لحظات خنک را در این روستا تجربه کنید

16
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روستای بوژان نیشابور به عنوان یک تفرجگاه مهم نزد ساکنان نیشابور شناخته می‌شود. در فصل تابستان می‌توانید روی بوژان به عنوان یک مقصد خنک و خوش آب و هوا حساب باز کنید.
روستای بوژان نیشابور یکی از زیباترین روستاهای ایران

از میان روستاهای ایران، سری به روستای بوژان نیشابور می‌زنیم؛ روستایی با ساختار تماشایی و طبیعت سحرانگیز که جای خوبی برای فراموشی دغدغه‌‌ها و روزمرگی‌‌هاست. در ادامه به شما درباره دیدنی‌‌های این روستا‌‌ می‌گوییم، شرایط اقامت در بوژان نیشابور را بیان‌‌ می‌کنیم و نگاهی به ساختار روستا داریم. با دلتامگ همراه باشید.

آشنایی با روستای بوژان نیشابور

روستای بوژان نیشابور به دلیل وجود طبیعت بکر و دیدنی، ساختار پلکانی و ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد تاریخی، مقصدی تماشایی برای گردشگران به شمار‌‌ می‌آید. این روستا در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و به همین دلیل آب‌وهوای معتدل کوهستانی بر آن حاکم است.

دیدنی‌‌های روستای بوژان

روستای بوژان نیشابور دارای جاذبه‌های توریستی و دیدنی بسیاری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیز آب‌وهوای معتدل آن به وجود آمده‌اند. این روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی جاذبه‌های تاریخی هم کم ندارد که باعث جذب گردشگران بسیاری از سراسر ایران شده‌اند.

جذابیت و زیبایی این روستا در فصل پاییز که طبیعت رنگ‌های بی‌شماری را بر چهره آن می‌پاشد، بیشتر می‌شود. فضا و چشم‌انداز این روستا در فصل پاییز از مهم‌ترین دیدنی‌های آن محسوب می‌شود؛ اما بااین‌حال جاذبه‌های دیگری نیز در روستا وجود دارد.

طبیعت بکر روستای بوژان

بافت پلکانی روستا

یکی از زیبایی‌‌های روستای بوژان نیشابور، دورنمای پلکانی آن است که باعث شده آن را ماسوله نیشابور بخوانند. این بافت قدیمی روستاست که روستا را همچون نگینی درخشان در میان باغ‌ها و درختان انبوه و بلندقامت و هزار رنگ به تصویر می‌کشد.

رودخانه و آبشار بوژان

در نزدیکی روستا، رودخانه‌ای جریان دارد که یکی از جوان‌ترین رودخانه‌‌های جنوبی رشته‌کوه بینالود است. این رودخانه را با نام رودخانه بوژان می‌شناسند که از کوه‌‌های گودزرد، بوژان و سیاه‌خانی سرچشمه‌‌ می‌گیرد.

آرامگاه امامزاده سلیم

آرامگاه مطهر امامزاده سلیم در شرق روستا، محل زیارت ساکنان روستای بوژان و روستای بوژآباد است و نسب ایشان به امام زین‌العابدین (ع) بازمی‌گردد.

دره‌‌ها و چشمه‌‌های معروف بوژان

روستای بوژان نیشابور یکی از مقاصد عالی برای طبیعت گردی و کوهنوردی است و دره‌‌ها و چشمه‌‌های آن شهرت زیادی دارند. از جمله این مکان‌‌ها‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازه صدر: بازه صدر دره‌ای است در ابتدا و قسمت شرق ورودی بوژان که در انتهای آن درخت کاج خشک‌شده‌ای با قدمت چندین ساله وجود دارد.

مرغزاردره: دره‌ای در شمال غرب بوژان وجود دارد که درختان گردوی زیاد و آب فراوان و کوه‌‌های پرشیب زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند و بومی‌های این منطقه نام آن‌را مرغزار دره گذاشته‌اند.

دره و چشمه شکراب: در مسیر صعود به قله شیرباد دره و چشمه‌ای وجود دارد که با نام دره و چشمه شکراب شناخته می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  سفر به جاهای دیدنی کرمانشاه، شهر شیرین و فرهاد

چشمه کلاغ چین: چشمه‌ای که امروزه با نام چهارچشمه شناخته‌‌ می‌شود و در ۴ کیلومتری روستای بوژان نیشابور قرار دارد در گذشته با نام چشمه کلاغ چین شناخته می‌شده است. محل این چشمه‌‌ می‌تواند نقطه آغاز کوهنوردی در منطقه باشد.

علاوه بر تمام جاذبه‌هایی که نام بردیم روستای بوژان نیشابور دارای جاذبه‌های دیگری نیز هست که با نام گوری دره، بازه نادر، دره بوژان، دره پلاسو، چشمه باغ ملا و چشمه دوم کمر شناخته می‌شوند و شهرت دارند.

کوچه باغ های روستای بوژان

دیدنی‌‌های جالب روستا

روستای بوژان نیشابور یکی از محبوب‌ترین روستاهای ایران است که در آن می‌توانید جاذبه‌های توریستی عجیب و غریب بسیاری پیدا کنید.

خرمنگاه و خانه شیطان

منطقه‌ای در غرب روستا قرار دارد که در گذشته میدان بزرگی برای جمع‌آوری گندم و جو مردم بوده و امروزه به خرمنگاه مشهور است. در شرق این مکان، تپه‌ای به نام خانه شیطان وجود دارد که برای گردشگران کنجکاو و ماجراجو به یک تفریحگاه محبوب تبدیل شده است.

منطقه کال عرب

در شمال شرق روستا کوچه‌ای با شیب بسیار تند و پلکانی قرار گرفته که گردشگران را به‌سوی خود فرامی‌خواند. از این کوچه می‌توانید به سمت منطقه‌ای موسوم به تخت‌گاه بروید که مشرف بر همه منطقه است.

محله میان

در همان قسمت شمال شرق روستا باغی واقع شده است که اولین قبرستان مردم روستا بوده است. مردم روستا به آن محله میان می‌گویند.

چشمه های روستای بوژان

تفریحات روستای بوژان

از آنجایی که این روستا جاذبه‌های زیادی دارد پس می‌توان گفت که تفریحات موجود در آن نیز کم نیست. گردشگران در این روستا می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند که هم مفرح و هم بسیار لذت‌بخش است. از جمله کارهایی که می‌توانید در روستای بوژان نیشابور انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گشت‌وگذار در روستا
  • طبیعت گردی
  • کوهنوردی
  • پیک‌نیک و عکاسی
  • جمع‌آوری گیاهان دارویی

سخن آخر

تقریبا در همه فصل‌ها می‌توان به این روستا سفر کرد و از جذابیت‌های آن بهره‌مند شد با این وجود سفر به روستای بوژان نیشابور در فصل پاییز دلپذیرتر است. در این فصل به دلیل زیبایی‌های طبیعی که در روستا به وجود می‌آید و رنگارنگ شدن چشم‌اندازهای روستا می‌توان گفت که بهترین فصل سفر به روستا همان فصل پاییز است.

تعداد کلمات مطلب: 765

16 دیدگاه

  1. ناشناس

    3 تیر 1401 در 1:10 ق.ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      4 تیر 1401 در 11:18 ق.ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

    • محمد کمالی

      4 تیر 1401 در 2:15 ب.ظ

      بسیار عالی وباصفاست

      محمد کمالی هستم که همیشه به انجا سفر می کنم وپیشنهاد میدم که شما هم بروید واز منطقه دیدن کنید وشب راهم انجا اتراق کنید بسیار دلپذیر است
      🙏🙏🙏

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        6 تیر 1401 در 8:56 ق.ظ

        چقدر خوب 😍 خوشحالیم که نظر ارزشمندتون رو برای ما نوشتید.

        پاسخ

        • ناشناس

          3 مرداد 1402 در 8:07 ق.ظ

          کدکن نیشابور جایی بسیار زیبای زادگاه عطار و در ایشان وزادگاه استاد وشاعر معاصر شفیعی کدکنی باغها وکوهای وصف نشدنی سری بزنین ولذت ببرید

          پاسخ

      • زیبا

        2 مرداد 1402 در 3:03 ب.ظ

        خیلی خوب توصیف کردید و ای کاش در مورد این هم مینوشتید که شرایط یک شب یا دو شب اقامت خانواده در اونجا هست مثلا اتاقی، هتلی، سوئیتی

        پاسخ

  2. ناشناس

    4 تیر 1401 در 12:46 ب.ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      6 تیر 1401 در 8:56 ق.ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    6 تیر 1401 در 7:50 ق.ظ

  4. ناشناس

    15 تیر 1401 در 10:57 ب.ظ

  5. ناشناس

    24 تیر 1401 در 9:26 ق.ظ

  6. فاطمه

    2 مرداد 1402 در 11:37 ب.ظ

    سلام خیلی باصفاست عالیه…

    پاسخ

  7. علیرضا

    3 مرداد 1402 در 6:55 ق.ظ

    سلام من روز جمعه رفتن ورودی ۱۵ هزار ازم کرفتن آقایان دهیار رفتار خوبی هم نداشتم ۲ کیلومتر که رفتم اینقدر شلوغ بود که جای اسکان وپارک نبود حد عقل این همه پول میگیرن یه سروس بهداشتی برا مردم بزنن مجبور شدم بر کرم مشهد خودمان جا خوبی هم نیست واقعن حیف این همه راه که از مشهد با بچه هام رفتم خدمات صفر

    پاسخ

  8. ناشناس

    3 مرداد 1402 در 8:03 ق.ظ

    خراسان رضوی جاهای زیبا زیاد داره مخصوصا بوژان وکدکن نیشابور که زادگاه عطار و همچنین آرامگاه پدر عطار بزرگ آنجاست وخیلی زیبا وبا ضفاست کدکن باغ های با صفا وسعت زیاد ودیدنی وزادگاه استاد وشاعر معاصر شفیعی کدکنی جایی زیبا باکوهای دیدی

    پاسخ

  9. مسعود

    5 مرداد 1402 در 6:26 ب.ظ

    ما خودمون بچه نیشابور هستیم چشم نواز کجا بود بابا یه چهارتا درخت داره بقیش همش کوه کویر و خار و خاشاک

    پاسخ

  10. احسان

    5 مرداد 1402 در 8:50 ب.ظ

    سلام اگه کسی خواست سمت نیشابور بیاد بره آبشار بار خیلی باصفاتر از بوژان و اینکه طرز برخورد خوبی نداشتن یه بار رفتم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهشت گمشده ایران کجاست؟

بهشت گمشده ایران را می‌شناسید؟ آبشارهای کوچکی که از روی صخره‌های سبز و باغ‌های پر از گل آب…