هزاران سال است مردم این روستا در دل صخره‌ها زندگی می‌کنند!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چند هزار سال پیش، انسان‌هایی دل سنگ‌ها را شکافتند و یادگاری را به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت هزاران سال همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید منظور ما کدام نقطه ایران است، با ما همراه شوید.
روستای میمند

روستاهای عجیب زیادی مانند روستای مرگ در ایران وجود دارد که همه آن‌ها در لیست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران قرار گرفته‌اند. یکی از روستاهای عجیب ایران روستای چندهزارساله میمند است که مردمان آن در دل صخره‌ها زندگی می‌کنند. همراه دلتامگ با این روستای عجیب و بی‌نظیر آشنا شوید.

روستای میمند کجاست؟

ایران سرزمین شگفتی‌ها و اتفاقات غیرقابل‌باور است. مکان‌های اعجاب‌انگیز، طبیعت شگفت‌انگیز، جاهای دیدنی بی‌نظیر و بی‌همتا در دنیا همگی در ایران دست به دست هم داده‌اند تا زیباترین کشور دنیا را خلق کنند. میمند یکی از مکان‌های اعجاب‌انگیز و زیبای ایران است.

در جنوب شرقی کرمان و در نزدیکی شهر بابک روستایی در دل صخره‌ها کنده شده است که یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. این روستا را با نام میمند می‌شناسند. از آنجایی که این روستا در منطقه‌ای نیمه‌خشک و در انتهای دره واقع در جنوب رشته‌کوه‌های مرکزی ایران واقع شده است، آب‌وهوایی بسیار گرم دارد.

مردمان این منطقه که راهی برای فرار از گرما نیافته بودند، تصمیم گرفتند خانه‌‎هایشان را در دل صخره‌های سهمگین کوه بسازند! این بنای دستکند باستانی، بی‌گمان از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود، دورانی که هنوز ایرانیان مهرپرست بودند و کوه‌ها را مقدس می‌شمردند.

روستای دستکند میمند

قدمت روستای میمند

شاید نتوان به‌درستی تاریخ ساخت این روستای عجیب را حدس زد یا به طور دقیق گفت که این روستا در چه زمانی شکل گرفته است؛ اما بدون شک هزاران سال قدمت دارد. برخی معتقدند در زمان مهرپرست بودن ایرانیان این روستا ساخته شده است.

برخی دیگر نیز باور دارند به دوره مادها و به دو تا سه هزار سال پیش می‌رسد. با این وجود  کاوش‌های باستان‌شناسی دژ میمند و نتایج آزمایش کربن ۱۴ قطعات سفالی به دست آمده، تاریخ میمند را تا دوره اشکانی پیش می‌برد.

در واقع، میمند یکی از قدیمی‌ترین روستاهای جهان به حساب می‌آید که حکاکی‌های سنگی ۱۰,۰۰۰ ساله و سفال‌های ۶,۰۰۰ ساله در آن کشف شده است. در 13 تیرماه سال 1394 سازمان جهانی یونسکو تصمیم گرفت که نام این روستا را به‌عنوان یکی از اولین سکونتگاه‌های بشری در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برساند. جالب است بدانید که اجداد ما این روستا را با دست در دل صخره‌ها کنده‌اند به همین خاطر این روستا به روستای دستکند میمند نیز شهرت دارد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین بازارهای ایران برای خرید عید کجاست؟

اقامتگاه های میمند

میمند یعنی چه؟

این سوالی است که شاید برای خیلی‌ها پیش بیاید. در واقع میمند از ترکیب دو واژه “می” و “مند” تشکیل شده است که به معنای صاحب و دارنده عرقیات است. مردم این روستا با کشاورزی و دامداری روزگار می‌گذرانند و شکل زندگی سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

جاهای دیدنی میمند کرمان

درست است که معماری و ساختار ظاهری خانه‌های این روستا عجیب و دیدنی هستند؛ اما این تنها جاذبه روستای میمند کرمان نیست. آتشکده میمند یا موزه مردم‌شناسی، حمام سنتی میمند، مسجد، حسینیه و مدرسه میمند از جمله جاذبه‌های این روستای چندهزارساله هستند.

آتشکده میمند

سخن پایانی

روستای میمند روستایی است که از دل قصه‌های یکی بود، یکی نبود مادربزرگ‌ها بیرون آمده است. این روستا یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان محسوب می‌شود؛ اما اگر دلتان می‌خواهد با خیال راحت به آن سفر کنید و در گرمای بیش از حد و سرمای بیش از حد کرمان گرفتار نشوید، بهتر است یا در بهار یا در پاییز که هوای این منطقه معتدل و مطلوب است به آن سفر کنید. فاصله تقریبی کرمان تا میمند 240 کیلومتر است.

یک نظر

  1. ناشناس

    10 آبان 1402 در 5:25 ب.ظ

    خسته نباشید خیلی ممنون ازمعروف چنین جاهای زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…