چگونه خلا احساسی خود را پر کنیم؟

3
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خلا عاطفی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد جامعه با آن دست به گریبان هستند. این مشکل با ایجاد حس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی نسبت به چیزهایی که قبلا به آن علاقه داشتیم نمود پیدا کرده و در صورتی که آن را جدی نگیرید، ممکن است در مراحل پیشرفته به افسردگی حاد تبدیل شود.
خلا احساسی را بیشتر بشناسید

 حتماً برای شما هم پیش آمده که احساس خلا احساسی کرده باشید، یا با اینکه در جمع حضور دارید احساس تنهایی کنید. گاهی بی‌اختیار اشکتان جاری می‌شود و گاهی هم به در بی‌خیالی می‌زنید. خب باید بگوییم شما دچار خلا عاطفی شده‌اید. این موضوع تأثیر منفی بر زندگی ما می‌گذارد و باعث مختل‌شدن روند عادی زندگی‌مان می‌شود.

تعریف خلا احساسی

 گرچه هنوز علت درست و دقیقی برای به‌وجودآمدن این احساس وجود ندارد، اما افراد آن را همانند وجود یک حفره یا جای خالی در زندگی و ذهن خود توصیف می‌کنند. این وضعیت با ازدست‌دادن احساس خوب نسبت به اشیا و یا حتی افرادی که قبلاً به آن عشق می‌ورزیدیم، بروز می‌کند و ناخودآگاه نسبت به همه چیز دلسرد و بی‌تفاوت می‌شویم.

 ازآنجایی‌که انسان اجتماعی آفریده شده، باید گفت که خلا احساسی با احساس تنهایی رابطه مستقیم دارد. ما نیازمند ارتباط با دیگر انسان‌ها هستیم و از بودن در کنار آنها تجربه‌های عمیقی کسب می‌کنیم. از دیگر دلایل مهمی که برای داشتن احساس خلا در زندگی یاد می‌شود، نداشتن انطباق در زندگی است. گاهی افراد از آنچه تا به امروز به دست آورده‌اند احساس رضایت نمی‌کنند. این عدم رضایت، علاقه آنها را به زندگی کم و خلا عاطفی را زیاد می‌کند.

خلا احساسی با اهمیت دادن به خود بهبود می‌یابد.

 نشانه‌های خلا احساسی

 افراد مبتلا به خلا عاطفی معمولاً کار زیادی برای ترمیم این حس انجام نمی‌دهند. در افرادی که با این احساس روبه‌رو هستند، ناامیدی نسبت به آینده موج می‌زند و میل به انجام کار مفید برای آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. خلا عاطفی معمولاً با احساس سرخوردگی و دیده‌نشدن همراه می‌شود. ازبین‌رفتن عزت‌نفس در درازمدت نیز، یکی از نتایج خطرناک عدم توجه به این حالت روحی است که حتی موجب بروز افسردگی می‌شود.

 نشانه‌های خلا احساسی حتی در روابط دوستانه و عاطفی نیز خود را نشان می‌دهد. در این حالت، افراد از دوست و پارتنر خود انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای دارند. آنها معمولاً یک قهرمان می‌خواهند که بر تمامی مشکلات غلبه کرده و یک‌شبه تمام کمبودهای عاطفی آنها را پر کند. درحالی‌که گاهی وضعیت به این صورت پیش نمی‌رود. به‌علاوه همه ما باید این موضوع را در خاطر داشته باشیم که ممکن است تا پایان عمر چنین فردی وارد زندگی ما نشود. نگرش واقع‌بینانه به این موضوع کمک می‌کند تا روی پای خود بایستید و به فکر چاره باشید.

 راهکارهایی برای پرکردن کمبودهای عاطفی شما

 زمانی که انسان به درک این موضوع برسد که تنها خود مسئول حل مشکلات زندگی خود است، می‌تواند به‌جای چشم دوختن به اطرافیان از کمک‌های درست و راهکارهای مناسبی بهره ببرد. روش‌های زیر چند مورد پیشنهادی برای شما هستند.

یادگیری خلا احساسی را کمرنگ‌تر می‌کند.

دوست‌داشتن خودتان را تمرین کنید

 به‌خاطر داشته باشید که قبل از وارد رابطه شدن و دوست‌داشتن طرف مقابل باید خودتان را دوست داشته باشید. اگر فکر کنید حتماً به فرد دیگری برای کامل‌شدن نیاز دارید، به‌تدریج خودتان را نادیده می‌گیرید. عزت‌نفس خود را تقویت کنید و خود را همان گونه که هستید در آغوش بکشید. مطمئن باشید اگر خودتان را دوست نداشته باشید، در رابطه عاطفی هم موفق نخواهید بود.

مطلب پیشنهادی:  بهترین راه برای تشویق کودکان از نظر روانشناسی

 برای احیای عزت‌نفس، نیاز به کشف ارزش‌های خود دارید. به زندگی خود و چرایی انجام کارهایتان توجه کنید. ارزش‌های فرد می‌توانند سلامتی، ظاهر راحت و تفریحات شخصی به دلایل مخصوص هر فرد باشند. با کشف ارزش‌هایتان بخشی از روزهایتان را به انجام کارهایی در این راستا اختصاص بدهید و مطمئن باشید که ذره‌ذره احساستان نسبت به خود و زندگی تغییرات بسیار زیادی می‌کند.

دعا و مناجات موثر در بهبود خلا عاطفی

 برای یادگیری زمان بگذارید

 با یادگیری موضوعات دقیق می‌توانید خود را به چالش بکشید. این کار به‌مرورزمان عزت‌نفس شما را تقویت می‌کند و احساس کمبود عاطفی شما را کاهش می‌دهد. لازم نیست همه ما به یک شیوه زندگی کنیم. برای دیدن، تجربه‌کردن و خلق احساس جدید، فعال و جستجوگر باشید. یادگیری باعث رشد روحی و ایجاد حس تنوع و تازگی در شما شده و به‌مرور روی احساس رضایت شما تأثیر می‌گذارد. برای شروع از مباحثی شروع کنید که مشکلات یا موضوعات محبوب شما هستند و به این شکل کم‌کم آن را به یک عادت مناسب تبدیل کنید.

 در خصوص عادت‌ها مطلبی درباره چند عادت شادی‌آور نوشته شده است که می‌توانید پس از مطالعه این مطلب از آنها نیز برای ساخت یک زندگی جدیدتر استفاده کنید.

 راهنماهای روحی را جدی بگیرید

 انجام مراقبه و مناجات و دعا و حتی عادات مهمی همچون سپاسگزاری به شما کمک می‌کنند که کم‌کم رضایت از زندگی خود را بهبود ببخشید. احساس تنهایی نیاز به مکمل‌های بزرگی چون باور به یک نیروی بزرگ‌تر و قوی‌بودن روحتان در برابر موانع نیاز دارد. ممکن است راه‌های معنوی برای هر کس به یک‌شکل باشد؛ اما به‌شدت در احساس شادی و پرکردن خلا احساسی شما تأثیرگذار است.

 سخن آخر

تجربه اکثر افرادی که با خلا احساسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این را نشان می‌دهد که صحبت با یک دوست نزدیک و حتی رفتن پیش مشاور بسیار کمک‌کننده است. در این میان کتاب‌های مهمی نیز به بازار آمده که با راهنمایی افراد متخصص می‌توان از آنها بهره گرفت. شما می‌توانید با دانلود پادکست‌های مختلف در این باره نیز بر این احساس آزاردهنده غلبه کنید. در کنار مطالعه راهکارهایی را در زندگی امتحان کرده و تلاش کنید روبه‌جلو حرکت کنید.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    6 شهریور 1402 در 6:47 ق.ظ

    سلام وقت بخیر ،آفرین آموزنده بود.برقرار باشید

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 5:02 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما.

      پاسخ

  2. امیر

    7 مهر 1402 در 10:09 ق.ظ

    هماره پیروز باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مزایا و معایب داشتن فرزند پرحرف چیست؟

بیشتر اوقات فرزند پرحرف یکی از مواردی است که والدین از آن گلایه دارند. گاهی اوقات پاسخ به …