3 تمرین ساده برای بهبود دیسک گردن

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دیسک گردن بیماری آزاردهنده ای است که در دراز مدت روی تمام جوانب زندگی شما اثر می‌گذارد. بهتر است در همان روزهای اول با تمرین و تغذیه مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کنید.
دیسک گردن

 دیسک گردن بیماری دردناک و خطرناکی است که به دلیل سبک اشتباه زندگی و نداشتن ورزش کافی به وجود می‌آید. خم‌کردن سر هنگام نوشتن یا کار با گوشی، برداشتن وسایل سنگین و انداختن بار آن‌ها روی شانه‌ها و عدم تقویت بدن باعث می‌شود که این درد وحشتناک به سراغتان بیاید. این بیماری فقط باعث درد نمی‌شود و ممکن است روی تمام جوانب زندگی شما اثر بدی بگذارد و حتی به نخاعتان هم آسیب وارد کند! در ادامه این مقاله ۳ تمرین به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند این وضعیت را کمی بهبود ببخشند.

 دیسک گردن چیست؟

 قبل از اینکه به سراغ آموزش این تمرین‌ها برویم، بهتر است بدانید دیسک گردن دقیقاً چیست و چگونه باعث می‌شود که درد زیادی را هم در ناحیه گردن و هم دست و شانه‌ها تجربه کنید.

 استخوان‌های ستون فقرات که در گردن قرار دارند از ۷ استخوان تخت گرد به نام مهره تشکیل شده‌اند که به‌وسیله یک ماده لغزنده از هم فاصله گرفته‌اند و روی‌هم حرکت می‌کنند. این ماده ژل مانند، مایع بین مفصلی نامیده می‌شود. این ساختار است که باعث می‌شود شما بتوانید به‌راحتی سرتان را به هر طرف که می‌خواهید بچرخانید و یا بالا و پایین کنید.

 بدون وجود مایع بین مفصلی، مهره‌های گردن نمی‌توانند حرکت کنند و حتی این مایع مثل یک ضربه‌گیر هم برای گردن عمل می‌کند و از آسیب‌های احتمالی توسط برخی ضربه‌ها جلوگیری می‌کند.

 علایم دیسک گردن

این بیماری چطور به وجود می‌آید؟

 زمانی که مایع بین مفصلی تحلیل رود، مهره‌های گردن به هم نزدیک می‌شوند و ممکن است به هم سابیده شوند. در این حالت هم مهره‌های گردن آسیب می‌بینند و هم به رگ‌های عصبی فشار وارد می‌شود و آرتروز گردن به وجود می‌آید.

 با گذشت زمان مهره‌ها در اثر آرتروز و یا بلندکردن اجسام سنگین جابه‌جا می‌شوند و در جای نادرست قرار می‌گیرند و چون مایع بین مفصلی تحلیل رفته است، نمی‌توانند سر جای خود بازگردند. به این حالت مهره‌ها بیماری دیسک گردن گفته می‌شود که هم خطرناک است و هم درد خیلی زیادی دارد، این درد در ساعات پایانی روز شدت می‌یابد و سفتی زیادی را هم در ناحیه گردن احساس می‌کنید.

 علائم دیسک گردن چیست؟

 حالا بیایید ببینیم علائم این بیماری چیست و اصلاً ممکن است شما به این بیماری مبتلا شده باشید؟ آسیب‌دیدن مهره‌های گردن در روزهای اول، علامت خاصی ندارد؛ اما به‌مرورزمان علائم ذیل را تجربه خواهید کرد:

  •  درد هنگام حرکت‌دادن گردن
  •  کاهش دامنه حرکتی در گردن
  •  درد شدید در ناحیه گردن و شانه
  •  احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دست‌ها و شانه‌ها

 هرچقدر مهره‌های گردن فشار بیشتری به نخاع وارد کنند، علائم شدت بیشتری خواهد داشت و در اواخر روز بیشتر خواهند شد.

 تمرین‌های ورزشی برای بهبود دیسک گردن

 حالا که با علائم این بیماری آشنا شدید، ممکن است به وجود این بیماری در بدن خود شک کرده باشید یا از قبل می‌دانستید که دیسک گردن دارید. در ادامه ۳ تمرین ورزشی برای شما آورده‌ایم که این تمرین‌ها را می‌توانید با کمک فیزیوتراپ یا به‌تنهایی در خانه انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:  با چای زردچوبه یک کبد سالم و صفر کیلومتر داشته باشید

 تمرین‌های ارائه شده در این مقاله باعث می‌شوند که عضلات گردن شما تقویت شود و فشار دیسک گردن روی ستون فقرات کاهش یابد. یادتان باشد اگر در حین تمرین درد داشتید، بلافاصله تمرین را پایان دهید:

دیسک گردن عقب بردن چانه

 عقب و جلو بردن چانه

 برای انجام این تمرین که در بهبود دیسک گردن مؤثر است، دو انگشت خود را روی چانه قرار دهید و به‌آرامی به کمک آن‌ها چانه را پایین بیاورید و کمی سعی کنید که سرخود را به عقب بکشید.

 تا پنج بشمارید و بعد گردن خود را شل کنید. این روند را ده بار تکرار کنید و ۳ ست انجام دهید.

دیسک گردن کشیدن با حوله

 کشیدن گردن با حوله

 با این کار ممکن است مهره‌های شما به سر جای خودش بازگردد و برخی علائم دیسک گردن را کاهش دهد.

 یک حوله دور گردن خود بیندازید و روی یک صندلی به‌صورت صاف بنشینید، ستون فقرات خود را به صندلی فشار دهید و کمی گردنتان را عقب ببرید. به کمک حوله از زیاد عقب رفتن گردن جلوگیری کنید و بعد از ۳ ثانیه به حالت قبل برگردید.

 این تمرین را در پنج ست ده‌تایی انجام دهید.

دیسک گردن کشیدن بازو

 کشیدن بازو به‌صورت تکی

 این تمرین عضلات قفسه سینه را هم تقویت می‌کند و باعث می‌شود فشار این عضلات از روی گردن شما برداشته شود. برای انجام آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  1.  نزدیک یک دیوار بایستید و کف یکی از دستان خود را روی آن بگذارید.
  2.  کمرتان صاف باشد و اصلاً هیچ قوسی به آن ندهید.
  3.  به جلو خم شده و از بازوی خود دور شوید، یعنی سعی کنید دستتان حرکت نکند.
  4.  ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس با دست دیگرتان تمرین را تکرار کنید.
  5.  روند فوق را در سه ست ده‌تایی انجام دهید.

 سخن آخر

 درد دیسک گردن بسیار شدید است و به‌مرورزمان ممکن است شما را از انجام فعالیت‌های معمول خودتان باز دارد. خبر خوبی که داریم این است که این بیماری در مراحل اولیه به‌راحتی با تغذیه و ورزش درمان می‌شود؛ اما برای انجام ورزش‌ها حتماً باید با یک متخصص صحبت کنید و زیر نظر او تمرین‌ها را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این تنقلات بدون قند اما خوشمزه شما را چاق نمی‌کند

امروزه که همه افراد به دنبال لاغری و تناسب اندام و همچنین سلامت خود هستند، استفاده از تنقل…