اهمیت رعایت قوانین در معاملات ملکی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از دعاوی مربوط به معاملات ملکی دارای وجه کیفری می‌باشند. از قبیل انتقال مال غیر، تصرف عدوانی، مزاحمت، ممانعت از حق و… . ولی بسیاری دیگر و حتی اکثریت دعاوی مربوط به املاک دارای جنبه حقوقی است و بر عکس پرونده‌های کیفری برای شخص، مجازاتی در نظر گرفته نشده و نهایتا برای احقاق حقوق مالی زیان‌دیده قابلیت دارند.
معاملات ملکی

با تخصصی شدن امور نیاز به نیروی کار متخصص در هر حیطه‌ای در جوامع امروزی خودنمایی می‌کند. همچنان‌ که شما وقتی دچار مشکلی در زمینه سلامتی خود می‌شوید به پزشک یا برای تعمیر اتومبیل خود به تعمیرکار مراجعه می‌کنید برای حل مسائل حقوقی خود در زمینه معاملات ملکی نیز باید به مشاور حقوقی معامله ملک و خرید و فروش زمین مراجعه نمایید و یا مطالعه و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. چراکه انجام کار بدون مشورت با متخصص می‌تواند مشکلات و مسائل بیشتری برای شما ایجاد کند و برای حل آن مجبور به پرداخت زمان و هزینه گزاف خواهید شد.

دعاوی مربوط به ملک با توجه به ماهیت به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند. دعاوی ثبتی، دعاوی حقوقی املاک و دعاوی کیفری مرتبط با املاک. اگر به این دست از مطالب در حیطه معاملات علاقه‌مندید با ما در دلتا مگ همراه باشید.

معاملات ملکی

عدم وجود قانون مخصوص در معاملات ملکی

در خصوص معاملات ملکی متاسفانه هنوز قوانین مدون داخلی کامل نیست و صرفا موادی از قانون ثبت و قانون مدنی و هم‌چنین قانون پیش فروش آپارتمان‌ها، در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در زمینه مالک و مستاجر نیز قوانین متعددی تصویب شده است که با توجه به این امر که منشا دعاوی طرفین نسبت به معاملات ملکی می‌باشد. این قوانین را نیز در چهارچوب دعاوی املاک طبقه بندی می‌نمایند.
در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را در دلتا مگ دنبال کنید.

مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم

طرح جهش ملی

انواع دعاوی معاملات ملکی

از جمله دعاوی مرتبط با املاک می‌توانیم خلع ید، تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند رسمی، ابطال مبایعه نامه، تخلیه عین مستاجره، فک رهن، ممانعت از حق را نام ببریم. هر کدام از این دعاوی بحث کاملا حرفه‌ای را می‌طلبند و نیازمند متخصص معاملات املاک می‌باشند. برخی از این دعاوی در صلاحیت محل وقوع ملک می‌باشند و برخی دیگر در صلاحیت دادگاه‌های دیگری از جمله محل انعقاد قرارداد و … می باشند.

با این تفاسیر، رعایت قوانین ملکی در معاملات از اصول اولیه بوده و عدم رعایت آن‌ها از سوی ملک یا خریدار و موجر یا مستاجر؛ آن‌ها را در پروسه‌ای پر مشقت و خاص حقوقی درگیر خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه معاملات ملکی مطلب «نحوه تقسیم ملک بین وراث» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …