طرز تهیه چای ماسالا کافی‌شاپی به روشی ساده

1
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر به دنبال نوشیدنی‌های پرخاصیت و خوشمزه هستید که در زمان کمی آماده شود، حتما چای ماسالا را با این روش امتحان کنید.
طرز تهیه چای ماسالا

چای ماسالا یک نوشیدنی هندی است که ابتدا فقط مخصوص این کشور بود و بعدها با گذشت زمان، همه کشورها این نوشیدنی خوشمزه را شناختند؛ خواص چای ماسالا به دلیل استفاده از ادوه‌های متوع بسیار زیاد است و برای سلامتی نیز بسیار مفید است؛ طرز تهیه چای ماسالا روش‌های مختلفی دارد و با رسپی‌های گوناگونی درست می‌شود؛ اما امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم طرز تهیه چای ماسالا کافی‌شاپی را به دو روش مختلف به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن در مهمانی‌های خود بدرخشید.

چای ماسالا چیست

طرز تهیه چای ماسالا با شیر

برای درست کردن این نوشیدنی خوشمزه در صورتی که بخواهید آن را به صورت گرم سرو کنید، می‌توانید از شیر استفاده کنید و به آن طعمی بی‌نظیر بدهید. به همین منظور لازم است در ابتدا مواد مورد نیاز را تهیه کنید؛ توجه داشته باشید که این مقدار ترکیبات چای ماسالا برای دو یا سه نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا

برای تهیه این چایی خوشمزه به ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر، ۳ عدد میخک، ۳ عدد هل سبز، پودر رازیانه نصف قاشق چای خوری،۲ عدد چوب دارچین، شکر در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری، 100 میلی‌لیتر آب و یک عدد چای کیسه‌ای سیاه نیاز دارید.

مرحله اول

از نکات کلیدی در طرز تهیه چای ماسالا در خانه این است که باید تمام ادویه‌ها به خوبی پودر شوند؛ برای این منظور می‌توانید از آسیاب برقی یا هاون دستی استفاده کنید.

مرحله دوم

بعد از آنکه ادویه‌ها را خرد کردید، آن‌ها را به همراه مقداری آب، چوب دارچین و زنجبیل در یک شیرجوش بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید؛ بعد از انکه آب به جوش آمد حرارت را خیلی کم کنید و اجازه دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

مرحله سوم

بعد از آنکه بوی ادویه‌ها درآمد، شیر را به آن اضافه کنید؛ در این مرحله باید مراقب باشید تا شیر سر نرود. بعد از آنکه شیر با مواد ترکیب شد و حجم آن به نصف رسید، چای کیسه‌ای را به آن اضافه کرده و یک دقیقه زمان دهید تا چایی دم بکشد؛ در نهایت نوشیدنی شما آماده است و می‌توانید همراه شکر یا به صورت ساده آن را میل کنید.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر

نکات مهم برای بهتر شدن چای ماسالا

  • برایبهتر شدن طعم چای ماسالا می‌توانید به جای چای کیسه‌ای از چای معمولی استفاده کنید.
  • بهتر است از پئودرهای آماده ماسالا استفاده نکنید.
  • بهترین شیر در طرز تهیه چای ماسالا، شیر تغلیظ شده یا شیر بادام است.
  • برای غلظت بیشتر چای می‌توانید از حجم شیر بیشتری استفاده کنید.
  • مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام طرز تهیه چای ماسالا با شیر در خانه باید رعایت کنید این است که حتما اجازه دهید آب و ادویه‌ها به جوش آیند و بعد شیر را اضافه کنید.
مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کیک روز مادر با 12 قاشق آرد

طرز تهیه چای ماسالا با آب جوش

اگر جزو ان دسته از افرادی هستید که خوردن شیر و نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها از شیر استفاده شده برایتان ضرر دارد، می‌توانید از همان ترکیبات پودر چای ماسالا استفاده کنید اما در آن از شیر استفاده نکنید؛ برای این مدل درست کردن چای ماسالا به ترتیب زیر عمل کنید:

مواد لازم

  • ۲۰ عدد دانه‌ فلفل قرمز، سیاه و سفید
  • ۵ دانه میخک
  • ۵ دانه هل سبز
  • یک عدد چوب دارچین
  • یک عدد بادیان ختایی یا انیسون ستاره‌ای
  • دو و نیم (۵۹۳ میلی‌گرم) فنجان آب
  • ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه
  • ۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه‌ تکه‌تکه شده

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر

مرحله اول

در این روش طرز تهیه چای ماسالا لازم است در ابتدا تمام ادویه‌ها را در شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم به مدت دو دقیقه تفت دهید؛ سپس شیرجوش را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا ادویه‌ها خنک شوند.

مرحله دوم

بعد از تفت دادن و خنک شدن دویه‌ها، مانند روش قبل آن‌ها را به خوبی آسیاب کنید؛ با رعایت این نکات می‌توانید ادویه چای ماسالا را در ظرفی ریخته و به مدت دو ماه در کابینت نگهداری کنید.

مرحله سوم

برای تهیه چای ماسالا در ابتدا باید ادویه‌ها را به همراه زنجبیل در ظرف مناسب ریخته و اجازه دهید مواد به همراه آب به مدت 20 دقیقه روی حرارت باشد و مواظب باشد که مواد به جوش نیاید؛ چرا که در غیر این صورت چیی تلخ می‌شود. در نهایت نیز چای را به ترکیبات اضافه کنید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را سرو کنید؛ اگر دوست دارید نوشیدنی خود را شیرین میل کنید می‌توانید در آخر کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید.

خواص چای ماسالا برای بدن

این نوشیدنی خوش عطر و طعم که اصلیت آن برای هندوستان است، برای سلامتی بسیار مفید است موادی که در ترکیب این چایی استفاده می‌شود آن را به نوشیدنی بسیار پر خاصیت تبدیل کرده که در زمان سرماخورگی بسیار مفید است؛ علاوه بر آن اگر مشکل پوکی استخوان دارید یا دردهای قاعدگی شما بسیار زیاد است، حتما روزانه یک لیوان چایی میل کنیدو مطلب طرز تهیه شیره انگور و خواص آن را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. میا

    28 مرداد 1402 در 11:06 ق.ظ

    چای ماسالا 🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

این زرشک پلو خوشمزه با رب انار فوق‌العاده است

زرشک پلو با رب انار یکی از پلو‌های سنتی ایرانی است که شما‌ می‌توانید آن را به روش‌های مختل…