مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت که قبل از خرید باید بدانید

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر قصد دارید کفپوش مناسبی برای خانه انتخاب کنید، بهتر است برای آشنایی بیشتر با پارکت لمینت، این مطلب را مطالعه کنید.
تفاوت پارکت و لمینت

هنگام تعمیرات ساختمان یا هنگام طراحی داخلی، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت و انتخاب را مطابق با اصول و سلیقه خود انجام داد، انتخاب کفپوش مناسب است. امروزه در بازار از میان تمام کفپوش‌ها نوع پارکت و لمینت آن از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ اما بسیاری از ما با  تفاوت پارکت و لمینت آشنا نیستیم به همین دلیل هنگام انتخاب دچار اشتباه می‌شویم. از این روی در این مطلب از  دلتامگ قصد داریم این دو نوع کفپوش را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

قبل از آنکه به تفاوت‌های این دو نوع بپردازیم، ابتدا لازم است با ساختار این کفپوش‌ها تا حدودی آشنایی داشته باشید و سپس به این موضوع بپردازیم که آیا پارکت بهتر است یا لمینت؟

پارکت چیست؟

پارکت یک نوع کفپوش چوبی است که برای ساخت آن از چوب درختان با ارزشی چون گردو، پارکت چوب بلوط افرا، گیلاس، ماهون و دیگر چوب های نفیس استفاده می‌شود. این نوع کفپوش معمولاً به دو صورت جامد و مهندسی تولید می‌شوند؛ مدل‌های جامد آن از تعداد زیادی تیرچه کوچک و ریز تشکیل شده است که به صورت باریک و بلند در ردیف‌ها به هم متصل شده‌اند و هر ردیف تیرچه، معمولاً به صورت متقارن با ردیف قبلی قرار می‌گیرد.  این شیوه نصب به آن ظاهری جذاب و منظم می‌دهد.

پارکت مهندسی، از سه لایه زیرین، میانی و رویین تشکیل شده است. لایه زیرین از چوب نرم یا فیبر نورد تشکیل شده و بر روی سطح کف یا ساب‌فلور قرار می‌گیرد که از جذب رطوبت و تغییر شکل کفپوش به وسیله‌ رطوبت جلوگیری می‌کند. لایه میانی نیز از چوب روغنی یا چوب سخت تشکیل شده و به منظور افزایش استحکام و مقاومت پارکت در برابر فشار و ضربه استفاده می‌شود. در نهایت لایه رویین  که بیشترین قابلیت دیدن را دارد، معمولا از چوب سخت تر و مقاوم‌تری نسبت به لایه‌ میانی تشکیل شده و در برابر خراش و سایش مقاومت بیشتری دارد. این لایه روی پارکت قرار می‌گیرد و می‌تواند بر اساس طرح، جنس و نوع چوب متفاوت باشد.
تفاوت پارکت و لمینت

لمینت چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت در نوع ساختار آن است؛ کفپوش لمینت یک نوع کفپوش سطح صاف و براق است که از چندین لایه زیرین، لایه‌ HDF، لایه‌ دکوراتیو و لایه‌ی Overlay تشکیل شده است.

تفاوت پارکت و لمینت

 لایه‌ زیرین

این لایه معمولا از کاغذ کرافت یا فیبر نورد تشکیل شده و به منظور جلوگیری از جذب رطوبت و جلوگیری از تغییر شکل کفپوش به وسیله‌ی رطوبت استفاده می‌شود.

لایه‌ی HDF

این لایه معمولا از چوب فشرده با دانسیته‌ بالا تشکیل شده که برای استحکام و مقاومت کفپوش در برابر فشار و ضربه استفاده می‌شود.

 لایه‌ی دکوراتیو

این لایه معمولا از نوارهای کاغذی با طرح‌های مختلف تشکیل شده و به منظور ایجاد ظاهر دلخواه و زیبایی در کفپوش استفاده می‌شود.

 لایه‌ی Overlay

این لایه معمولا از کاغذ ملایم با دانسیته‌ بالا تشکیل شده و به منظور افزایش مقاومت کفپوش در برابر خراش و سایش استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  با کاغذ دیواری طلایی خانه ای لوکس و زیبا داشته باشید

تفاوت پارکت و لمینت از نظر قیمت

قیمت پارکت و لمینت به شدت متغیر است و به عوامل مختلفی مانند نوع چوب و متراژ مورد نیاز، کیفیت و برند کفپوش، محل خرید و فروش و … بستگی دارد. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که پارکت به دلیل استفاده از چوب طبیعی و کیفیت بالاتر، قیمت بالاتری نسبت به لمینت دارد.

قیمت پارکت از دو جنبه محاسبه می‌شود: هزینه‌ تهیه پارکت که به دلیل استفاده از چوب طبیعی و کیفیت بالاتر، بیشتر از لمینت است. همچنین هزینه نصب پارکت به دلیل نیاز به دقت و هنر نصاب، بیشتر از نصب لمینت است. به همین دلیل است که بعد از مقایسه قیمت پارکت و لمینت، افراد بسیاری از لمینت برای کف اتاق استفاده می‌کنند، به این دلیل که از قیمت مناسبی برخوردار است.

تفاوت پارکت و لمینت از لحاظ نصب

به دلیل استفاده از چوب طبیعی و ساختار پیچیده‌تر پارکت، نصب آن نسبت به نصب لمینت، نیاز به مهارت و دانش بیشتری دارد. برای نصب پارکت، نیاز به تجربه و مهارت در زمینه‌ برش، نصب و شستشوی چوب دارید. از طرفی، نصب لمینت نسبت به پارکت ساده‌تر است. برای نصب لمینت، نیاز به تخصص ویژه‌ای نیست. در واقع تایل‌ها به صورت کلیکی به هم متصل می‌شوند. در 4 طرف هر تایل لمینت زبانه‌هایی برای اتصال وجود دارد. این زبانه‌ها به صورت نر و مادگی هستند و هر تایل به تایل مجاور، قفل می‌شود.  همچنین، نصب لمینت به دلیل استفاده از مواد شیمیایی کمتر نسبت به پارکت، به محیط زیست آسیب کمتری می‌زند و نیاز به مراقبت و نگهداری ندارد.

تفاوت پارکت و لمینت

نحوه نظافت و شستشو از دیگر تفاوت پارکت و لمینت

از مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت، در نحوه نظافت و شستشوی آن‌ها است. به طور کلی، پارکت به دلیل ساختار چوبی و حساسیت بیشتر به رطوبت، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به لمینت دارد. در مورد نظافت و شستشوی پارکت، باید مراقب بود که آب به درون پارکت جذب نشود؛ در غیر این صورت منجر به تغییر شکل و ترک خوردگی آن می‌شود.

برای نظافت پارکت، بهتر است از جارو و پاک کننده‌های خاصی که برای پارکت ساخته شده‌ استفاده کنید؛ اما لمینت به دلیل ساختار لایه‌ای آن، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد و نگهداری و شستشوی آن نیز ساده‌تر است. برای نظافت و شستشوی لمینت، می‌توانید از جارو و محلول تمیز کننده‌ ملایم مانند آب و صابون استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: 4 طرح جدید برای دکور دیوار پشت تلویزیون

تعداد کلمات مطلب: 885

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بدون هزینه دکوراسیون منزل را تغییر دهید

امروزه بسیاری از افراد برای تغییر روحیات خود و اعضای خانواده دوست دارند که دکوراسیون خانه …