۶ راهکار برای مقابله با بدبینی همسر

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زندگی با افراد بدبین بسیار دشوار و چالش‌برانگیز است. در این مطلب ۶ راهکار برای مقابله با بدبینی همسر ارائه داده‌ایم.
با همسر پارانوئید چگونه رفتار کنیم؟

ازدواج با یک فرد پارانوئید یا بدبین مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می‌کند که از میان آن‌ها می‌توانیم به سوءظن‌های همیشگی و اتهامات آزاردهنده اشاره کنیم. این مشکلات شخصیتی در جلسات مشاوره قبل از ازدواج قابل تشخیص هستند؛ اما اگر به هر دلیلی با یک فرد بدگمان ازدواج کرده‌اید، باید مراقب رفتار خود باشید. در این مطلب از دلتامگ، راهکارهایی برای رفتار با همسر بدبین ارائه شده است.

ویژگی‌های همسر پارانوئید

اول از همه شما باید ویژگی‌های پارانویا یا بدبینی را در همسر خود شناسایی کنید. این ویژگی‌ها در فرد می‌تواند نشان‌دهنده اختلال شخصیت پارانویا یا بدگمانی باشد:

  • نسبت به دیگران سوءظن شدید دارد و بدبین است.
  • حس می‌کند تمام افراد در حال فریب دادن و استثمار او هستند.
  • همواره به شریک زندگی خود شک دارد و فکر می‌کند به او خیانت می‌کند.
  • نسبت به وفاداری دوستان و همکاران خود شکاک است.
  • ترس از افشای اطلاعات خود و سوء استفاده از آن‌ها دارد.
  • همواره فکر می‌کند که دیگران قصد تخریب و کوچک کردن او را دارند.
  • به اطرافیان خود کینه می‌ورزد.
  • این افراد به ندرت دوستان صمیمی و نزدیکی در اطراف خود دارند.

مشکلات ازدواج با فرد بدبین

اختلالات روانی گاهی علائم خاموشی دارند و تا پیش از شروع زندگی زیر یک سقف خود را نشان نمی‌دهند. پارانویا یا بدگمانی یکی از همین اختلال‌ها است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، نسبت به دیگران نگاهی بدبینانه دارند و با دیگران بدرفتاری می‌کنند. این اختلال در زندگی مشترک به مشکلات زیادی ختم می‌شود که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درگیر شدن همسر با افسردگی
  • کاهش اعتماد به نفس همسر به دلیل بدگمانی‌های پی در پی
  • اختلال شخصیت فرزندان
  • جدایی و طلاق

با تشخیص به موقع و اصرار برای درمان، می‌توانید از بروز این مشکلات خودداری کنید.

مشکلات ازدواج با فرد پارانوئید

با همسر بدبین چگونه رفتار کنیم؟

بدبینی در رابطه منجر به بروز اختلافات زیادی می‌شود و گاهی ممکن است آن را به جدایی و طلاق بکشاند. اما اگر به ادامه زندگی با همسر بدبین خود امیدوار هستید، راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید.

همسر خود را به درمان تشویق کنید

افراد پارانوئید باید برای درمان تحت نظر پزشک قرار بگیرند. فرآیند درمان معمولاً طولانی است. شما باید با همدلی و مدارا، همسر خود را برای مراجعه به پزشک آماده کنید. پزشک محرک‌ها را شناسایی کرده و تکنیک‌های مقابله‌ای و مهارت‌های ارتباطی را به شما آموزش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  ۷ ماسک تقویت ناخن ها

برای رابطه خود حد و مرز قائل شوید

بی اعتمادی و شک، جزو جدانشدنی از افراد بدگمان است. برای رها شدن از اتهامات و شک‌های بی منطق همسر خود، باید برای خود حد و مرزی تعیین کنید و همسر خود را قانع کنید که با گذشتن از این مرزها، شما را از دست خواهد داد.

در مقابله با همسر پارانوئید قاطع باشید

واضح و صریح حرف بزنید

حرف‌های دوپهلو و ناواضح، باعث افزایش شک و تردید در فرد پارانوئید می‌شود. برای همین شما باید در برخورد با این افراد، رفتاری قاطع داشته باشید و در جواب دادن به پرسش‌ها دستپاچه نشوید.

محرک‌ها را شناسایی کنید

ببینید چه چیزهایی باعث تحریک بدبینی در همسر شما می‌شود. موقعیت‌هایی که باعث افزایش سوءظن او می‌شوند را بشناسید و سعی کنید تا جایی که ممکن است در آن‌ها قرار نگیرید. به جای آن روی ویژگی‌های مثبت همسر خود توجه داشته باشید و با صبوری به او قوت قلب بدهید.

مراقبت از خود را فراموش نکنید

بسیاری از افراد در زندگی با افراد پارانوئید، خود را از یاد می‌برند و همواره در ترس و تردید هستند. برای اینکه بتوانید رابطه‌ای سالم با همسر خود داشته باشید، باید روی سلامت روان خود تمرکز کنید. در غیر این صورت اوضاع از کنترل شما خارج شده و ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

برای مثال بسیاری از زنان به دلیل بدبینی همسر خود، روابط دوستانه را کنار می‌گذارند و به انزوا کشانده می‌شوند. سعی کنید همواره در اجتماع فعال باشید و تحت تاثیر بدگمانی‌های همسر خود قرار نگیرید.

مراقبت از خود را فراموش نکنید

سخن پایانی

ازدواج با یک فرد پارانوئید دو راه پیش پای فرد می‌گذارد که یکی از آن‌ها فرار یا جدایی و دیگری مواجهه با آن است. اگر اهل مواجهه هستید و رابطه برای شما ارزشمند است، باید صبور باشید. با راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد، می‌توانید ارتباط سالم‌تری با همسر بدبین خود داشته باشید و فرزندان سالم‌تری را وارد اجتماع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…