شرایط نقل و انتقال املاک با قول‌ نامه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه بسیار متداول شده است که طرفین برای معامله یک ملک مثل خانه، زمین، باغ و ... به بنگاه‌های معاملات املاکی مراجعه کرده و در آن‌جا قولنامه‌ای تنظیم می‌کنند سپس با مراجعه به دفاتر اسنادرسمی، اقدام به سند زدن می‌کنند.
نقل و انتقال املاک با قولنامه

نقل و انتقال املاک با قولنامه باید با حساسیت انجام شود. زیرا درصورتی‌که به آثار حقوقی ناشی از اقدامات انجام شده بی‌توجه بوده و آگاهی لازم را در این رابطه نداشت، ممکن است خسارت و ضررهای غیرقابل جبرانی را متحمل شویم. همراه دلتا مگ باشید.

قولنامه در نقل‌وانتقال املاک به‌عنوان یکی از اسنادی که قبل از انجام عملیات رسمی ثبت املاک صورت می‌گیرد، می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد. در برخی حالات، معاملات املاک با قولنامه انجام می‌شود و بعدها طبق شرایط قولنامه، عملیات ثبتی انجام می‌گیرد.

شرایط نقل و انتقال املاک با قولنامه

  • یکی از مهم‌ترین شرایط برای نقل و انتقال املاک با قول نامه داشتن اهلیت هر دو طرف معامله است. به این معنا که هم خریدار و هم فروشنده باید عقل، بالغ و رشید باشند تا بتوانند در اموال خود تصرف کنند.
  • یکی دیگر از این شرایط داشتن قصد و رضای طرفین معامله مبنی بر انجام عقد با قرارداد برای انتقال ملک است. در صورتی که هر کدام از طرفین معامله مجبور به انعقاد قرارداد شوند، این معامله به دلیل نداشتن قصد یکی از طرفین باطل بوده و باعث عدم انتقال ملک می‌شود.
  • از دیگر شرایط برای نقل و انتقال املاک با قول نامه تعیین کردن موضوع معامله است. علوم و معین بودن معامله یعنی آن‌که در حین انعقاد معامله باید دقیقا مشخص شود که کدام ملک مورد نقل و انتقال قرار گرفته و بهای پرداختی برای آن چقدر است.
  • علاوه بر اینها  انتقال ملک با قولنامه باید در شرایطی انجام شود که جهت معامله و یا هدف از آن مشروع باشد. بنابراین ، در صورتی که انتقال ملک با قولنامه به منظور فرار از پرداخت دین یا بدهی توسط فروشنده باشد  این معامله  صحیح نخواهد بود.
مطلب پیشنهادی:  با سهم وراث از حقوق بازنشستگی آشنا شوید

نقل و انتقال املاک

از دیگر شرایط نقل و انتقال املاک با قولنامه

  • توافق‌نامه: قولنامه باید شرایط کامل و جزئیات معامله را شامل شود، از جمله مشخصات ملک، قیمت، شرایط پرداخت، مهلت انتقال و سایر توافقات مهم.
  • روش پرداخت: روش پرداخت هزینه معامله نیز در قولنامه ذکر می‌شود، مانند پرداخت نقدی یا اقساط.
  • شرایط و مهلت انتقال: قولنامه باید شرایط و مهلت انتقال مالکیت را مشخص کند، از جمله تاریخ انتقال و شرایط انتقال ملک.
  • شرایط خاتمه قولنامه: در قولنامه باید شرایط خاتمه قولنامه، مانند انقضای قولنامه یا امکان لغو قولنامه در شرایط خاص، ذکر شود.

از دیگر شرایط نقل و انتقال املاک با قولنامه

پیشنهاد مطالعه: خرید و فروش ملک ورثه‎ای چه شرایطی دارد؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…