نکات مهم پیرامون شیربها که باید بدانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج یکی از مهم‌ترین عقود است که طبق قانون دارای نکات و مقررات خاص خودش است. یکی از این موضوعات، شیربهاست.
نکات مهم پیرامون شیربها

نکات مهم پیرامون شیربها از جمله مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است. شیربها در واقع مبلغی پول است که علاوه بر مهریه از طرف خانواده داماد به خانواده عروس داده می‌شود. این مبلغ در واقع نشان‌دهنده تعهد و قدردانی از سوی خانواده داماد در پذیرش عروس است. همراه دلتامگ باشید.

نکات مهم پیرامون شیربها

در بعضی از کشورها، شیربها به‌عنوان یک اجبار قانونی است؛ اما در برخی دیگ این مورد یک رسم عادی بوده که به‌صورت خودجوش بین خانواده‌های عروس و داماد انجام می‌شود. در اکثر کشورهای ایران، این رسم منسوخ شده اما خانواده‌هایی نیز هنوز هستند که این سنت را به‌جا می‌آورند.

یک نکته مهمی که باید بدانید آن است که شیربها ارتباطی با مهریه نداشته و دو مفهوم جداگانه هستند. برای تعیین مقدار شیربها هیچ قانون و مقرراتی وجود ندارد و معمولاً قبل از عقد خانواده عروس و داماد با هم به توافق می‌رسند که مبلغ شیربها چقدر یا کلاً پرداخت آن به چه شکل باشد. پرداخت شیربها برای برخی از افراد به‌صورت نقدی و برای برخی دیگر به‌صورت هدایایی مانند طلا، جواهرات و یا لوازم‌خانگی انجام می‌شود.

به نکات مهم پیرامون شیربها توجه کنید:

  • یکی از نکات مهم پیرامون شیربها آن است که اگر داماد مبلغ شیربها را تحت عنوان هدیه و پیشکش به خانواده عروس بدهد و خانواده عروس نیز با آن مبلغ جهیزیه بخرند، جهیزیه به عروس تعلق دارد؛ اما زمانی که به‌عنوان هدیه و پیشکش نباشد و از ابتدا با قصد خرید جهیزیه پرداخت شود، جهیزیه خریداری شده در واقع متعلق به داماد است.
  • درصورتی‌که در ازدواج، خانواده‌ عروس علاوه بر مهریه، پول زیادى را با هر عنوانی مانند جعاله یا شیربها، از داماد دریافت کنند، از نظر شرعی و قانونی حلال بوده و داماد نیز بعداً حق رجوع ندارد.

شیربها

  • درصورتی‌که خانمی قصد گرفتن طلاق داشته باشد و شوهرش شیربها را مصالحه نکرده باشد، می‌تواند آن را پس بگیرد.
  • اگر داماد پولی را برای جلب رضایت و توجه دختر و همچنین خانواده وی پرداخت کند، گرفتن آن از داماد جایز بوده؛ اما اگر داماد بخواهد می‌تواند در آینده آن را پس بگیرد. حالا اگر علی‌رغم میل باطنی داماد، خانواده عروس مبلغی را به‌زور از داماد دریافت کنند، گرفتن آن جایز نبوده و باید آن را به داماد پس دهند.
  • اگر شیربها در زمان عقد جزئی از مهريه در نظر گرفته شود، حكم مهریه را دارد.
  • به‌اجراگذاشتن شیربها یا حق شیر از طرف عروس تنها وقتی عملی است که خانواده‌ها توافق کرده باشند که در هر شرایطی باید از طرف داماد پرداخت شود. در این حالت حتی در صورت جدایی نیز داماد باید این مبلغ را به عروس بدهد.
مطلب پیشنهادی:  نحوه تبدیل قولنامه به سند رسمی

تعیین شیربها

به‌طورکلی شیربها به دو صورت تعیین می‌شود که عبارت‌اند از:

شیربها جزئی از مهریه

در این حالت خانواده دختر پولی را به‌عنوان شیربها از داماد گرفته تا از آن برای خرید جهیزیه استفاده کنند. معمولاً به این پول، زر گفته می‌شود. در واقع این پول بخشی از مهریه است. مالک آن پول عروس بوده و در واقع هر دخل و تصرفی را می‌تواند در آن انجام دهد. دریافت این نوع شیربها ایرادی ندارد.

تعیین شیربها

شیربها علاوه بر مهریه

این مورد نیز یکی از نکات مهم پیرامون شیربها است. در این حالت، خانواده دختر پولی را به‌عنوان حق‌الزحمه خود یا اصطلاحاً حق شیر از داماد دریافت می‌کنند. در این مورد درصورتی‌که داماد به پرداخت شیربها رضایت نداشته باشد، باطل است و پول دریافتی حرام خواهد بود، البته اصل عقد صحیح است.

تعداد کلمات مطلب: 558

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…