طراحی روف گاردن با کمترین هزینه

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روف گاردن یا بام سبز، قلب تپنده ساختمان است و فضایی برای گرد هم جمع شدن اهالی ساختمان ایجاد می‌کند.
طراحی روف گاردن با کمترین هزینه

روف گاردن یا بام سبز، راه حلی جذاب برای پناه بردن به طبیعت سبز، در هیاهوی زندگی شهری است. اهالی ساختمان‌ها می‌توانند در مواقع دلخواه از این فضا برای گرد هم جمع شدن و تفریح استفاده کنند. اما چطور می‌توانیم بام سبز زیبایی طراحی کنیم؟ تا پایان این مطلب از دلتامگ همراه ما باشید

روف گاردن چیست؟

بام سبز، فضایی سبز و زیبا است که برای استفاده اهالی ساختمان‌های مسکونی طراحی می‌شود. این فضا می‌تواند به عنوان نشیمن یا محل پذیرایی مهمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. فضاهایی مانند بام سبز و پاسیو برای برقراری پیوند مجدد با طبیعت طراحی می‌شوند. در ادامه ایده‌هایی مطرح شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید بامی سبز و زیبا داشته باشید.

استفاده از گیاهان و درختچه‌های تزئینی

انواع درختچه‌های طبیعی روی بام قابل اجرا هستند. اما کاشتن گیاه روی بام به عملیاتی مثل آماده‌سازی و زهکشی نیاز دارد. درختان با شاخ و برگ سبز روی بام سایه ای برای نشستن و دور هم بودن فراهم می‌کنند. در اطراف این درختان می‌توانید نیمکت‌هایی برای نشستن قرار دهید و از آرامش فضا لذت ببرید.

طراحان روف گاردن با گیاهان سبز

در متراژهای بزرگ، می‌توانید از درخت‌های بلند برای تزئین روف گاردن استفاده کنید. اما در فضاهای کوچک، درختچه‌های تزئینی کافی هستند. از جمله درختچه‌ها و گیاهان مناسب برای بام سبز، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درختچه انار
  • درختچه همیشه سبز اسطوخودوس
  • کامیس پاریس
  • آکوبا
  • چندکله
  • شمشاد ژاپنی
  • درختچه فوتونیا
  • درختچه توری
  • درختچه یاس هلندی
  • میخک هلندی
  • آب لکس
  • پیروکانتا

طراحی آلاچیق و پرکولا

پرکولا یا آلاچیق در واقع فضایی مسقف برای نشستن است. این فضاها طراحی و سبک‌های متنوعی دارند. با ایده‌های خلاقانه مثل نصب ریسه برای نورپردازی، نصب پرده‌های زیبا و استفاده از پارچه‌های رنگارنگ و کوسن در محل نشستن، می‌توانید آلاچیق روف گاردن را تزئین کنید.

روشنایی و نورپردازی مناسب

نورپردازی بام سبز امکان استفاده از آن را در ساعات تاریکی هوا فراهم می‌کند. انواع لوازم روشنایی برای طراحی  بام سبز کاربرد دارند. با این ایده‌ها می‌توانید روشنایی بام سبز خود را تامین کنید:

  • نورپردازی از کف
  • چراغ‌های دیواری
  • گلدان‌های نوری
  • ریسه‌های تزئینی
  • فانوس ژاپنی

ایجاد فضای نشیمن

اگر علاقه‌ای به نصب آلاچیق روی بام ندارید، با استفاده از مبلمان و ایجاد  اختلاف سطح روی بام، می‌توانید فضایی دنج برای نشیمن ایجاد کنید. می‌توانید در کنار محل نشیمن یک باربیکیو قرار دهید تا بتوانید در حین نشستن از صرف غذاهای خوشمزه هم لذت ببرید.

می‌توانید روی یک دیوار پرده پروژکتور نصب کنید و از این فضا برای تماشای فیلم‌های دیدنی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  7 پیشنهاد طلایی برای انتخاب رومیزی ناهارخوری شیک

استفاده از رنگ‌های مناسب

رنگی که برای طراحی بام سبز انتخاب می‌کنید باید کاملاً با سبک دلخواه شما هماهنگی داشته باشد. اگر طرفدار سبک بوهمین هستید، دست‌تان در انتخاب رنگ باز است و می‌توانید انواع طیف‌های رنگی شاد را برای دیزاین روف گاردن انتخاب کنید. اما اگر مدرن پسند هستید، رنگ‌های خنثی مناسب شما است. مهم است که رنگ‌های انتخابی شما با هم هماهنگی داشته باشند و کلیتی زیبا و یکپارچه ایجاد کنند.

انتخاب کفپوش مناسب

انواع مختلف کفپوش چوبی و چمن مصنوعی برای کف بام سبز کاربرد دارد. قبل از انتخاب پوشش کف باید اقدامات زیرسازی به طور کامل انجام شود تا کف بام بر اثر شرایط جوی دچار آسیب نشود. کف بام باید در برابر ضربه و رطوبت مقاوم باشد. انواع چمن مصنوعی و کفپوش‌های چوبی ضد آب در حال حاضر در بازار موجود هستند و برای بام سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی روف گاردن با کفپوش چوبی

تزئین دیوارها با آبنما و عناصر دکوراتیو

می‌توانید دیوار روف گاردن را با انواع لوازم تزئینی مثل آبنما تزئین کنید. البته این سبک تزئینات بیشتر برای سقف‌های وسیع کاربرد دارد. در بام‌های کوچک می‌توانید با نصب گلدان و چراغ‌های دیواری یا حتی نقاشی روی دیوار، فضایی متفاوت و زیبا برای نشستن ایجاد کنید.

استفاده از مجسمه و لوازم تزئینی

لوازم و اکسسوری‌های دکوراتیو فضای روف گاردن شما را خودمانی‌تر جلوه می‌دهند. بنابراین در استفاده از آن‌ها خسیس نباشید. البته پیشنهاد ما این است که بیش از حد هم فضا را شلوغ نکنید. انواع مجسمه و گلدان‌های تزئینی برای دیزاین بام سبز کاربرد دارند که با توجه به متراژ و سلیقه خودتان می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

سخن پایانی

طراحی بام سبز برای ساختمان‌های امروزی با هدف ایجاد فضای سبز بیشتر انجام می‌شود. روف گاردن مانند پارکی محلی و خودمانی روی بام برای اهالی ساختمان، تمام ساکنین را به خود جذب می‌کند. البته این به شرطی است که طراحی دلنشین و استانداردی داشته باشد. با عمل کردن به نکاتی که در این مطلب ارائه شده، به راحتی می‌توانید محلی سبز و دوست داشتنی روی بام خانه خودتان ایجاد کنید.

تعداد کلمات مطلب: 737

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

جدیدترین مدل مبل کلاسیک مناسب خاص پسندان

مبلمان به عنوان یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون داخلی، تاثیر بسزایی در زیبایی فضای داخلی خا…