سهم‌ الارث مرد به چه کسانی می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که فردی فوت می‌کند، یکی از موضوعات مهمی که افراد با آن مواجه می‌شوند، اموال برجا مانده از متوفی و ارث وی است.
سهم الارث مرد

ارث یکی از موضوعاتی است که در قانون بیان شده است و انواع مختلفی دارد. یکی از این موارد سهم الارث مرد است که به چه کسانی می‌رسد. همراه دلتا مگ باشید تا بررسی کنیم زمانی که یک مرد فوت می‌کند، ارث وی به چه کسانی می‌رسد.

سهم الارث مرد

زمانی که فردی فوت می‌کند، اگر این شخص دارای اقوام و خویشاوندانی باشد همچنین اگر مال و اموالی نیز از وی بر جامانده باشد، این مال و اموال طبق قانون ارث بین خویشاوندان تقسیم می‌شود.

این خویشاوندان به دو نوع تقسیم می‌شوند: اقوام نسبی، افرادی که به‌واسطه تولد و خون با فرد متوفی دارای رابطه خویشاوندی بودند. مانند پدر و مادر، فرزند، خواهر و برادر. گروه دوم خویشاوندان سببی است. این افراد یعنی خویشاوندانی که به‌واسطه ازدواج با فرد رابطه فامیلی دارند. خویشاوندان سببی شامل زن و شوهر آن هم در نکاح دائم است.

از جمله افرادی که ممکن است بعد از فوت آن‌ها بر سر موضوع ارث آن‌ها چالش ایجاد شود مرد است که این شخص، باتوجه‌به روابط خویشاوندی خود، ممکن است نقش شوهر، پسر، پدر، برادر و سایر نقش‌های شکل‌گرفته در روابط خانوادگی را داشته و متناسب با این نقش‌ها، نحوه تقسیم ترکه وی نیز متفاوت باشد؛ لذا، بعد از فوت وی، این سؤال، مطرح می‌گردد که در صورت فوت مرد چه کسانی ارث می‌برند؟

در پاسخ به این سؤال باید دو فرض اصلی را از هم جدا کنیم؛ فوت مرد بدون فرزند و فوت مردی که فرزند دارد. زیرا نحوه دریافت سهم الارث مرد در این دو فرض کاملاً متفاوت است.

فوت مرد بدون فرزند

سهم الارث مرد بدون فرزند

  • در این حالت اگر همسر مرد زنده باشد، در ابتدا سهم الارث همسر متوفی باید پرداخت شود. باتوجه‌به این فرض مرد بدون فرزند، همسر. یک‌چهارم از اموال وی را به ارث می‌برد.
  • حالا در مرحله بعد باقی‌مانده اموال یعنی دو سوم باقی‌مانده میان وارثان نسبی طبق طبقات ارث تقسیم می‌شود. باتوجه‌به این نکته که مرد، در این حالت، بدون فرزند است، کسانی که از مرد ارث می‌برند، اقوام زیر هستند:
  • چنانچه، فقط پدر یا مادر مرد، زنده باشند، هر کدام به‌تنهایی، کل اموال باقی‌مانده را به ارث می‌برند. اما درصورتی‌که هر دو پدر و مادر، زنده باشند، مادر، یک‌سوم اموال را به ارث برده و سهم ارث پدر از فرزند، دو سوم اموال او خواهد بود.
  • همچنین، در صورت بدون همسر بودن مرد، باید گفت تمام ترکه باقی‌مانده از مرد، به پدر و مادر وی می‌رسد که در صورت زنده‌بودن هر دو، مجدداً، یک‌سوم برای مادر بوده و سهم ارث پدر از فرزند، دو سوم ترکه است.
  • در فرضی هم که هیچ‌کدام از پدر و مادر مرد بدون فرزند، زنده نبوده طبقه دوم، یعنی اجداد و خواهرها و برادرها ارث می‌برند.  اگر از این طبقه نیز خویشاوندی وجود نداشته باشد، اقوام نسبی طبقه سوم، یعنی، خاله، دایی، عمه و عموهای مرد، از وی ارث خواهند برد.
مطلب پیشنهادی:  نکاتی که قبل از خرید ویلا باید در نظر بگیرید!

سهم الارث مرد دارای فرزند

زمانی که فرد فوت شده دارای فرزند باشد، طبق طبقات ارث تمام اموال متوفی به فرزندش می‌رسد. همچنین درصورتی‌که متوفی در قید حیات باشد، ابتدا سهم‌الارث زن محاسبه شده و به وی پرداخت می‌شود.

فوت مرد دارای فرزند

پیشنهاد مطالعه: مجازات فیلمبرداری مخفیانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…