خانه طباطبایی‌ها نمونه‎‌ای از شاهکار معماری کاشان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاشان شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است که آثار و جاذبه‌های تاریخی آن در همه دنیا شهرت و محبوبیت دارد. بازدید از عمارت‌های قدیمی این شهر شبیه سفری در دل تاریخ است.
خانه طباطبایی ها

هنر معماری ایران از دیرباز در بین عالمان زبانزد بوده است. خانه طباطبایی‌ ها نمونه‌ای از شاهکارهای معماری ایرانیان در دوران قاجار است که در شهر کاشان واقع شده است. همراه دلتامگ این شاهکار هنری زیبای ایرانی را بیشتر بشناسید.

خانه طباطبایی ها شاهکار معماری دوره قاجار

سراسر ایران مملو از آثار تاریخی باشکوه و باعظمت است که آوازه آن‌ها در سراسر دنیا پیچیده است. کاشان یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایرانی است که بافرهنگ غنی و آثار تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد اسم و رسمی در دنیا برای خود برهم زده است.

عمارت باشکوه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها تنها یکی از نمونه آثار تاریخی این شهر زیباست که شاهکار معماری آن در دنیا بی‌نظیر است. این عمارت باشکوه یکی از نمونه‌های برجسته معماری سنتی ایرانی است و به‌عنوان شاهدی بر میراث‌فرهنگی غنی ایران شناخته می‌شود.

در ساخت خانه‌های قدیم كاشان درعین‌حال كه به اقلیم و وضع آب‌وهوایی به‌صورت اصولی و علمی توجه شده است، به لحاظ پایبندی به اعتقادات دینی و اسلامی از نوعی حجاب و طرح محفوظ نیز برخوردار هستند. به این معنی كه فضای داخلی خانه از خارج خانه قابل رویت نیست و حتی از پشت‌بام خانه‌های مجاور نیز داخل خانه و از هر بخش، درون بخش دیگر دیده نمی‌شود. در واقع علاوه بر اینكه همه فضای داخلی خانه نسبت به خارج از حجاب كامل برخوردارند، هریک از بخش‌های درون خانه نیز نسبت به یكدیگر از حجاب و پوشیدگی خاصی بهره می‌برند.

حیاط خانه

خانه طباطبایی ها در زمان قاجار در قرن نوزدهم ساخته شده است. به سفارش تاجر ثروتمندی به نام حاج سید جعفر طباطبایی از تاجران معروف دوران قاجار و در محله سلطان امیر احمد بنا شده است.

معمار سازنده آن استاد علی مریم کاشانی و گچ بری‌ها و نقاشی‌های آن به وسیله شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی، و زیر نظر وی انجام شده‌است. این خانه به دلیل ویژگی‌های معماری نفیس خود، از جمله گچ کاری پیچیده، پنجره‌های شیشه‌ای رنگی زیبا و کاشی کاری‌های ظریف مشهور است.

وسعت خانه طباطبایی ها 4730 متر است و در حدود سال 1250 هجری قمری ساخته شد. استاد علی مریم کاشانی معماری برجسته سازنده این بنا، معمار خانه بروجردی‌ها و تیمچه امین‌الدوله نیز بوده است.

مطلب پیشنهادی:  بهترین صبحانه فشم را در کجا بخوریم؟

پنجره های رنگی

نکته جالب درباره طراحی این خانه گچ‌بری‌های زیبای آن است. حاج سید جعفر طباطبایی تاجر بزرگ فرش در دوران قاجار بود. در هنگان ساخت عمارت باشکوه وی، معماران و طراحان از فرش‌های ایرانی و گل و مرغ اسلیمی برای پرداخت گچ‌بری‌ها الهام گرفتند و در نهایت شکوه و زیبایی آن را اجرا کردند. شکوهی که بعد از گذشت یک قرن همچنان محکم و استوار در دل کاشان طنازی می‌کند.

چهار حیاط و صحن به هم پیوسته که هر کدام طراحی و هدف خاص خود را داشته‌اند این خانه را شکل می‌دهند. حیاط اصلی که به «هشتی» معروف است دارای یک استخر یا حوض مرکزی است که در میان راهروهای قوسی و حیاط‌های سرسبز احاطه شده است. صحن‌های دیگر شامل بخش بیرونی (عمومی) و اندرونی (خصوصی) است که برای هدف‌ها و مراسم مختلف ساخته شده بودند، می‌شود.

گچ بری و شیشه رنگی

در داخل خانه طباطبایی ها می‌توانید اتاق‌های مختلفی از جمله تالارهای پذیرایی، اتاق‌های خصوصی، اتاق زمستانی (شاه‌نشین) و زیرزمینی به نام «سرداب» را ببینید. سرداب محل نگهداری آب و به معنای آب‌انبار بوده است. اتاق‌ها با تزئینات پیچیده، وسایل سنتی و نقاشی‌های زیبا آراسته شده‌اند.

بازدید از این خانه شما را با سبک زندگی مجلل خانواده‌های مرفه در دوره قاجار آشنا و  فرصتی بی‌نظیر برای شماست که درخشش معماری ایرانی را از نزدیک با چشمان خود ببینید. این یک جاذبه گردشگری محبوب در کاشان است و میراث‌فرهنگی غنی این شهر را به نمایش می‌گذارد.

آدرس خانه طباطبایی ها در کاشان کجاست؟

خانه تاریخی طباطبایی ها یکی ازمهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این خانه در محله سلطان احمد این شهر و در خیابان علوی قرار دارد. خانه طباطبایی ها در نزدیکی سایر جاهای دیدنی کاشان از جمله خانه تاریخی بروجردی و امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده است.

گچ بری های طاق خانه

پیشنهاد مطالعه: کارناوال ریو جشنی به وسعت تمامی جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…