با صلح عمری ارث خود را زودتر دریافت کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از توافقاتی که امروزه بسیار از آن نام برده می‌شود، صلح عمری است؛ اما این صلح دارای شرایط و نکات قانونی بسیاری است که ممکن است بسیاری از افراد از آن اطلاع نداشته باشند.
صلح عمری

با انعقاد و نوشتن صلح عمری مالک اموال این امکان را دارد که ملک خود را به متصالح (کسی که به نفعش صلح می‌شود) منتقل کرده بدون آن که منافع نیز منتقل گردد؛ بنابراین برای مثال تا زمان فوت مالک او حق سکونت در آن منزل را خواهد داشت و متصالح در این عقد دارای اختیارات محدودتری نسبت به سایر انتقالات است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با شرایط این صلح آشنا کنیم.

تفاوت صلح عمری و وصیت چیست؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما پیرامون صلح عمری می‌پرسند آن است که تفاوت این صلح با وصیت‌کردن قبل از فوت چیست؟

  • در پاسخ به این سؤال باید بگوییم صلح عمری با وصیت تفاوت دارد. در وصیت افراد می‌توانند فقط تا یک‌سوم اموال خود را فقط به هر کس که می‌خواهند منتقل کنند و مابقی اموال تحت عنوان ارث تقسیم شوند؛ بنابراین نکته مهمی که باید بدانید آن است که افرادی که علاقه دارند اموال خود را به فرد دیگری منتقل کنند باید سند رسمی انتقال آن هم در زمان حیات خودتنظیم کنند؛ اما در توافق صلح عمری، مالک علاوه بر اینکه می‌تواند تمام مال را منتقل کند، ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می‌کند.
  • همچنین نکته بعدی آن است که در صلح عمری رسمی، مالیات بر نقل‌وانتقال گرفته می‌شود. در تقسیم ارث، مالیات‌برارث گرفته می‌شود که میزان مالیات‌برارث بیشتر است.

تفاوت صلح عمری و وصیت چیست؟

صلح عمری برای همسر

حالا یکی از نکات مهمی که باید بگوییم آن است که هر زوجی می‌توانند مالی از اموال خود را به نفع همسر خود صلح کند. صلح بین زوجین دارای احکام و قواعدی است. به‌عنوان‌مثال علی خانه خود را به نفع مریم صلح می‌کند به این شرط که مریم تا پایان عمر علی نتواند آن خانه را بفروشد.

صلح عمری برای فرزند

تصور کنید پدری در زمان پیری سن و در زمانی که در قید حیات است قصد داشته که ملک متعلق به خودش را به فرزندانش انتقال دهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا استناد به اسکرین شات در دادگاه مورد قبول است؟+ویدیو

اما می‌ترسد که با وجود انتقال اموالش به فرزندان، آن‌ها بدون توجه به شرایط سنی پدرش، ملک را به دیگری انتقال یا اجاره داده و از این باب برای وی مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

در این فرض پدر خانواده می‌تواند از صلح عمری استفاده کند. به‌این‌ترتیب که پدر مالکیت ملک خود را در زمان حیات به فرزندان منتقل می‌کند؛ اما آن‌ها تا زمان زنده‌بودن پدرشان نمی‌توانند آن ملک را بفروشند.

 اما باید ذکر کرد که در این عقد صلح پدر باید در ضمن آن شرط کند که تا زمان حیات، فرزندان حق انتقال و همچنین اجاره‌دادن ملک را نداشته باشند و تا زمان حیات، پدر حق زندگی در ملک یا اجاره‌دادن آن را برای خود قرار داده باشد.

مزایای استفاده از صلح عمری

مزایای استفاده از صلح عمری

  • یکی از مزایای استفاده از صلح عمری آن است که صلح‌نامه را می‌توان به‌صورت دستی تنظیم کرده و از نظر قانونی معتبر است.
  • همچنین در صلح عمری مالک می‌تواند حق فسخ برای خودش قرار داده و اگر لازم شد از آن استفاده کند.
  • نکته مهمی که پیرامون این موضوع مطرح است آن بوده که برای انتقال ملک با صلح عمری سند رسمی تنظیم می‌شود که نام آن صلح‌‌نامه عمری است؛ بنابراین افراد برای این سند رسمی باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و از سردفتر تقاضای صلح‌نامه عمری کنند. در این صورت این سند، یک سند عادی است.
  • بنابراین، ازآنجایی‌که این سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده‌اند، تمام محتویات آن از جمله امضاها و… معتبر هستند؛ افراد دیگر نمی‌توانند ادعای انکار و تردید کنند.
  • این صلح‌نامه که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده‌اند احتیاجی به اثبات اصالت ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…