حبس تعزیری و هر آنچه راجع به آن باید بدانید.

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حبس انواع گوناگون دارد و یکی از آنها، حبس تعزیری است که قانونگذار آن را مشخص نموده و از درجه 1 تا 8 نیز تقسیم بندی شده است که ما در این مطلب به طور کامل آنهارا بیان نموده ایم.
حبس تعزیری و انواع آن

در قانون ما به‌طورکلی شاهد چندین نوع از مجازات هستیم که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که من‌جمله می‌توان به حد، قصاص، دیات و تعزیرات اشاره کرد. حبس تعزیری در شرع اسلام به طور مشخص، معین نگردیده است؛ اما می‌توان گفت که شامل حد، قصاص و دیه نیست؛ اما حبس و جزای نقدی شامل مجازات تعزیری می‌شود.  در واقع می‌توان گفت که مجازات تعزیری دارای درجات مختلف است و هر جرم تعزیری باتوجه‌به زمان محکومیت آن، درجه‌بندی می‌شود. در این مقاله به مفهوم جرم تعزیری و حکم آن خواهیم پرداخت.

حبس تعزیری چیست؟

زمانی که حکم زندانی برای شخص صادر می‌شود از همان تاریخ شروع حکم قابل‌اجرا است؛ اما در این حبس، قاضی این امکان را دارد که با درنظرگرفتن برخی از شرایط اجرای حکم شخص را به تأخیر بیندازد و یا اینکه به‌طورکلی نوع دیگری از مجازات را تعین می‌کند. در واقع  این قانون بدین منظور شکل گرفت که ما کاهش تعداد زندانیان را داشته باشیم. در نتیجه می‌توان گفت که مجازات تعزیری دارای 8 درجه است که شما می‌توانید در خود متن آن به طور تمامی موارد را مطالعه نمایید. مجازات‌های تعزیری همواره کمتر از حد است و قاضی در زمان تصمیم‌گیری بایستی به تمام نکات دراین‌خصوص توجه نمایید.

بررسی حکم حبس های تعزیری

بنابراین، جرایم تعزیری شامل جرایمی است که قانون‌گذار به آنها مجازات تعزیری اختصاص داده است و در شرع اسلامی تعیین نشده‌اند؛ بنابراین، حکم تعزیری، حکمی است که توسط دادگاه صادر می‌شود و بااین‌حال، مقدار و کیفیت تعزیر به عهده قاضی است و وی می‌تواند باتوجه‌به شرایطی مانند وضعیت روحی و روانی متهم در زمان ارتکاب جرم، نحوه ارتکاب جرم و سایر موارد، مقدار دقیق حکم تعزیری را تعیین کند. در نتیجه حکم تعزیری، رأی دادگاه است که درباره ماهیت دعوای کیفری جرایم تعزیری صادر می‌شود و مجازات تعزیری را برای آن جرم تعیین می‌کند.در واقع یکی از جرایم که می توان مثال زد،حمل انواع مشروبات الکلی است.

معنای حبس تعزیری چیست؟

انواع حبس تعزیری

ما در زیر به شما انواع حبس تعزیری را خواهیم گفت، پس بهتر است برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مطالب مندرج را مطالعه نمایید.

  1. حبس تعزیر درجه یک

این حبس تعزیری شخص را محکوم به 25 سال حبس می‌نمایید. در واقع این مجازات نباید با حبس ابد اشتباه گرفت.

     2. حبس تعزیری درجه‌دو

این حبس بین پانزده تا بيست و پنج سال است که کمتر از حبس درجه قبل است. در واقع بر اساس قانون، شخص نیز می‌تواند از مرجع صالح درخواست نمایید که با رعایت قوانین مندرج شده در متن قانون، در محدوده مشخصی حبس خود را بگذراند.

  1. حبس تعزیر درجه سه

این حبس نیز از درجه‌ی قبلی کمتر بوده و بر طبق قانون، بيش از ده تا پانزده سال است. چنانچه شخص به این حبس محکوم شده باشد و یک‌چهارم مدت‌زمان آن را گذرانده باشد می‌تواند از این حبس تعزیری، حکم نیمه‌آزادی دریافت نمایید.

  1. حبس تعزیری درجه چهار

مجازات برای جرایمی که مستوجب حبس درجه 4 هستند، به‌حکم زندان تعزیری می‌انجامد و ممکن است به مدت بیش از پنج تا ده سال باشد. این جرایم شامل اعمالی است که مجازات آن‌ها حبس درجه چهار است؛ بنابراین، برای جرایم مشخص شده که مستوجب حبس تعزیری درجه 4 هستند، با صدور حکم زندان تعزیری، مجازاتی به مدت بیش از پنج تا ده سال تعیین می‌شود. بااین‌حال، طبق ماده 11 قانون، اگر جرم قابل‌گذشت باشد، مجازات حبس تعزیر درجه 4 تا 8 به نصف تقلیل می‌یابد.

  1. حبس تعزیر درجه 5

این درجه از حبس به مدت دو تا 5 سال است که شخص می‌تواند از یک سری قانون‌های مختلف مانند ماده 57 قانون مجازات اسلامی بهره‌مند شود.

  1. حبس تعزیر درجه شش

این حکم از تعزیر بین 6 ماه تا دو سال است که به‌مراتب از تعزیرهای قبلی کمتر است و می‌توان گفت که  مجازات جرایم غیرعمدی در این جایگاه، قابل‌تبدیل به مجازات‌های جایگزین حبس است.

  1. حبس تعزیر درجه هفت

این حبس در قانون به میزان  نود و يک روز تا شش ماه است. در این جا چنانچه شخص دارای سابقه‌ی کیفری نباشد، حبس او به جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و…تبدیل خواهد شد.

  1. حبس تعزیر درجه هشت

این حبس نسبت به دیگر تعزیرات کمتر است  و حکم آن تا سه ماه است و مانند تعزیر قبلی می‌تواند مجازات دیگری جایگزین حبس قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی:  آیا می‌شود ملک قولنامه‌ای را بابت مهریه توقیف نمود؟

شرایط حبس تعزیری

سخن آخر

حبس تعزیری یکی از مهم‌ترین، قوانین موجود در کشور است که هر شخصی بایستی نسبت به آن آگاهی داشته باشد و بداند که در هر کدام از تعزیرها چه قوانینی برای حبس گنجانده شده است که همچنین ما در مطالب بالا این موضوع را برای شما به‌خوبی ذکر کرده‌ایم و می‌توانید اطلاعات کاملی از تعزیر و قوانین آن به دست آورید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …