عوارض کولر برای بدن انسان وتاثیر آن بر سلامتی

7
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع کولرهای گازی و آبی برای بدن انسان مضراتی دارند که آگاهی از آنها می‌تواند به حفظ سلامتی بیشتر شما در فصل گرما کمک بزرگی کند.
عوارض کولر برای بدن و تاثیرات آن بر سلامتی

در فصل گرما استفاده از انواع کولرها نیاز اصلی خانه است؛چون هوای گرم برای هیچ کس قابل تحمل نیست. در مناطق معتدل از کولرهای آبی و در مناطق گرمسیر از کولرهای گازی استفاده می‌شود. رواج استفاده از این وسایل در خانه موجب شده است که عوارض کولر برای بدن انسان به موضوعی مهم برای افراد تبدیل شود.

در دلتامگا همراه ما باشید تا درباره تاثیر وسایل سرمایشی بر بدن بیشتر بدانید.

مهم‌ترین عوارض کولر آبی برای بدن انسان

سیستم کاری کولر آبی با کولر گازی در کل متفاوت است؛ چون بر اساس افزایش دادن رطوبت محیط برای ایجاد سرما کار می‌کنند. این افزایش دما می‌تواند مشکلات و عوارضی را برای بدن ایجاد کند که باید برای سلامتی خود و دیگر اعضای خانواده درباره آنها بیشتر بدانیم.

کولر آبی وسیله‌ای متعارف برای خنک کردن هوا در مناطقی با دمای معتدل است. مشکل این دستگاه‌ها این است که در هنگام خنک کردن هوا با پخش ذرات آب در هوا موجب سرد شدن هوا می‌شوند؛ به این ترتیب که ذرات آب پخش شده در هوا برای تبخیر، گرمای موجود در هوا را جذب و آن را خنک می‌کنند. ولی با این روند، رطوبت موجود در هوا زیاد می‌شود. در ادامه مهم‌ترین عوارض کولر برای بدن انسان را بخوانید.

تاثیرات وسایل سرمایشی بر بدن انسان و عوارض آنها

عوارض وسایل سرمایشی برای بدن انسان عبارتند از

ایجاد آلرژی و تنگی نفس

از آنجا که کولر آبی در محیط بیرون قرار دارد، گرد و غبار محیط و آلودگی‌ها را جذب می کند و آنها را به درون محیط خانه می‌برد. این مسئله به بروز آلرژی و آسم در بدن می‌انجامد یا موجب بروز سرفه و عطسه می‌شود. برای جلوگیری از این عوارض کولر برای بدن انسان باید پوشال‌های کولر را زود به زود تعویض کنید و هم بهتر است از فیلترهای آنتی باکتری در محل دریچه  کولر استفاده کنید.

بروز پادرد و کمردرد

باد مدام و مستقیم کولر دردهایی مانند پادرد و کمردرد راب ه خصوص در افراد مسن افزایش می‌دهید. پس باید به این نکته توجه کنید و از باد مستقیم کولر دور باشید.

 

افزایش درد روماتیسم و دردهای عضلانی

اگر در بدن خود پلاتین دارید یا قبلاً دچار شکستگی استخوان شده‌اید، باید بدانید یکی از عوارض کولر برای بدن انسان تشدید روماتیسم و دردهای استخوانی است. کولر آبی به دلیل بالا بردن بیش از حد رطوبت محیط، روماتیسم شما را بدتر می‌کند و باعث دردناک شدن بیشتر مفاصلتان می‌شود.

همچنین، باد کولر تاثیر بدی بر شکستگی‌های استخوانی دارد و موجب بروز درد در آنها می‌شود.‌ پس برای دوری از این مشکلات، دریچه کانال کولر را طوری تنظیم کنید که به طور مستقیم باد به شما نخورد و روبه روی باد کولر قرار نگیرید.

بروز بیماری‌های تنفسی ویروسی و قارچی

همان طور که گفتیم، کولر آبی با افزایش رطوبت محیط موجب کاهش دمای آن می‌شود. این مسئله موجب رشد قارچ‌ها و ویروس‌ها در هوای محیط و آنتقل آن به سیستم تنفسی شما می‌شود. این قارچ‌ها و ویروس‌ها حتی می‌توانند موجب بروز ذات الریه و بیماری‌های دیگری مانند گلودرد و… در انسان بشوند.

برای پیشگیری از این عوارض کولر برای بدن انسان باید هر سال اقدام به تعویض پوشال‌های کولر خود کنید. با این کار، شانس ابتلا به بیماری‌های مختلف تنفسی را کاهش می‌دهید.

خشکی پوست

زمانی که باد مستقیم و مرطوب کولر به بدن انسان می‌‌خورد، رطوبت پوست را از بین می‌برد و موجب خشکی پوست می‌شود. از طرف دیگر، باد کولر خشکی موها را نیز در پی دارد. برای پیشگیری از این مشکل و جلوگیری از عوارض کولر برای بدن جلوی باد مستقیم کولر ننشینید یا به طور مرتب از کرم‌های مرطوب کننده پوست یا ماسک‌های آبرسان مو استفاده کنید.

خشکی پوست از عوارض کولر بر سلامت بدن

بروز خستگی، سردرد و بدن درد

از دیگر عوارض کولر برای بدن انسان خستگی بدنی زیاد است. قرار گرفتن مدام در معرض باد کولر موجب سردرد و دیگر عوارضی می‌شود که خوشایند نیست. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است هرجند ساعت یک بار از خانه خارج شوید و در معرض هوای محیط بیرون قرار بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  پسوریازیس سر علت‌ها، علائم و روش‌های درمان

تشدید درد کلیه

یکی از بدترین عوارض کولر برای بدن انسان شدت دادن درد کلیه است.

عوارض کولر برای بدن انسان

کولر گازی برای بدن مضراتی دارد که برخی از مهم‌ترین آنها را در اینجا می‌خوانید. به این نکات دقت کنید تا سلامتی بدن خود را حفظ کنید و بتوانید از دکتر دور بمانید. دقت کنید که وزش باد مستقبم بر بدن می‌تواند عوارض و بیماری‌هایی را برای شما ایجاد کند که مجبور شوید به پزشک مراجعه کنید یا حتی از دارو استفاده کنید.

کم آب شدن بدن

کولر گازی بر عکس کولر آبی، رطوبت محیط را جذب می‌کند تا هوا را خنک کند. در این شرایط، قرار گرفتن دائم در معرض باد کولر گازی موجب دهیدراته شدن و از دست دادن آب و رطوبت مورد نیاز بدن می‌شود. کاهش دمای محیط نیز سبب می‌شود که شما احساس خشکی بدن و تشنگی نکنید.

برای جلوگیری از این عارضه، باید هر از چند گاهی آب بنوشید و مراقب تنظیم رطوبت بدن خود باشید.

بروز سردرد و تشدید سردردهای میگرنی

باد کولرگازی برای بسیاری از افراد سردرد ایجاد می‌کند. همچنین، سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند که دلایل آن سرد شدن بیش از اندازه محیط و خشک شدن هوا است. برای پیشگیری از این عوارض باید دمای کولر گازی را زیاد پایین نبرید و به دفعات در طول روز آب کافی بنوشید. قرار نگرفتن مستقیم در برابر باد کولر را نیز مد نظر قرار دهید.

استفاده از کولر و عوارض آن برای بدن

خشک شدن اشک چشم‌ها

از عوارض کولر برای بدن انسان خشکی چشم‌ها است که در افراد مبتلا به خشکی چشم، موجب تشدید آن می‌شود.

کاهش تحمل بدن در برابر هوای گرم

بدن با قرار گرفتن در دمای پایین، پس از مدتی به آن عادت می‌کند و دیگر نمی‌تواند دمای بالا را تحمل کند. قرار گرفتن طولانی مدت در هوای خنک و سرد موجب عادت کردن بدن به این شرایط می‌شود و قرار گرفتن دوباره در محیط گرم سبب بروز استرس می‌شود.

برای مقابله با این عوارض کولر برای بدن انسان باید سعی کنید به مدت طولانی در معرض هوای خنک کولر گازی قرار نگیرید.

سخن پایانی درباره عوارض وسایل سرمایشی بر بدن

انواع کولرهای گازی و آبی در مناطق مختلف کشور برای سرمایش منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک عوارض خاص خود را دارند. شما ابتدا با توجه به شرایط محل زندگی خود باید بهترین نوع کولر را برای منزلتان پیدا کنید. پس از نصب کولر به این چند نکته مهم توجه کنید:

حتماُ کولرهای آبی و گازی را در موعدهای لازم سرویس کنید تا عوارض آنها برای بدن به حداقل برسد.

هرگز در محلی که باد مستقیم کولر به آن می‌خورد، قرار نگیرید. این کار عوارض زیادی را برای بدن شمادر پی دارد.

برای جلوگیری از بسیاری از عوارض کولر برای بدن انسان باید به موقع و به طور منظم فیلترهای کولرهای آبی و گازی خود را تعویض کنید تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشید.

گاهی اوقات برای خنک کردن و تعویض هوای منزل به جای کولر از پنکه استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که در معرض باد مستقیم این وسیله نیز قرار نگیرید تا دچار عوارض آن نشوید.

شما درباره استفاده از کولرهای آبی و گازی و عوارض کولر برای بدن چه تجربیاتی دارید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

پیشنهاد برای مطالعه: با کمترین هزینه برای کولر آبی سایبان درست کنید را بخوانید.

7 دیدگاه

  1. ناشناس

    7 تیر 1402 در 11:43 ب.ظ

    کولر گازیها عوارض مخرب عصبی را نیز ایجاد میکنند کعلاوه برخشکی پوست صورت مورا نیز خشک وشکننده میکند وباعث از بین رفت سلول های پوستی سر وبدن میشود وایا میدانید که استفاده مداوم از کولرها باعث تضعیف قوای جسمی بدن دربرابر گرمای شدید هوا میشود وانسان بعداز اینکه بدنش عادت به هوای سرد کرد درهوای گرم زود گرما زده میشود واین کار خیلی نادرستی هست

    پاسخ

  2. اسکندر شهبازی گهرویی

    8 تیر 1402 در 4:48 ب.ظ

    این دستگاه سرمایشی اسمش اول کوه لر بوده که جهت سهولت در تلفظ بتدريج به کولر تبديل شده است چون هوای کوهستان های مناطق لرنشین بسیار خنک و لذت بخش هست

    پاسخ

  3. علی

    10 تیر 1402 در 9:48 ق.ظ

    فقط مضرات کولر گازی گفتید،از کولر آبی چیزی نگفتی

    پاسخ

  4. ناشناس

    2 شهریور 1402 در 10:56 ب.ظ

    آدم تا خودش دچار نشه دیگران درک نمیکنه مادر همسرم و پدر خودم وقتی کولر روشن درد پاها و دست شون زیاد میشه

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 5:19 ب.ظ

      بله باد کولر به صورت مستقیم مضراتی داره که باید حتما به آن دقت شود.
      ممنون از همراهی و نظردهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  5. ناشناس

    26 شهریور 1402 در 6:46 ب.ظ

    البته لازمه که ذکر بشه اصلا تا حد امکان هیچ مدل دستگاه خنک‌کننده را بصورت طویل المدت روشن نگذاریم. و

    پاسخ

  6. امیر

    4 مهر 1402 در 11:34 ق.ظ

    من به این متن نمره بیست میدهم چون به قول معروف: جانا سخن از زبان دل می‌گویی.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این 7 ماده غذایی قاتل چربی خون هستند!

آیا دوست دارید تا در این مطلب قاتل چربی خون را به شما معرفی کنیم تا دیگر مجبور نباشید قرص‌…