اضطراب و تفاوتهای آن با افسردگی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با اضطراب و علایم آن به شما شما این امکان را می دهد تا در بهترین حالت بتوانید با آن مقابله کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا بهترین راه های جلوگیری از استرس و فشارهای روحی را با هم بررسی کنیم.
اضطراب و راه های جلوگیری از آن

از نشانه‌های اضطراب و تفاوت آن با افسردگی چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید تمرکز ندارید و شبها به سختی به خواب می‌روید؟ فکر می‌کنید افسرده شده‌اید ؟ شاید شما هم مثل خیلی از افرادی که درگیر زندگی شهرنشینی هستند به اضطراب اجتماعی دچار شده‌اید و به دنبال یک داروی ضد اضطراب سریع الاثر هستید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم این نشانه‌ها را بهتر بشناسید و بتوانید آنها را بر طرف کنید. به صورت کلی استرس نشانه‌هایی دارد که با شناخت آن می‌توانید برای درمان سریع‌تر اقدام کنید. اما ببینیم این نشانه‌ها چیست؟

آشنایی با نشانه‌های اضطراب

همه ما در زندگی سطوح متفاوتی از ترس را تجربه می‌کنیم که بسته به موضوع و شخصیت خودمان متفاوت است. در واقع استرس بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ماست و محال است با آن روبه رو نشده باشیم. در واقع مهمترین نکته در زمان وقوع شرایط استرس زا چگونگی مدیریت و کنترل آن است. شناخت نشانه‌های استرس به شما کمک می‌کند تا بهترین واکنش را در مقابل آن داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برای درک بهتر این موارد باید ابتدا به شناخت مناسبی از خود برسید. هنگام ایجاد شرایط تنش‌زا واکنش‌های بدنی خود را بررسی کنید و ببینید چه علامتهایی دارید. با بررسی این علامتها می‌توانید شناخت بهتری از خود پیدا کنید.

1-ترس و بی قراری

ترس یکی از احساسات مهم ماست که برای مقابله با عوامل خطرزا و حفظ جان ضروری است. اما تجربه این احساس به صورت دائمی برای سلامی شما مضر است و به سیستم عصبی آسیب می‌رساند. علائم بی قراری به نیز به اندازه ترس آسیب رسان هستند و مقدار زیاد آن باعث اختلال در عملکرد فرد می‌شود. در این صورت مشورت با یک مشاور نیز می‌تواند گره گشا باشد.

2- نگرانی

همه ما علاقه داریم از قدرت پیش‌بینی خود برای حدس و گمانه زنی استفاده کنیم. نگرانی زمانی رخ می‌دهد که نتوانیم برای اتفاقات نتیجه قابل قبولی پیش‌بینی کنیم. نگرانی افراد غالبا به صورت افکار تکرار شونده به سراغ افراد می‌آید و انجام فعالیت‌های روزانه را برای آنها دشوار می‌کند.

بهترین راه مقابله با اضطراب

3- خستگی دائمی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که صبح از خواب بیدار شده اید و در همان تخت خواب احساس خستگی می‌کنید. شاید این جمله طنز به گوشتان خورده باشد که می‌گفت: شاید در خواب هم از ما کار می‌کشند وگرنه این حجم ازخستگی بعد از بیدار شدن طبیعی نیست.

خب باید بگوییم زمانی که ترس شدید را تجربه می‌کنیم، در حالت دفاع و گریز هستیم. در این حالت ترشح هورمون‌ها به صورت طبیعی انجام نمیشود و بدن با فرسودگی مدام روبرو می‌شود. این حس به تدریج خود را با خستگی مداوم و بی حالی حتی در ساعات اولیه روز نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  با کودک خجالتی چگونه رفتار کنیم؟

4- مشکلات خواب

افرادی که از دلهره رنج می‌برند معمولا خواب شبانه مناسبی ندارند. این افراد با کابوس یا حالت تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوند و یا به سختی به خواب می‌روند و از کیفیت خواب خود رضایت ندارند. در این صورت بهتر است از ورزش‌های مانند ایروبیک و یوگا کمک بگیرید و مدیتیشن را امتحان کنید.

5- عدم تمرکز در فعالیت‌های روزانه

زمانی که از موضوعی نگران هستید تمرکز بر روی ساده‌‌ترین موارد نیز برای شما دشوار می‌شود. نداشتن تمرکز زندگی فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد و او را با مشکل مواجه می‌کند.

اگر نشانه‌های بالا را در زندگی روزمره خود مشاهد می‌کنید احتمالا به اختلال اضطراب دچار شده‌اید و نباید آن را با افسردگی اشتباه بگیرید. البته این نکته مهم را به خاطر داشته باشید افسردگی می‌تواند از دلهره درمان نشده نشات بگیرد. پس بهتر است به فکر درمان اضطراب خود باشید و نشانه‌های آن را جدی بگیرید. به جز مواردی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم خشک شدن دهان، سرخ شدن صورت، لرزش بدن و دست، افزایش ضربان قلب و عرق کردن نیز از دیگر علامت‌های اضطراب است که نباید با افسردگی اشتباه گرفته شود. افسردگی با علامتهایی مانند داشتن احساس غم و اندوه، عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه، تغییر در اشتها و خواب، احساس بی ارزشی، عدم توانایی در تصمیم‌گیری و تصمیم به خودکشی ظاهر می‌شود. در صورت داشتن هرکدام از این علامتها هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید و این علامت‌ها را جدی بگیرید.

راه‍های مقابله با استرس

سخن پایانی

این روزها با توجه به سبک زندگی شهرنشینی شاهد افزایش استرس و دلهره در میان افراد مختلف هستیم. باید گفت تلاش برای پیداکردن بهترین داروی دلهره و اضطراب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در فعالیت‌های روزانه بر اضطراب خود غلبه کنید. می‌توانید راه‌هایی مانند نگه‌داری گل و گیاه یا حیوات خانگی را امتحان کنید. دایره ارتباطات خود را بررسی کنید و با افزایش تعامل با افراد امن زندگی خود، قدم‌های موثری برای درمان اضطراب بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

بررسی مفهوم روانشناسی بازار

در روانشناسی بازار، الگو‌های رفتاری افراد معامله‌گر را بیان کرده و سپس رفتار آنها را در با…