آیا انواع بلیت های هواپیما را می‌شناسید؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که سفر با هواپیما را به سفر با قطار و ماشین ترجیح می‌دهید؟ چیزی از انواع بلیت های هواپیما می‌دانید؟ می‌دانید تفاوت بلیت فرست کلاس با بلیت های دیگر چیست؟ این مقاله را از دست ندهید.
انواع بلیت های هواپیما هزینه های متفاوتی دارند

سفر با هواپیما اندکی با سفر با ماشین و اتوبوس متفاوت است. در سفر با هواپیما شما با انبوهی از انواع بلیت های هواپیما مواجه می‌شوید که ممکن است برای شما سردرگم کننده و عجیب به نظر برسند. دلتامگ در این مقاله به معرفی انواع بلیت هواپیما پرداخته است، با ما همراه شوید.
چرا خرید بلیت هواپیما یک چالش است؟

استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار، هواپیما و ماشین برای کسانی که در طول مسافرت‌های تفریحی و کاری بسیاری می‌روند، امری عادی است. با این وجود گاهی حتی این افراد هم با سوالاتی مواجه می‌شوند که آن‌ها را در تهیه بلیت سردرگم می‌کند. فرقی ندارد بار اولی است که به مسافرت هوایی می‌روید یا بار هزارم! تهیه مناسب‌ترین بلیت هواپیما ممکن است یک چالش برای شما باشد.

بلیت یک‌طرفه یا بلیت رفت و برگشت؟ بلیت چارتر یا سیستم؟ پروازهای دارای توقف، همه‌وهمه اصطلاحاتی هستند که هنگام خرید بلیت هواپیما با آن مواجه خواهید شد. دانستن معنی این اصطلاحات به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را در خرید انواع بلیت های هواپیما داشته باشید. درباره تک‌تک این اصطلاحات و انواع بلیت های هواپیما در ادامه مطلب صحبت خواهیم کرد.

 

انواع بلیت های هواپیما

انواع مختلفی از بلیت های هواپیما بر اساس عوامل مختلفی مانند انعطاف‌پذیری، کلاس کرایه و محدودیت بلیت وجود دارد.

بلیت‌های انعطاف‌پذیر

در بین انواع بلیت های هواپیما این بلیت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری از نظر تغییرات، لغو و بازپرداخت دارند. در بین انواع بلیت های هواپیما این نوع بلیت‌ها معمولا قیمت بالاتری دارند، اما به شما اجازه می‌دهند تا با حداقل جریمه یا بدون جریمه در برنامه سفر خود تغییراتی ایجاد کنید.

بلیت های غیرقابل‌استرداد

این بلیت‌ها معمولا ارزان‌تر هستند؛ اما با محدودیت‌های بیشتری همراه هستند. ممکن است گزینه‌های بازپرداخت محدود یا بدون محدودیت داشته باشند؛ ولی ایجاد هرگونه تغییر در برنامه سفر با این بلیت‌ها هزینه‌های اضافی در بر دارد.

بلیت رفت و برگشت

این نوع بلیت هر دو پرواز رفت و برگشت را برای یک برنامه سفر خاص پوشش می‌دهد. اغلب مقرون‌ به ‌صرفه‌تر از خرید دو بلیت یک‌طرفه جداگانه است.

بلیت یک‌طرفه

با بلیت یک‌طرفه می‌توانید فقط در یک جهت یا از مبدا تا مقصد یا بالعکس سفر کنید. این بلیت‌ها برای موقعیت‌هایی مناسب هستند که در آن برنامه‌های سفر انعطاف‌پذیری دارید یا از تاریخ بازگشت مطمئن نیستید.

بلیت کامباز (OPEN JAW)

بلیت های کامباز در بین انواع بلیت های هواپیما به شما این امکان را می‌دهند که به یک مقصد پرواز کرده و از مقصد دیگر برگردید، بدون اینکه مجبور شوید به نقطه شروع اصلی خود بروید. این بلیت بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند در یک بازه زمانی به چند شهر سفر کنند؛ مانند تورهای مسافرتی یا کسانی که قصد سفر به چند کشور را دارند. این نوع بلیت برنامه‌ریزی سفرهای چند شهر یا چند کشور را برای شما راحت می‌کند.

بلیت باز یا OPEN TICKET

بلیت باز که به آن بلیت پایان باز هم می‌گویند، نوعی بلیت هواپیما است که در آن زمان رفت مشخص است، اما زمان برگشت نامشخص و منعطف است. این نوعی بلیت رفت و برگشت است که به‌جای اینکه پیش از سفر زمان برگشت خود را مشخص کنید، در طول سفر این کار را بکنید. درست است که با خرید این نوع بلیت نیازی نیست که زمان برگشت خود را مشخص کنید؛ اما هیچ تضمینی هم برای برگشت شما وجود ندارد. در واقع در هنگام برگشت اولویت با کسانی است که قبلا بلیت برگشت را تهیه کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  آیا آب طلا واقعا خاصیت دارد؟

بلیت های گروهی

خطوط هوایی اغلب برای سفرهای گروهی که در آن تعداد معینی از مسافران با هم در یک برنامه سفر می‌کنند، بلیت های تخفیفی ارائه می‌دهند.

پرواز سیستمی یا چارتری؟

احتمالا در بین انواع بلیت های هواپیما نام بلیت چارتر یا بلیت سیستمی به گوشتان خورده است؟ تفاوت این دو نوع بلیت هواپیما چیست؟

بلیت چارتری ارزانتر از بلیت سیستمی است

بلیت هواپیما چارتر

هنگامی که یک آژانس هواپیمایی تعداد یا کل صندلی‌های یک هواپیما را در یک مقصد خاص پیش‌خرید می‌کند، بلیت‌ها چارتر نام گرفته و به آژانس خریدار نیز چارترکننده می‌گویند، بنابراین مسئولیت فروش و تعیین قیمت بلیت‌های چارتر شده با آژانس هواپیمایی است. این نوع از انواع بلیت های هواپیما معمولا ارزان‌تر از بلیت‌های سیستمی هستند؛ اما قیمت بلیت بزرگسالان و کودکان در این نوع بلیت هواپیما فرقی ندارد. همچنین این نوع بلیت‌ها کنسلی ندارند.

بلیت هواپیما سیستمی

بلیت‌ هواپیما سیستمی به پروازهایی گفته می‌شود که طی آن پروازهای از پیش‌ تعیین‌ شده در روز و ساعتی مشخص به سمت مقصدی مشخص به‌صورت روتین انجام می‌شود. کار برنامه‌ریزی این پروازها همواره با شرکت‌های هواپیمایی است، مثلا امارات ایرلاین، ماهان و غیره، همیشه پروازهایی مشخص به مقصدهای از قبل تعیین شده دارند و شما با خیال راحت می‌توانید از مدت‌ها قبل برای پروازتان برنامه‌ریزی کنید. در این نوع بلیت شما می‌توانید پرواز خود را کنسل کنید.

انواع کلاس‌های پروازی

در پروازهای هوایی انواع کلاس‌های مختلف که گویای کیفیت سفر پروازی است به شما ارائه خواهد شد.

کلاس اکونومی یا پرواز اقتصادی

این کلاس استاندارد سفر است که امکانات و خدمات اولیه را با قیمت مقرون ‌به‌ صرفه ارائه می‌دهد.

کلاس اکونومی ممتاز

این کلاس در مقایسه باکلاس اکونومی، راحتی بیشتر و صندلی‌های بازتر و فضای راحتی برای استراحت پاها، منوی غذایی بهتر و سوارشدن به اولویت را ارائه می‌دهد.

کلاس تجاری

کلاس تجاری سطح بالاتری از راحتی و تجمل را ارائه می‌دهد، از جمله صندلی‌های جادار یا صندلی‌های تختخواب شو، وعده‌های غذایی درجه یک، دسترسی به سالن‌های فرودگاه و خدمات اختصاصی.

فرست کلاس

فرست کلاس لوکس‌ترین و انحصاری‌ترین بلیت سفر با هواپیما است که دارای بالاترین سطح راحتی، حریم خصوصی و خدمات شخصی سازی شده است. با بلیت هواپیما فرست کلاس معمولا دسترسی به سوئیت‌های بزرگ هواپیمایی، دسترسی به غذاخوری‌های لوکس و شیک در هواپیما، خدمات اولویت‌دار و دسترسی به سایر امکانات فرودگاهی منحصر به فرد است.

سخن آخر

توجه به این نکته مهم است که در دسترس بودن انواع بلیت های هواپیما و گزینه‌ها ممکن است بسته به خط‌هوایی، مقصد و شرایط رزرو خاص متفاوت باشد. توصیه می‌شود قبل از رزرو، انواع بلیت‌های موجود و ویژگی‌های مرتبط با آن‌ها را با شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی چک کنید.

کلاس تجاری از اکونومی گران تر است

پیشنهاد مطالعه: خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…