آیا دریافت حق طلاق به جای مهریه امکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهم زنان که بعد از عقد نکاح به آنان تعلق می‌گیرد، مهریه است. میزان مهریه قبل از عقد مشخص شده و سپس در سند ازدواج نوشته می‌شود و زنان هر زمانی که بخواهند می‌توانند درخواست مهریه کنند.
دریافت حق طلاق

دریافت حق طلاق یکی از مسائل مهمی است که امروزه بسیار پیرامون آن بحث می‌شود. ازآنجایی‌که طبق قانون مدنی ایران حق طلاق با مرد است، زنان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند بدون دردسر زیاد درخواست طلاق بدهند. همراه دلتامگ باشید.

چگونه حق طلاق بگیریم؟

حق طلاق در واقع حقی است که از طرف مرد به زن داده می‌شود؛ بنابراین روشن است که احتیاج به توافق قبلی زوجین و رضایت مرد دارد. دادن این حق می‌تواند به‌صورت یک شرط ضمن عقد (سند ازدواج) باشد یا به‌صورت یک قرارداد مستقل که در دفترخانه اسناد رسمی و هم در دفترخانه ازدواج و طلاق تنظیم می‌شود. این حق حتماً باید به‌صورت رسمی داده شده تا در محاکم و دادگاه‌ها قابل‌استناد باشد.

آیا دریافت حق طلاق به‌جای مهریه امکان دارد؟

حالا سؤالی مطرح می‌شود آن است که آیا دریافت حق طلاق به‌جای مهریه امکان دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله برخی از خانم‌ها به دلیل ناراضی بودن از زندگی مشترک برای اینکه سریع‌تر بتوانند از زوجیت مرد خارج شده و طلاق بگیرند، مهریه خود را بخشیده و در ازای آن اقدام به دریافت حق طلاق می‌کنند تا بتوانند در دادگاه دادخواست طلاق بدهند.

البته این موضوع بستگی به خانم دارد که نیاز به تأمین مخارج زندگی خود داشته و زیر بار بخشش مهریه نرود و حاضر باشد مراحل طولانی طلاق را تحمل کند.

آیا دریافت حق طلاق به‌جای مهریه امکان دارد؟

پشیمانی مرد از دادن حق طلاق به زن

ممکن است بعد از دریافت حق طلاق توسط زن، مرد از این کار خود پشیمان شود. حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ممکن است مرد از این حق خود برگردد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به نوع وکالتی که به زن داده است، بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی:  بازداشت سند املاک چه شرایطی دارد؟

اگر وکالت مرد به شکل بلاعزل یا در ضمن عقد لازم مانند عقد نکاح یا عقد بیع به زن داده شده باشد، امکان برهم‌زدن این وکالت وجود ندارد؛ اما اگر وکالت به‌صورت مستقل به زن داده شده باشد، امکان فسخ و رجوع از آن برای مرد ممکن است.

سلب حق طلاق از مرد

طبق قانون مدنی امکان سلب‌کردن حق طلاق از مرد به‌صورت کلی وجود ندارد ولی می‌توان به شکلی محدود حقوق وی را سلب کرد؛ بنابراین امکان سلب حق طلاق به‌عنوان حق قانونی مرد وجود ندارد؛ اما ممکن است طلاق‌دادن زن توسط مرد منوط به یک‌سری شرایط یا رضایت زن شود. در اینجا باتوجه‌به نظرات مراجع تقلید این شرط معتبر بوده است.

ذکر چند سؤال رایج

در ادامه به چند سؤالی که بسیار از ما پرسیده می‌شود، می‌پردازیم.

 آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

طبق قانون و در اصل همان‌طور که بیان کردیم برای زن حق طلاق وجود ندارد و در شرایط استثنائی  که قانون آن را ذکر کرده است و در صورت اثبات شرایطی می‌توان تقاضای طلاق کرد؛ اما با داشتن حق طلاق، مراحل زمان‌بر و پیچیده طلاق آسان‌تر می‌شود.

 آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

آیا زنی که حق طلاق دارد می‌تواند مهریه بگیرد؟

دریافت حق طلاق مانعی برای دریافت مهریه نیست؛ اما طرفین می‌توانند در مورد آن توافق کرده که دادن حق طلاق به زن، در ازای بخشش مهریه باشد.

بعد از فوت زن مهریه قابل مطالبه است؟

بله وراث وی مانند پدر و مادر می‌توانند مهریه را از مرد مطالبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …