عجیب‌ترین دریاچه‌های ایران را بشناسید + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دنیا دریاها و دریاچه‌های عجیب زیادی وجود دارد که مردم بعضی از آن‌ها را نفرین شده، تسخیر شده یا مکانی ماورایی می‌پندارند. دریاچه های عجیب ایران نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

در کشور ما دریاچه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به بعضی از آن‌ها لقب دریاچه های عجیب ایران را داد. تصور بیشتر مردم از دریاچه مکانی سرسبز و زیباست که دارای مناظری بی‌نظیر و آب‌وهوایی خوش است؛ اما در ایران دریاچه‌هایی وجود دارد که تصور مردم را کاملا دگرگون می‌کند. همراه دلتامگ این دریاچه‌های عجیب و زیبا را بیشتر بشناسید.

دریاچه مهارلو از دریاچه های عجیب ایران

یکی از عجیب و غریب‌ترین دریاچه‌های ایران، دریاچه مهارلو است. این دریاچه زیبا و صورتی رنگ در شیراز واقع شده است؛ اما رنگ آن همیشه صورتی نبوده است. این دریاچه زمانی مکان امنی برای پرنده‌هایی همچون فلامینگو، اردک سرسبز و مرغابی بوده است؛ اما از روزی که رنگ آن صورتی شده است، با وجود زیبایی بی‌نظیرش پرندگان کمتری به سمت آن روانه می‌شوند.

آب این دریاچه که امروزه یکی از خطرناک‌ترین دریاچه‌های دنیاست، همیشه شور بوده است. سه رودخانه و چشمه بزرگ آب دریاچه را تامین می‌کرده‌اند؛ اما خشکسالی‌های پی‌درپی باعث کم شدن سطح آب دریاچه و شوری بیش از حد آن شده است. این شوری زیاد باعث رشد بی‌رویه جلبک‌های قرمز در دریاچه مهارلو شده که برای موجودات زنده به‌شدت خطرناک هستند و موجب مسمومیت شدید پرندگان می‌شوند. دریاچه مهارلو یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است.

دریاچه خطرناک و سمی مهارلو

دریاچه سیاه گاو یکی از دریاچه های عجیب ایران

یکی دیگر از دریاچه های عجیب ایران دریاچه سیاه گاو یا سیاه‌آب است که شامل دو دریاچه زیبا و عمیق با رنگ آب‌های متفاوت است. این دو دریاچه به‌وسیله یک کانال آب که طولی حدود هفتاد متر دارد به یکدیگر متصل شده‌اند. تنها دریاچه دوقلوی کشور که در استان ایلام واقع شده، دریاچه سیاه گاو است.

نام اصلی این دریاچه‌ها سیاه گاو است که چون گاهی هلالی‌شکل و شبیه شاخ گاو می‌شوند، به دریاچه‌های سیاه گاو نیز شهرت یافته‌اند. محلی‌های این منطقه داستان‌های زیادی درباره این دریاچه‌ها می‌گویند. یکی از این داستان‌ها از اسب آبی سیاه‌رنگی می‌گوید که زمانی در این دریاچه‌ها می‌زیسته است. چون این موجود برای مردم بومی ناشناخته و عجیب بوده، نام سیاه گاو را روی محل زندگی او گذاشته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  آرامگاه یعقوب لیث، منجی تمدن ایران زمین!

دریاچه اول حکم سرچشمه را برای دریاچه دوم بازی می‌کند و اندکی نیز با دریاچه دوم اختلاف سطح داشته و بالاتر قرار گرفته است. آب این دریاچه زلال و شفاف است. آب دریاچه دوم به‌صورت رودی نسبتا پرآب به زمین‌های اطراف سرریز می‌شود و این زمین‌ها را سیراب می‌کند.

عمق این دریاچه‌ها به بیست متر هم می‌رسد. از آنجایی که کرانه‌های دریاچه‌ها کم‌عمق‌تر است، کف آن‌ها به‌راحتی دیده می‌شود؛ اما به ناگهان عمق آن زیاد شده و از دو متر نیز تجاوز می‌کند. اگر شنا بلد نیستید به هیچ عنوان تلاش نکنید که به اواسط دریاچه رفته و در عمق بیشتر شنا کنید.

دریاچه های عجیب سیاه گاو

سخن آخر

دریاچه حوض سلطان، دریاچه ارواح، دریاچه تخت سلیمان و تالاب چملی از دیگر دریاچه‌ های عجیب ایران هستند که خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد و عجیب مخصوص خود را دارند. بعضی از این دریاچه‌ها مانند دریاچه تخت سلیمان را مردم مملو از گنج می‌پندارند. درباره بعضی دیگر مانند دریاچه ارواح نوشهر تصور این است که مملو از ارواح سرگردان هستند درحالی‌که این اصلا واقعیت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…