روستای ماخونیک، روستای لی لی پوت های ایران + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای ماخونیک یکی از عیجب‌ترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای ایران است که به روستای آدم کوتوله‌ های ایران شهرت یافته است.

در ایران روستاهای عجیب و حیرت‌انگیز زیادی وجود دارد ولی یکی از عجیب‌ ترین روستاهای ایران، روستای ماخونیک است. همراه دلتامگ سفری به این روستای شگفت‌انگیز داشته باشید.

روستای ماخونیک سرزمین لی لی پوت ها

ساکنان اولیه روستای  لی لی پوت در خراسان جنوبی در واقع مردمانی از تبار افغانستان بودند که حدود چهارصد سال پیش به این منطقه مهاجرت کرده بودند. تنها مدرکی برای تاریخچه ماخونیک می‌توان به آن استناد کرد سفرنامه کلنل چارلز ادوارد پیت است که دو قرن پیش به خراسان و سیستان سفر کرده است.

روایت کلنل از روستای لی لی پوت های ایران مربوط به دوره قاجار است. تحقیقات باستان‌شناسان مدارکی از این دهکده ارائه می‌دهد که کوتوله‌های ایرانی از شش هزار سال پیش از میلاد مسیح در این منطقه سکونت داشته‌اند.

در سال 2005 علاوه‌بر اتفاق عجیبی در این روستا افتاد. کشف یک کوتوله مومیایی شده که تنها بیست و پنج سانت داشت باعث حیرت همگان شد. هرچند بعضی از باستان‌شناسان نیز معتقدند که این مومیایی کوچک کشف شده می‌تواند متعلق به یک نوزاد نارس باشد که در اطراف روستای ماخونیک دفن شده است.

درهای بسیار کوچک در روستای آدم کوتوله ها

کوتاه بودن در ژن اصلی مردمان این منطقه غالب است که دلیل آن نیز به ازدواج‌های فامیلی بومیان، آب آلوده به جیوه و نوع رژیم غذایی آن‌ها مربوط می‌شود. یک متر و پهل سانتی‌متر نهایت رشد قد کوتوله‌های ماخونیک است. مصرف قرص‌های آهن و تغییر در رژیم غذایی مردم این منطقه در چند سال اخیر باعث شده که در رشد قدی مردم روستا پیشرفت خوبی صورت بگیرد.

این روستا حتی در جهان نیز به روستای کوتوله‌ها شهرت دارد؛ ولی در گوشه دورافتاده‌ای از ایران همچنان مرموز و اسرارآمیز و حتی ناشناخته برای خیلی‌ها باقی مانده است.

مطلب پیشنهادی:  سفر پاییزی به اردکان، پولدارترین شهر ایران!

جالب اینجاست که این روستا علاوه‌بر ویژگی کوتاه‌قد بودن ساکنان خود، دارای آداب و رسوم عجیبی نیز هست. از طرفی معماری عجیب روستا نیز بر جالب و مرموز بودن آن افزوده است. این روستای باستانی جزء هفت روستای عجیب جهان محسوب می‌شود و توریست‌های زیادی را سالانه از سراسر جهان پذیرا می‌شود.

معماری خانه‌های روستای ماخونیک

روستاهای عجیب ایران لیست بلند بالایی دارند؛ اما ماخونیک یکی از عجیب‌ترین آن‌هاست. این روستای شگفت‌انگیز در بالای یک تپه قرار گرفته و ارتفاع خانه‌های آن هم کم است. کف این روستا یک متر از زمین پایین‌تر می‌رود.

برای ورود به این خانه‌ها باید خم شد و از درهای چوبی به سختی عبور کرد. این خانه‌ها علاوه‌بر ارتفاع کم دیوارهای قطوری نیز دارند تا این معماری ویژه باعث گرمی خانه و عدم عبور سرما در فصل زمستان به خانه‌ها شود.

سقف خانه‌ها نیز شکل ویژه و خاصی دارند. سقف این خانه‌ها به‌صورت کله قوچی ساخته می‌شوند و سپس با شاخ و برگ و گل رویشان را می‌پوشانند. اکثر خانه‌های این روستای باستانی هم تنها یک اتاق دارند که روبه کوچه‌ای تنگ و باریک ساخته شده‌اند.

مردمان کوتاه قد روستای ماخونیک

روستای ماخونیک کجاست

این روستا در استان خراسان جنوبی از توابع بیرجند و در بخش سربیشه و درست در مرز بین ایران و افغانستان واقع شده است. جالب اینجاست که فاصله این روستا تا کشور افغانستان تنها نیم ساعت است.

فاصله بیرجند تا روستای ماخونیک

هفتمین روستای شگفت‌انگیز جهان حدود 142 کیلومتر از بیرجند فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…