بررسی کامل مجازات نگهداری و حمل انواع مشروبات الکلی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمل انواع مشروبات الکلی در قانون و شرع اسلامی ممنوع بوده، و دارای مجازات سنگین مربوط خود است که شامل: حبس، جزای نقدی و شلاق است.
حمل انواع مشروبات الکلی دارای جرایم مربوط خود است.

حمل انواع مشروبات الکلی در دین اسلام کاملاً حرام بوده و در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز مجازات دارد و جرم تلقی می‌شود و از جمله دلایلی که دین و قانون بر ممنوع بودن آن تأکید دارند این است که فرد با استفاده از آن، اختیار عمل خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند بر اعمال و رفتار خودکنترل داشته باشد. در نتیجه می‌تواند موجب خسارت به افراد و جامعه شود و به‌طورکلی حمل، خرید و نگهداری از آن جرم دارد.ما در این مقاله تمام مواردی را که دراین‌خصوص شما بایستی بدانید، آورده‌ایم تا آشنایی کامل نسبت به آن پیدا نمایید.

آیا حمل و مصرف انواع مشروبات الکلی جرم دارد؟

پاسخ به این سؤال قطعاً مثبت است؛ اما ما در ابتدا به مفهوم اصلی حمل انواع مشروبات الکلی که دارای چه معنایی است، می‌پردازیم.در واقع حمل مشروبات الکلی به معنی جابه‌جایی آن از مکانی به مکان دیگر است ولو اینکه حمل مشروب به‌قصد خریدوفروش باشد. در واقع هرگونه جابه‌جایی به‌قصد نگهداری چه در منزل و چه در خودرو جرم خوانده می‌شود و مجازات دارد. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف مشروبات الکلی هم نیز در قانون مجازات خود را در پی دارد.

 حمل انواع مشروبات الکلی و مجازت آن

حمل انواع مشروبات الکلی چه مجازاتی دارد؟

در قسمت قبل توضیح داده‌ایم که اقدام به هر گونه خریدوفروش مشروبات الکلی خود  مصداق بارز جرم است؛ اما حال می‌خواهیم مجازات این جرم سنگین را با یکدیگر بررسی نماییم. مجازات انواع مشروبات الکلی در قانون مجازت به شرح زیر است:

بر اساس ماده دویست و هفت قانون مجازات اسلامی آمده شده که هرکس مشروبات الکلی را حمل نماید به مدت شش ماه تا یک سال زندانی خواهد داشت و همچنین تا 74 ضربه شلاق نیز مجازات می شود. علاوه بر این، بایستی جریمه نقدی معادل 5 برابر ارزش کالا را نیز پرداخت نمایید. نکته مهم در اینجاست که تحت هیچ شرایطی قاضی نمی‌تواند مجاز به صدور قرار تعلیق تعقیب باشد.

مطلب پیشنهادی:  این نکات مهم را در مورد قرارداد ملکی باید بدانید

حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین چه جرمی دارد؟

همان‌طور که در مطلب قبلی بیان شد، حمل، خریدوفروش و نگهداری از انواع مشروبات الکلی جرم دارد؛ اما یک بحث مهمی در این جا مطرح است، این بوده  که آیا حمل مشروبات در ماشین نیز دارای جرم است؟ که در پاسخ به این سؤال به شما توضیحاتی خواهیم داد. همچنین حمل مشروبات الکلی در هواپیما نیز جرم است.در تبصره اول ماده 703 آمده است: چنانچه مصرف مشروبات الکلی به بیش از بیست لیتر باشد، و توسط ماشین نیز حمل گردد در دو حالت مجازات رخ می‌دهد:

    1. حمل انواع مشروبات الکلی با اطلاع صاحب ماشین باشد

این موضوع زمانی است که شخص صاحب ماشین اطلاع دارد، وسیله‌ای که از طریق آن حمل انواع مشروبات الکلی صورت‌گرفته است برای اوست و یا اینکه توسط خود صاحب ماشین حمل شود، آن وسیله به نفع دولت ضبط خواهد شد.

  1. حمل انواع مشروبات الکلی بدون اطلاع صاحب ماشین باشد

در اینجا صاحب ماشین اطلاعی ندارد که حمل مشروبات الکلی به‌وسیله ماشین او صورت می‌گیرد ،در اینجا شخص بایستی معادل مبلغ ماشین خود به دولت جزای نقدی پرداخت نمایید. البته لازم به ذکر است که مجازات ماده 702 نیز برای او اعمال خواهد شد.

 حمل انواع مشروبات الکلی در ماشین و مجازات آن

سخن آخر

همان‌طور که در بالا گفته شد، حمل، نگهداری و خریدوفروش مشروبات الکلی دارای جرم و مجازات مختص به خود است که در قانون مجازات اسلامی به‌خوبی بیان شده است و در نتیجه ما به طور کامل برای شما شرح داده‌ایم. در واقع چه حمل آن توسط خود شما صورت بگیرد،مجازت دارد و چه اینکه توسط وسیله نقلیه آن را حمل نمایید، جرم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…