس گرم و کفش مناسب نیز توصیه می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 473

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …