طرز تهیه شیره انگور بدون خاک سفید + ویدئو

5
33
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با توجه به اینکه قیمت شیره انگور بالا است، می‌توانید خودتان در خانه شیره انگور سالم و بهداشتی درست کنید و از آن لذت ببرید.

یکی از فرآورده‌هایی که از زمان‌های قدیم تا کنون از میوه انگور به دست می‌آوردند، شیره انگور است. خواص شیره انگور به قدری بالا است که از آن در تهیه انواع شیرینی، نوشیدنی و … استفاده می‌شود؛ این شیره پر خاصیت را می‌توان از انگور سفید و سیاه به دست آورد؛ طرز تهیه انگور سفید و سیاه با یکدیگر کمی تفاوت دارند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم؛ با توجه به اینکه از خاک سفید برای تهیه شیره انگور استفاده می‌شود، اما امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم روشی را به شما آموزش دهیم تا بدون نیاز به خاک بهترین شیره انگور خانگی را درست کنید.

تفاوت شیره انگور سفید و سیاه

طرز تهیه شیره انگور خانگی سفید و سیاه تا حدودی شبیه به هم است در حالی که طعم و خواص این دو نوع شیره با یکدیگر متفاوت است.

شیره انگور سفید از رنگ روشن‌تری برخوردار است که طعم آن شیرین‌تر و ملایم‌تر از شیره انگور سیاه است؛ از این نوع شیره بیشتر به عنوان یک ماده شیرین‌کننده طبیعی در تهیه دسرها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیره انگور سیاه که آن را از انگور‌های تیره به دست می‌آورند، رنگ آن تیره مایل به مشکی است که در مقایسه با انگور سفید کمی تلخ‌تر و شیرین‌تر است. در نهایت هر دو نوع شیره انگور، مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار زیاد است که انتخاب آن بستگی به ذائقه شما دارد.

حکم ریختن خاک در شیره انگور

از زمان‌های قدیم تا کنون برای طرز تهیه شیره انگور، از خاک سفید استفاده می‌شود؛ چرا که این خاک دارای ترکیب آهکی و سرشار از املاح معدنی است. درنتیجه برای جلوگیری از ترش شدن شیره انگور، از این خاک استفاده می‎‌شود؛ لازم به ذکر است که  این خاک را می‌توان از عطاری‌ها تهیه کرد.

چرا انگور شکرک می‌زند؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شکرک زدن شیره انگور می‌شود، استفاده از خاک سفید درون آن است؛ اما لازم به ذکر است که خواص شیره انگور با شکرک زدن از بین نمی‎‌رود؛ سرعت شکرک زدن شیره با توجه به دمای هوا و میزان غلظت شیره ممکن است متفاوت باشد؛ به طوری که هرچقدر شیره غلیظ‌تر و هوا سردتر باشد، شیره انگور سریع‌تر شکرک می‌زند.

برای از بین بردن شکرک شیره انگور باید چند دقیقه آن را هم بزنید تا به حالت اولیه بازگردد و اگر شیره را در جای خنک نگهداری می‌کنید کافی است آن را در مقابل حرارت غیرمستقیم آفتاب بگذارید تا شکرک آن از بین برود.

طرز تهیه شیره انگور

مواد لازم برای طرز تهیه شیره انگور

انگور سیاه یا سفید  ۵ کیلو گرم

مرحله اول

در ابتدا انگورها را پاک کنید و به خوبی بشویید؛ سپس با استفاده از دست یا دستگاه آبمیوه‌گیری، آب انگورها را بگیرید. مجدد آب انگورهای گرفته شده را درون یک پارچه تمیز ریخته و با دست فشار دهید تا تکه‌های ریز درون آب انگور، به طور کامل از آن جدا شود.

مرحله دوم طرز تهیه شیره انگور بدون خاک

مجدد آب انگور صاف شده را درون قابلمه مناسب ریخته  و روی حرارت ملایم قرار دهید؛ وقتی که آب انگور شروع به جوشیدن کرد، کف‌هایی که روی شیره انگور جمع می‌شوند را به خوبی جمع کنید.

مرحله سوم

در ابتدا که آب انگور شروع به جوشیدن می‌کند بسیار مراقب باشید تا سر نرود؛ سپس دو الی سه ساعت اجازه دهید تا آب انگور بجوشد و غلیظ شود؛ در این فاصله هر چند وقت یکبار کف جمع شده روی شیره انگور را جمع کنید.

مطلب پیشنهادی:  علائم تنبلی تخمدان را جدی بگیرید

طرز تهیه شیره انگور در خانه

مرحله پایانی طرز تهیه شیره انگور

بعد از گذشت این مدت زمان خواهید دید که آب انگور رفته رفته غلیظ می‌شود و شما با هم زدن می‌توانید به این نکته پی ببرید. وقتی که آب انگور به قوام مورد نظر رسید، آن را از روی شعله گاز برداشته و اجازه دهید به طور کامل خنک شود. در این حین اگر کفی روی سطح شیره انگور بود به آرامی آن را با قاشق جمع کنید. در نهایت شیره انگور شما آماده است و می‌توانید آن را در یک ظرف مناسب ریخته و در دمای اتاق نگهداری کنید. اگر به چنین مطالبی علاقه دارید طرز تهیه شربت انگور را مطالعه کنید.

خواص شیره انگور برای بدن

با توجه به اینکه طبع شیره انگور گرم است، قدرت بدنی را تا حد زیادی بالا می‌برد و به نوعی یک خوراکی انرژی‌زا محسوب می‌شود که علاوه بر آن فواید دیگری نیز دارد که در این مطلب به مهم‌ترین آن اشاره خواهیم کرد.

بهبود کم‌خونی

یکی دیگر از فواید طرز تهیه شیره انگور، افزایش گلبول قرمز و درمان کم‌خونی است که در طب سنتی نیز بسیار به آن توجه می‌شود؛ بنابراین اگر مشکل کمبود آن دارید و می‌خواهید بدانید شیره انگور را کی بخوریم؟ روزانه قبل از ناشتا مقداری شیره انگور را در آب حل کرده و میل کنید.

افزایش شیر مادر

اگر به تازگی زایمان کرده‌اید و یا در اطرافیانتان کسی را می‌شناسید که زایمان کرده است و با مشکل کمبود شیر مواجه شده است، شیره انگور می‌تواند این مشکل آن‌ها را برطرف کند؛ مادرانی که به طور روزانه شیره انگور می‌خورند، شیر غلیظ و پرخاصیتی خواهند داشت.

طرز تهیه شیره انگور سفید

آنتی‌اکسیدان قوی

شیره انگور حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها است که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. این ترکیبات می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و کاهش التهاب‌ها کمک کنند و به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کنند.

حمایت از سلامت قلبی

مصرف شیره انگور می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدهای موجود در شیره انگور ممکن است به بهبود عملکرد قلب، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در دیواره‌های عروقی کمک کنند.

پشتیبانی از سلامت مغزی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در شیره انگور می‌توانند به بهبود عملکرد مغز و سلامت عصبی کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولیک موجود در شیره انگور ممکن است به محافظت از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی

شیره انگور شامل ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های دیگری هست که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این ترکیبات ممکن است به مبارزه با عفونت‌ها، کاهش التهاب‌ها و تقویت سیستم ایمنی عمومی بدن کمک کنند.

حفظ سلامت پوست

شیره انگور می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در شیره انگور ممکن است به کاهش علائم پیری پوست، بهبود ترمیم بافت و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک کنند.

سخن آخر

همچنین، مهم است به این نکته توجه کنید که مصرف شیره انگور در مقادیر معتدل و در چارچوب یک رژیم غذایی سالم مفید است. همچنین، افرادی که دارای بیماری خاصی هستند یا درمان دارویی خاصی را دنبال می‌کنند، باید قبل از مصرف شیره انگور با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است تداخل دارویی یا عوارض جانبی برای آنها وجود داشته باشد.



				

تعداد کلمات مطلب: 1109

5 دیدگاه

  1. محمد،

    29 مرداد 1402 در 9:16 ب.ظ

    بعضی ها فکر می کنند با آب انگور خاک زیادی میزنند وقسمتی از شیره خاک است ومتاسفانه این طور در اذهان بعضی ها جا افتاده اما در یک. تن انگور پنچ کیلو. خاک میزنند و این خاک اسیدی دویست کیلو ناخالصی از یک تن انگور میگیرد. و. به. عقیده مردمان. منطقه خاک باعث حلال شدن آب انگور. می شود وان را زلال میکند

    پاسخ

  2. اذرگون

    30 مرداد 1402 در 9:58 ق.ظ

    شیره انگور من خوردم وخوبه ، واز قدیم الایام خاک داخلش میریختند مشکلی نداشت

    پاسخ

  3. مصطفی

    29 شهریور 1402 در 8:22 ب.ظ

    سلام شیره انگور با دستگاه آبمیوه گیری خوب نمیشود زمانی ک آماده شد ی کم گرمش میکنیم خاک بهش اضافه میشود بعد از 2ساعتی کل کفایت میاد رو سر دیگ حتما باید زلال شود ما رو حساب لحجه خودمان میگوییم باید بریده شود،خاکی ک هم بهش اضافه میشود باید آفتاب نخورده باشد،

    پاسخ

    • سحر محمدزمان بیگی

      6 مهر 1402 در 8:49 ق.ظ

      از راهکاری که ارائه دادید بسیار ممنونیم.

      پاسخ

  4. امیر

    3 مهر 1402 در 9:39 ق.ظ

    با تجربه ای که در زمینه شيره انگور کسب‌ کردم به این نتیجه رسیدم که شيره انگور یعنی داروی حیاتی.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

۳ فاکتور ساده در سلامت تیروئید؛ سفری به دنیای هورمون‌ها

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در گردن شماست که هورمون‌های تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T…