بررسی کامل جرم و  مجازات سرقت طلا از منزل 

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرقت طلا از منزل و مجازات آن یکی از مسائل مهمی است که افراد بایستی اطلاعات کافی در خصوص آن داشته باشند. این نوع سرقت می تواند، حدی یا تعزیری باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.
مجازات سرقت طلا از منزل

مال دزدی به مالی می‌گویند که بدون رضایت صاحب  آن مال، از وی برداشته شود. حال سرقت انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله به مجازات سرقت طلا از منزل پرداخته‌ایم. پس برای آشنایی با این موضوع و سرقت طلا بهتر است که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جرم سرقت طلا از منزل چیست؟

طلا یکی از فلزات گران‌بهایی است که هر شخص در زمان نگهداری از آن بایستی بسیار مراقب باشد که مال او ربوده نشود و در امنیت کامل نیز قرار بگیرد. اما به چه سرقتی، جرم سرقت طلا از منزل می‌گویند؟ زمانی که این فلز ارزشمند بدون رضایت مالک آن از منزل شخص ربوده شود و وی هیچ رضایتی در این موضوع وجود نداشته باشد، سرقت طلا نامیده و مجازات حود را دارد. 

اینکه به چه نحوی طلای شما ربوده شده و در کدام دسته از سرقت‌های حدی یا تعزیری قرار بگیرد، بسته به نظر و تشخیص قاضی است. در واقع تمام عناصر در این حوزه درگیر هستند، مانند اینکه طلای شما چگونه سرقت شده و آیا درگیری در زمان سرقت نیز وجود داشته است یا خیر، همگی از عوامل تصمیم‌گیرنده در این موضوع هستند.

مجازت سرقت طلا از منزل چه حکمی دارد؟

سرقت طلا از منزل در حوزه ی تعزیری و حدی برسی می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

الف) دسته‌بندی سرقت

حالا نوبت به آن می‌رسد که حکم و  مجازات سرقت طلا از منزل را بدانید. به‌طورکلی با توجه اینکه سرقت دو نوع  سرقت و حبس تعزیری و حدی داریم، بایستی بر اساس آن این مسئله را بررسی نمود.

اثبات سرقت حدی به دلایل مختلف بسیار دشوارتر از سرقت تعزیری است و قانون نیز عیناً در متن ماده‌ی 268 قانون مجازات اسلامی، شرایط آن را بیان کرده است که چنانچه این عمل با شرایط زیر یکسان باشد، می‌توان آن را سرقت حدی دانست. این موارد به شرح زیر است:

  1. مال دزدیده شده بایستی شرعاً و قانون دارای مالیت باشد.
  2. حرز (محل نگهداری حفاظت شده) برای مال معین شده باشد.
  3. حرز بر اساس عمل سارق تخریب شده است.
  4. عمل دزدی بایستی مخفیانه صورت بگیرد.
  5. سرقت توسط پدر یا جد پدری بایستی انجام نشود.
  6. ارزش آن مالی که دزدیده شده است، به ارزش یک‌چهارم نخودطلا است.
  7. آن مالی که ربوده شده جز اموال دولت نباشد.
  8. در زمان سرقت خشکسالی نباشد.
  9. دارنده مال شکایت کند.
  10. صاحب‌مال سارق را نبخشد
  11.  قبل از اثبات سرقت آن مال به دست صاحبش نرسد.

موارد بالا برای اثبات  مجازات سرقت طلا از منزل  نیاز است که قاضی تمام موارد را بررسی می‌کند.

اثبات سرقت طلا از منزل و شرایط آن

ب) حکم سرقت

باتوجه‌به شرایط بالا، حدی بودن سرقت مشخص می‌شود. مجازات حدی بودن سرقت این است که برای بار اول، چهار انگشت دست راست، بار دوم پای چپ، بار سوم، حبس ابد و در نهایت به حبس ابد محکوم می‌شود.  چگونگی اثبات این دزدی بدین شکل است که با اقرار شخص و یا شهادت دو مرد عادل در دادگاه ثابت می‌شود. دراین‌بین اگر علم قاضی نیز نظر به حدی بودن جرم دهد، این جرایم اثبات می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  شرایط طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه

اما درصورتی‌که شرایط بالا نباشد و سرقت بر اساس ماده 651 قانون مجازات اسلامی صورت بگیرد، تعزیری است و بایستی آن 5 شرط موجود در ماده را داشته باشد.

چگونه به سرقت طلا از منزل رسیدگی می‌شود؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، سرقت طلا از منزل جرم است و مجازات قانونی دارد. به همین دلیل نحوه رسیدگی به سرقت طلا از منزل یک رسیدگی کیفری، با رعایت احکام مربوطه در قانون آیین دادرسی کیفری است. برای شکایت از سرقت طلا از منزل، مال‌باخته ابتدا می‌تواند به پلیس گزارش سرقت طلا بدهد و پس از اینکه کلانتری در منزل حاضر شد، سرقت طلا  را صورت‌جلسه می کند. در این مرحله شاکی باید نسبت به دزدیدن طلا از خانه شکایت کیفری کند.

مجازات سرقت طلا از منزل مشخص شده است و می‌توان گفت که شما بایستی در زمان رخ دادن این اتفاق، به پلیس گزارش خود را بدهید و سپس آنها طی صورت‌جلسه‌ای، این کار را بررسی می‌کنند. در نهایت به دادگاه کیفری مراجعه کنید و مراحل رسیدگی به آن را ادامه دهید. در واقع برای این نوع سرقت، نیاز است که شکایت کیفری صورت بگیرد.

شکایت کیفری را باید از دادسرا شروع نمایید و برای انجام این کار به دفتر خدمات الکترونیک قضایی رجوع کرده و شکایت خود را تنظیم کنید. دادسرای صلاحیت رسیدگی به جرم را دارد که در محل وقوع آن باشد. سپس مراحل آن مانند: انجام تحقیقات مربوطه، بازرسی محل حادثه، شهادت‌دادن شهود و دیگر موارد موردنیاز صورت می‌گیرد و در نهایت با قرار جلب دادرسی پرونده به دادگاه مدنظر ارسال می‌شود.

پس از شروع روند دادرسی، شاکی بایستی اثبات نماید که این سرقت در محل صورت‌گرفته است و تمام ادله اثبات خود را بیان کند. قاضی نیز بعد از بررسی‌های لازم حکم را اعلام می‌کند. علاوه بر مجازات قانونی برای سارق، وی ملزم به استرداد مال سرقت شده و یا قیمت آن به‌علاوه خسارت‌های مربوطه است.

سرقت طلا از منزل چه مجازاتی دارد

سخن آخر

ما در این مقاله در خصوص،  مجازات سرقت طلا از منزل و حکم آن صحبت کرده‌ایم تا شما با تمامی موارد آن، آشنا شوید و بتوانید در زمان مواجه با این موضوع به‌خوبی روند دادرسی را انجام دهید و یا آگاهی لازم در مورد انواع سرقت در این حوزه را پیدا نمایید.

 

تعداد کلمات مطلب: 858

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…