مردان باید حقوق کار کردن زنان در منزل را بپردازند

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون مدنی ایران و همچنین شرع اسلام، زنان می‌توانند برای انجام کار خانه از همسر خود حقوق دریافت کرده و این کارها مستحق دریافت حقوق ماهیانه است.
حقوق کارکردن زنان

حقوق کار کردن زنان در منزل شاید در نگاه اول شوخی بوده و با خودتان بگویید که زنان وظیفه دارند کارهای منزل را به طور کامل انجام داده بدون آنکه از کسی پولی دریافت کنند؛ اما ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به شما بگوییم که در چه مواردی زنان می‌توانند از همسر خود حقوق دریافت کنند.

حقوق کارکردن زنان

طبق ماده 336 قانون مدنی که پیرامون حقوق کار کردن زنان  بیان می‌دارد: «هرگاه کسی به حسب امر دیگری اقدام به عمل نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل، مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این‌که معلوم شود قصد عدم تبرعه داشته است.»

تا مورخ 1385/10/23 در قانون مدنی در خصوص حقوق کار کردن زنان در منزل فقط ماده قانونی موجود ماده 336 بود اما در خصوص مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک؛ مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 1371/8/28 در خصوص پرداخت حقوق کار کردن زنان بعد از اجرای حکم طلاق بیان شده است که طبق این مورد در قانون صدور حکم اجرت‌المثل زن دارای قید و شرط فراوانی بوده که عبارتند از:

  • برای پرداخت حقوق کار کردن زنان حتماً باید حکم طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق ثبت شده باشد.
  • همچنین برای حقوق کار کردن زنان حتماً متقاضی طلاق باید مرد باشد؛ بنابراین اگر زن درخواست طلاق کند به وی اجرت‌المثل تعلق نمی‌گیرد.
  • زن نیز درخواست مطالبه اجرت‌المثل کند.
  • تقاضای طلاق از سوی شوهر به دلیل تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار یا حتی تمکین‌نکردن نباشد.
  • زن در خصوص کارها و فعالیت‌های خودش در طول زندگی مشترک قصد عدم تبرع داشته باشد. (برای دریافت پول و دستمزد کارکرده باشد) و البته اگر در خصوص حقوق مالی خود با همسرش شرط ضمن عقد دیگری شده باشد دادگاه مطابق آن توافق تصمیم می‌گیرد و به استناد ماده‌واحده مربوط به طلاق در رأی خود نسبت به اجرت‌المثل زن اظهار‌نظر و تعیین تکلیف می‌کند.
مطلب پیشنهادی:  شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط صاحبخانه

نحوه محاسبه اجرت‌المثل

نحوه محاسبه اجرت‌المثل

معمولاً اجرت‌المثل در زمانی به زن تعلق می‌گیرد که طلاق جاری شود؛ زیرا در رسیدگی‌هایی که توسط دادگاه انجام می‌شود بعضاً تحت این عنوان اگر اجرت‌المثل زن در جین زندگی محاسبه و از زن وصول شود ممکن است تحولاتی در وضعیت زندگی و اموال مرد حاصل شده که این قضیه می‌تواند در روند دریافت ‌اجرت‌المثل مؤثر باشد.

اجرت‌المثل ایام زناشویی بعد از فوت شوهر

طبق ماده 336 و 337 قانون مدنی اجرت‌المثل تعریف  و قابلیت گرفتن دارد و صراحتا ماده 198 قانون آیین دادرسی مدنی بیان می‌دارد که: هرگاه دین یا حقی بر عهده کسی ثابت باشد اصل بر بقای آن است لذا منوط به ماترک و تعداد ورثه است که فرضا اگر مهریه و اجرت المثل یکجا مطالبه شود و از ماترک حتی برای افراد صغیر چیزی باقی نماند قانونگذار اختیارات لازم را برای اتخاذ تصمیم در اینگونه موارد به قاضی تفویض نموده است.

اجرت‌المثل ایام زناشویی بعد از فوت شوهر

دادخواست اجرت‌المثل ایام زناشویی

دادخواست اجرت‌المثل ایام زناشویی یا همان حقوق کار کردن زنان در منزل اگر چه هرگونه دادخواستی با فرم‌های از پیش تنظیم شده که به‌وسیله قوه قضاییه در دسترس عموم قرار گرفته است، مراجعه به دعاوی حقوقی از جمله اجرت‌المثل مانند سایر دادخواست‌ها است؛ لذا تا سقف ۲۰ میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف و سپس بعد از ۲۰ میلیون تومان به بالا از طریق دادگاه‌های عمومی (حقوقی) خانواده قابل‌رسیدگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…