آیا می‌شود ملک قولنامه‌ای را بابت مهریه توقیف نمود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در عصر کنونی بسیاری از خانواده‌ها بر این موضوع تاکید دارند که در آینده داماد هر ملکی را که خریداری کند باید به نام عروس نماید. اما باید گفت این امر از لحاظ قانونی فاقد اعتبار است چرا که مالی که هنوز وجود ندارد را نمی‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت.
عرضه ملک به بازار

هنگام عقد نکاح مرد تعهد می‌کند مبلغی یا چیزی که ارزش اجتماعی دارد یا مالی که قابلیت تملک دارد را به عنوان مهریه زن، در صورت درخواست زن، به او پرداخت کند. مهریه عندالمطالبه است، یعنی پس از عقد، زن مالک آن است و هرگاه زن آن را مطالبه کند مرد ملزم به پرداخت آن می‌شود. با دلتامگ همراه باشید تا پیرامون این موضوع چالش‌برانگیز توقیف ملک قولنامه‌ای توضیحات کافی را در اختیار شما قرار دهد.

مقدار مهریه معمولا با توافق طرفین تعیین می‌شود و در اسناد عقد ثبت می‌شود. مهریه در شرع به عنوان عاملی بازدارنده برای مرد تلقی می‌شود که به تحکیم زندگی کمک می‌کند. در سال‌های اخیر مهریه مشکلات زیادی را به وجود آورده است. برای حل این مشکلات، پرداخت مهریه از حالت عندالمطالبه به حالت عندالاستطاعه تغییر پیدا کرده است. مهریه عندالاستطاعه بدین معنی است که در صورت تمکن مالی، مرد ملزم به پرداخت مهریه است. در حال حاضر مهریه تا 110 سکه بهارآزادی عندالمطالبه و بیشتر از آن، عندالاستطاعه است.

 اگر به این دسته از مطالب علاقه‌مندید مطلب «شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه» را در دلتا مگ بخوانید.

توقیف ملک قولنامه‌ای

آیا توقیف ملک امکان دارد؟

ملک در صورتی که جزو مستثنیات دین نباشد برای مهریه قابل توقیف است. اگر توقیف ملک، شرایط زندگی را برای مرد سخت نکند، می‌توان آن را برای مهریه توقیف کرد.

منزلی که در شأن مرد و افراد تحت تکلف وی باشد و مغازه یا ملکی که برای امرارمعاش وی و افراد تحت تکلفش ضروری است، املاک مستثنیات دین محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  آیا طبق قانون جدید زندان برای مهریه حذف شده است؟

ملک قولنامه‌ای

آیا توقیف ملک قولنامه ای امکان‌پذیر است؟

طبق قانون ثبت اسناد و املاک، دولت تنها در صورت‌های زیر شخص را مالک یک ملک می‌شناسد:

  • ملک به نام او ثبت شده باشد
  • ملک از طریق مالک رسمی آن به او به ارث رسیده باشد.
  • ملک به وی منتقل شده باشد و این انتقال در دفتر املاک ثبت شده باشد.

بنابراین تنها با معرفی ملک قولنامه‌ای به عنوان اموال شوهر، نمی‌توان ادعا کرد که مرد مالک آن است و با توجه به عدم اثبات مالکیت به دادگاه، امکان توقیف ملک وجود ندارد. اما ممکن است با استفاده از قانون اجرای احکام مدنی توقیف ملک ممکن شود. طبق این قانون اگر شخصی که سند ملک به اسم او است، به مالکیت مرد اقرار کند و رضایت خود را نسبت به توقیف ملک اعلام کند، ممکن است دادگاه رای به توقیف ملک مورد نظر بدهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “تکنولوژی در املاک چه نقشی دارد؟ “را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …