با سهم وراث از حقوق بازنشستگی آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که بعد از فوت مطرح می‌شود انحصار وراثت اموال منقول و غیرمنقول متوفی است. در این میان، نحوه انجام انحصار وراثت حقوق بازنشستگی از جمله مهم‌ترین موارد است.
 سهم وراث از حقوق بازنشستگی

یکی از سؤالاتی که از ما بسیار پرسیده می‌شود آن است که سهم وراث از حقوق بازنشستگی چقدر است. حقوق بازنشستگی یکی از مهم‌ترین دارایی‌های افراد است که قابلیت تقسیم میان وراث را دارد؛ اما شرایط تعلق‌گرفتن آن به وراث و سهم هر یک از افراد متفاوت است. همراه دلتامگ باشید.

انحصاروراثت حقوق بازنشستگی

انحصاروراثت حقوق بازنشستگی بین فرزندان متوفی اعم از دختر و پسر، همسر و پدر و مادر متوفی انجام می‌شود. سهم هر یک از افراد نسبت به فرد دیگر متفاوت است.

فرزند دختر تا زمانی که ازدواج‌نکرده باشد یا شاغل نشده باشد، حق دریافت حقوق مستمری را دارد. فرزند پسر اما فقط تا سن 20 سالگی حق دریافت مستمری را دارد مگر در شرایطی که گواهی اشتغال به تحصیل گرفته که در این صورت تا 25 سالگی نیز می‌تواند از مستمری فرد فوت شده استفاده کند. همسر متوفی نیز تا زمانی که ازدواج مجدد (دائمی ) نکرده باشد می‌تواند مستمری دریافت کند.

البته طبق قوانین اخیر و بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن ۹۳ قوه قضائیه، ازدواج دائم همسر یا همسران مستمری‌بگیران که فوت شده‌اند، مانع استمرار در پرداخت مستمری همسر متوفی نمی‌شود.

انحصاروراثت حقوق بازنشستگی 

 سهم وراث از حقوق بازنشستگی

سهم هر یک از افراد از حقوق بازنشستگی متفاوت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

سهم فرزندان

به‌طورکلی طبق قانون سهم پسر دوبرابر فرزند دختر است؛ اما طبق قانون انحصاروراثت سهم فرزندان دختر و پسر برابر است. سهم دختر و پسر به میزان 25 درصد از کل حقوق بازنشستگی است.

درصورتی‌که پدر و مادر هر دو نفر فوت کرده باشند، این سهم دوبرابر می‌شود. فقط بهتر است توجه داشته باشید که اگر فرزند دختر ازدواج کند یا سرکار برود، مستمری وی قطع می‌شود. اگر فرزند پسر ۲۰ یا ۲۵ سال را رد کند مستمری ایشان قطع می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  در خرید ملک تجاری به این نکات توجه کنید!

سهم همسر

از جمله سهم وراث از حقوق بازنشستگی سهم همسر متوفی است. همسر متوفی از حقوق بازنشستگی ایشان 50 درصد است.  اگر آقا چند همسر (از ازدواج دائمی) داشته باشد، این ۵۰ درصد از مستمری بین همسران وی تقسیم می‌شود.

سهم پدر و مادر

سهم پدر و مادر متوفی از انحصاروراثت حقوق بازنشستگی 20 درصد است. این سهم را در صورتی می‌توانند دریافت کنند که پدر و مادر تحت تکفل باشند یا اگر مادر بالای ۵۵ سال و پدر بالای ۶۰ سال سن داشته باشد یا در صورتی که به اثبات برسد پدر یا مادر از کارافتاده هستند و از بیمه تامین اجتماعی هزینه‌ای دریافت دریافت نمی‌کنند.

انحصاروراثت حقوق بازنشستگی خانم فوت شده

یکی از سؤالاتی که بسیار پرسیده می‌شود، انحصاروراثت حقوق بازنشستگی خانم فوت شده است. اگر فانمی فوت کند و حقوق بازنشستگی داشته باشد، این حقوق نیز همان‌طور که در بالا ذکر کردیم بین وراث تقسیم می‌شود.

انحصاروراثت حقوق بازنشستگی خانم فوت شده

در شرایطی این حقوق به همسر این خانم تعلق می‌گیرد که سن ایشان بیشتر از ۶۰ سال باشد و یا ازکارافتاده باشد و تحت پوشش تأمین اجتماعی نباشد.

به پدر و مادر خانم نیز در صورتی این حقوق تعلق می‌گیرد که سن مادر بیشتر از ۵۵ سال و سن پدر ایشان بیشتر از ۶۰ سال باشد. فرزند دختر و پسر خانم در صورتی مشمول این حقوق می‌شوند که سن آنها کمتر از ۱۸ سال بوده یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…