سرقت از منزل را چگونه پیگیری کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جرم سرقت از منزل از جمله اتفاقات بسیار ناگواری است که ممکن است برای افراد بسیاری رخ دهد، این جرم به هر علتی محقق شود، مرتکب آن دارای مجازات است.
سرقت از منزل

جرم سرقت از منزل از جمله مواردی است که افراد پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌پرسند که چگونه باید پیگیری شده و مجازات مرتکب این جرم چیست؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سؤالات پاسخ دهیم.

مجازات جرم سرقت از منزل

جرم سرقت منزل در قانون مجازات اسلامی تعریف شده و مجازات آن تعیین شده است. طبق قانون مجازات این جرم برای مرتکب یا مرتکبان حبس یا شلاق است.

البته متناسب با اقدامات سارق، این مجازات متفاوت است. به بیان دیگر اگر سارق برای ارتکاب این بزه اقداماتی را انجام داده باشد، مشمول تشدید مجازات بوده و قاضی مجازات بیشتری را برای او تعیین می‌کند.

در حالتی که تعداد سارقین برای دزدی از منزل ۲ نفر یا بیشتر باشند یا حداقل یکی از آن‌ها با خودش سلاح ظاهر یا مخفی حمل کند، امکان تشدید مجازات آن‌ها وجود دارد. البته در کنار این موارد، عوامل دیگری نیز باید مهیا باشد. حالا اگر سارقان برای ورود به خانه، شخصی را تهدید کنند یا او را به آزار و اذیت برسانند یا از دیوار بالا بروند یا کلید ساختگی استفاده کنند، مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. درصورتی‌که این شرایط وجود داشته باشد، مرتکبان به ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

اگر سارق با ارتکاب این جرم، جراحتی به فرد برساند، علاوه بر تحمل مجازات سرقت، به مجازات جراحتی که وارد کرده‌ است نیز محکوم خواهد شد.

گاهی ممکن است افراد سودجو در زمان بحران یا حادثه‌ای مرتکب سرقت از منزل شوند. طبق قانون مجازات آن‌ها به میزان حبس از ۱ تا ۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

مجازات جرم سرقت از منزل

مراحل پیگیری سرقت از منزل

با رعایت تمام احتیاط‌ها، برخی از افراد مورد سرقت یا دزدی خانه قرار می‌گیرند. به همین دلیل ابتدایی‌ترین موضوع که به ذهن این اشخاص می‌رسد آن است که مراحل پیگیری سرقت از منزل چیست و درصورتی‌که منزل یا خانه مورد دزدی قرار گرفت باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

مطلب پیشنهادی:  مردان باید حقوق کار کردن زنان در منزل را بپردازند

اولین مرحله پیگیری سرقت از منزل، شکایت‌کردن است. برای شکایت‌کردن از سرقت منزل باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه  کرده و اقدام به تکمیل شکواییه سرقت کرد. البته موقع شکایت از دزدی از خانه باید اسناد و مدارکی که برای سرقت منزلتان در اختیار دارید را نیز ضمیمه شکواییه نمایید یا اینکه تقاضای انگشت‌نگاری از جرم سرقت نمایید.

مرحله بعد برای پیگیری جرم سرقت آن است که منتظر باشید تا شکایت شما به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده شده و توسط مقامات دادسرا مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این حالت ممکن است بازپرس انجام تحقیقات مقدماتی سرقت را از طریق کلانتری انجام دهدیم اینکه در صورت شناسایی مجرم، به انجام تحقیق از وی بپردازند.

البته در نظر داشته باشید که بدون داشتن مدارک کافی برای اثبات جرم سرقت توسط شخصی به وی تهمت دزدی وارد نکنید؛ زیرا اگر شخصی بدون دلیل متهم به سرقت شود و نتوانید اقدام به اثبات سرقت کنید، آن شخص می‌تواند علیه شما اعاده‌حیثیت از جرم سرقت کند.

مراحل پیگیری سرقت از منزل

رد اموال مسروقه چیست؟

طبق قانون مجازات اسلامی در پرونده‌های مربوط به سرقتاز خانه، سارق باید علاوه ‌بر تحمل مجازاتی که برای او تعیین شده‌ است، مال مسروقه(سرقت‌شده) را به صاحب او برگرداند. چنانچه آن مال موجود نباشد، باید مثل یا قیمت آن را به صاحب آن بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…