دعوای تقابل چیست و چه شرایطی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دعوی تقابل یک نوع دعوایی است که توسط خوانده در دادگاه مطرح می‌شود و تا پایان جلسه دادرسی به دعوای اصلی مرتبط است یا دارای منشأ مشترکی است.
دعوای تقابل چیست؟

 روند پیگیری دعاوی حقوقی به طور معمول به‌صورت زیر انجام می‌شود. و قصد ما این است در این مقاله به دعوای تقابل بپردازیم.ابتدا، فرد خواهان که ادعای حق خود را دارد، دادخواست خود را ثبت کرده و آن را از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه ارسال می‌کند. سپس دادگاه، پرونده را بررسی کرده و اظهارات طرفین را مورد استماع قرار می‌دهد و در نهایت رأی مقتضی خود را صادر می‌کند. در این مقاله می خواهیم به دعوای تقابل بپردازیم. در واقع  گاهی اتفاق می‌افتد که در دعوی مطرح شده، فرد خوانده در مقابل ادعای خواهان،  دعوای تقابل را مطرح می‌کند. این دعوی متقابل ممکن است با دعوای خواهان همان منشأ باشد یا دارای ارتباط کاملی با آن باشد. به‌این‌ترتیب، روند پیگیری دعوی تغییر می‌کند و به همین دلیل، آگاهی از شرایط و مراحل دعوی متقابل بسیار حائز اهمیت است تا طرف دعوا بداند در چه حالت‌ها و شرایطی می‌تواند در مقابل ادعای خواهان، دعوی تقابل را مطرح کند. همچنین نیاز است شما در خصوص دادخواست در مقالات قبل آگاهی داشته باشید.

 دعوای تقابل چه شرایطی دارد؟

 دعوی تقابل، به‌واقع یک دعوایی است که توسط خوانده در دادگاه مطرح می‌شود و تا پایان اولین جلسه دادرسی به دعوای اصلی مرتبط است یا دارای منشأ مشترکی است. این دعوا در واقع یک راهکار است که توسط خوانده مطرح می‌شود و ممکن است سرنوشت پرونده را تغییر داده و حتی به‌اندازه‌ای باشد که خواهان دعوای اصلی را از ادامه روند رسیدگی منصرف کند. به‌موجب ماده 141 قانون آیین دادرسی مدنی: “خوانده می‌تواند در مقابل ادعای خواهان دعوا را اقامه کند. اگر چنین دعوایی با دعوای اصلی ناشی از یک منشأ باشد یا ارتباط کاملی با آن داشته باشد، آن را دعوای متقابل نامیده و به تومان رسیدگی خواهد شد. اما اگر دعوای متقابل نباشد، به طور جداگانه در دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بین دو دعوا ارتباط کامل وجود دارد که تصمیم‌گیری در هر یک بر دیگری تأثیرگذار باشد.”برای تأمین رسیدگی توأمان، یکی از شرایط اساسی آن این است که هر دو دعوا در صلاحیت ذاتی یک دادگاه باشند؛ بنابراین، اگر صلاحیت رسیدگی به یک دعوا در دادگاه کیفری و صلاحیت دادگاه حقوقی باشد، نمی‌توان به هر دو دعوا به‌صورت توأمان رسیدگی کرد. همچنین، به‌موجب ماده‌قانونی ذکر شده، دعوا باید دارای منشأ مشترک باشد و دعوی تقابل باید قابلیت طرح در محاکم دادگستری را داشته باشد. اما چه شرایطی برای طرح دعوی تقابل وجود دارد؟

مطلب پیشنهادی:  تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث + شرایط اثبات آن

شرایط دعوای تقابل

 طرح دعوای تقابل به چه صورت است؟

 اولین گام ثبت‌نام در سامانه ثنا است که می‌توان به‌صورت حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا به‌صورت غیرحضوری از طریق وبگاه adliran.ir اقدام کرد. در مرحله بعد، فرد باید دادخواست متقابل خود را تهیه کرده و آن را برای ثبت و ارسال به دادگاه صالح که همان دادگاهی است که به دعوای اصلی رسیدگی می‌کند، ارسال کند. باید توجه داشت که مهلت ارسال دادخواست تا پایان اولین جلسه رسیدگی است.

 پس از ارسال دادخواست، درصورتی‌که دعوی دارای منشأ واحد یا ارتباط کامل با دعوای اصلی باشد و دادخواست به شکل مناسبی مطرح شود تا فرصت کافی برای ابلاغ به خوانده وجود داشته باشد، در همان جلسه رسیدگی خواهد شد. در غیر این صورت، خوانده می‌تواند اخیر در جلسه را درخواست کند تا به هر دو دعوا در یک جلسه و به‌صورت هم‌زمان رسیدگی شود. پس از بررسی دلایل، مدارک و گوش‌دادن به اظهارات طرفین، دادگاه رأی نهایی خود را صادر خواهد کرد و درصورتی‌که طرفین اعتراض داشته باشند، می‌توانند اعتراض خود را در زمان مقرر برای تصمیم نهایی دادگاه مطرح کنند.

سخن آخر

 این مقاله در خصوص دعوای تقابل است که شما می‌توانید در مورد شرایط و ویژگی‌های آن مطالب کافی کسب نمایید. در واقع هدف این است که آگاهی شما در این حوزه افزایش پیدا کند و بتوانید دعوای تقابل خود را مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…