در معاملات املاک، این نکات را فراموش نکنید!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر در هر زمان اقدام به خرید و فروش ملک و انجام معاملات کردید، آگاهی از یکسری نکات را فراموش نکنید.
در معاملات املاک، این نکات را فراموش نکنید!

قبل از انجام معاملات املاک، لازم است که به یک سری نکات ملکی توجه کنید تا از بروز هر گونه مشکل پیش‌گیری شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات ناشی از قراردادها و معاملات حقوقی ضررهای زیادی را به افراد وارد کند. با دلتا مگ همراه باشید تا با بعضی نکات حقوقی مهم در معاملات املاک آشنا شوید.

احراز مالکیت فروشنده و اختیار فروش ملک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که خریدار باید به آن توجه کند، احراز مالکیت فروشنده است. مطابق قانون، فروشنده‌ یا باید مالک ملکی باشد که به فروش می‌رساند و یا اینکه از سوی فروشنده ملک، سندی رسمی مبنی بر فروش ملک مذکور داشته باشد.

احراز مالکیت فروشنده و اختیار فروش ملک

گاهی ممکن است ملک متعلق به چند نفر به‌صورت مشاع باشد. در این مواقع در هنگام فروش باید تمامی مالکین حاضر بوده و با اعلام رضایت خود، قرارداد را امضا کنند و یا یک نفر را به‌عنوان وکیل خود در فروش ملک مشاع قرار دهند. در این صورت وکالت‌نامه باید به‌صورت رسمی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود و در آن اجازه فروش ملک مذکور به وکیل داده‌ شده باشد. همچنین وکیل علاوه بر وکالت در فروش، باید وکالت در دریافت مبلغ مورد معامله را نیز داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  در این طلاق باید به مرد پول دهید

یکی از نکات مهم این است که دولت فقط کسی را که ملک به نام او ثبت‌ شده و این انتقال در دفتر املاک به ثبت رسیده است را مالک خواهد شناخت.

قبل از انجام معامله با حضور در محل وقوع ملک و مشاهده‌ میدانی، مشخصات مندرج در سند ملک مانند نشانی ملک، پلاک ثبتی و … را با مشخصات واقعی ملک تطبیق دهید.

آزاد بودن ملک را بررسی کنید

 

آزاد بودن ملک را بررسی کنید

ممکن است فروشنده، ملک خود را برای گرفتن وام، در رهن بانک گذاشته باشد یا ملک در اجرای حکم صادر شده از مراجع قضایی، بازداشت‌ شده باشد. برای خرید و فروش این‌ گونه املاک، می‌توان مبایعه‌نامه تنظیم کرد، ولی تنظیم سند رسمی منوط به فک رهن یا رفع بازداشت از ملک است. در غیر این صورت خرید و فروش ملک با منع قانونی مواجه خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب «درخواست تخلیه فوری ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…