هنگام ازدواج موقت دانستن این نکات حقوقی ضروریست

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افرادی که قصد ازدواج موقت دارند باید قبل از انجام آن از نکات بسیار مهم این ازدواج آگاه باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند.
نکات حقوقی ازدواج موقت

در ازدواج موقت صیغه عقد بین زن و مرد برای مدت مشخصی جاری شده و به‌موجب آن بین زن و مرد محرمیت ایجاد می‌شود، لازم به ذکر است معمولاً هدف اصلی این ازدواج تشکیل خانواده نبوده و به جهت رفع نیازهای جنسی طرفین است؛ لذا افرادی که خواهان تشکیل خانواده هستند باید ازدواج دائم کنند. همراه دلتامگ باشید تا شما را با نکات مهم این ازدواج آگاه کنیم.

نکات حقوقی ازدواج موقت

  • صیغه ازدواج موقت برای مدت معین و مشخصی جاری می‌شود و با تمام‌شدن این صیغه نکاح موقت، منفسخ می‌شود و احتیاجی به صیغه طلاق وجود ندارد؛ اما اگر مدت نکاح موقت طولانی باشد (مثلا ۹۹ساله) برای جدایی احتیاج به طلاق هست.
  • مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زنان در ازدواج است که در این ازدواج نیز برای زنان محفوظ است و در صورت عدم شرط ضمن عقد، نفقه و ارث به وی تعلق نخواهد گرفت.
  • یکی از نکات مهم در ازدواج موقت آن است که چون این ازدواج در جایی ثبت نمی‌شود در اکثر مواقع، داشتن هر ادعا و اثبات آن کار بسیار مشکلی است.
  • اگر زن در این ازدواج باردار شود شرط ضمن عقد و توافق به هنگام عقد، مرد باید این ازدواج را در دفاتر اسناد رسمی ازدواج و شناسنامه ثبت کند.
  • سن قانونی جهت ازدواج موقت برای دختر ۱۳ سال تمام است.
  • فرزند حاصل از این ازدواج ثبت شده دارای حقوقی مانند فرزندان حاصل از ازدواج دائم است.
  • نگهداری و پرداخت نفقه فرزند حاصل از ازدواج موقت طبق قانون مدنی بر عهده شوهر است.
  • در این ازدواج جدایی زن و شوهر با تمام‌شدن مدت  نکاح موقت صورت‌گرفته یا اینکه مرد باید مدت باقی‌مانده از عقد را ببخشد.
  • جهت تمدید مدت نکاح موقت یا باید مدت عقد قبلی تمام شده باشد یا اینکه مدت باقی‌مانده توسط شوهر بخشیده شود.
  • برخی فقها اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره لازم می‌دانند و برخی لازم نمی‌دانند، ازاین‌رو باید باتوجه‌به پیروی از مرجع تقلید موردنظر عمل نمود.
  • اگر بر اساس شرع صیغه به‌درستی انجام شده باشد، عدم ثبت آن در دفاتر رسمی ازدواج جرم محسوب نشده و مجازاتی در پی نخواهد داشت.

ثبت ازدواج موقت 

ثبت ازدواج موقت 

طبق قانون حمایت از خانواده در کشور و بر اساس گفته‌های مشاوران حقوقی مختلف، شوهر موظف است که ازدواج،طلاق یا فسخ نکاح را مشخص کند. ولی باید بیان کرد که مرد الزامی برای ثبت ازدواج موقت ندارد.

به همین دلیل باید گفت صرفا خواندن صیغه ازدواج موقت چه به زبان فارسی چه به زبان عربی برای ازدواج موقت کفایت می‌کند. و از نظر شرعی ازدواج صورت گرفته است. لازم به ذکر است که این موضوع تا زمانی درست است که زوجه(زن) باردار نشده باشد، و در صورتی که زن باردار شود الزاماتی وجود دارد که باید صیغه موقت به ثبت برسد.

مطلب پیشنهادی:  تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

این موضوع از آن جهت مهم است که فرزند حاصل از این ازدواج امکان پیگیری مطابات خود را در آینده داشته باشد. همچنین اگر زن یا شوهر در ضمن عقد، ثبت آن را شرط کنند یا هر دو بر آن توافق کنند، در این صورت، ثبت نکاح موقت بازهم ضروری است.

مهریه در ازدواج موقت

  • در ازدواج موقت عدم وجود مهریه، باعث باطل شدن این عقد می‌شود.
  • بعد از جاری‌شدن صیغه عقد در این ازدواج، در هر شرایطی مهریه به زن تعلق خواهد گرفت و او مالک آن است و با فوت زن، عدم نزدیکی شوهر، اتمام مدت عقد و بذل زمان عقد، مهریه از زن ساقط نخواهد شد.

مهریه در ازدواج موقت

چه زنان و دخترانی می‌توانند صیغه شوند؟

طبق قانون دختری که قبلاً بکارتش توسط همسر قبلی خود ازدست‌رفته یا در صورت اینکه باکره باشد از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد می‌تواند صیغه شود.

همچنین در شرایط خاص اگر قبلاً ازدواج‌نکرده ولی مصلحت خود را می‌داند می‌تواند با اجازه مراجع قضایی بدون اجازه پدر صیغه شود. البته مهم است که در حین ازدواج موقت زن در عده کسی نباشد.

ارث بردن در ازدواج موقت

طبق ماده 864 قانون مدنی، هر یک از زوجینی که در حین فوت دیگری زنده باشد، به موجب سبب از وی ارث می‌برد. همچنین ماده 940 قانون مدنی بیان می‌کند که رابطه وراثت فقط میان زوجینی است که به عقد دائم هم در آمده باشند. بنابراین زوجین نمی‌توانند خلاف این موضوع عمل کنند. در نهایت باید بگوییم که به زوجین در ازدواج موقت ازث تعلق نمی‌گیرد.

نکته: رابطه توارث در مواد ذکر شده صرفاً مربوط به زوج و زوجه است؛ لذا اگر فرزندی در این میان به دنیا بیاید روابط وراثت شامل قانون ازدواج دائم بوده و فرزندان به همان میزان مشخص در قانون وارث می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…