خرید و فروش ملک ورثه‎ای چه شرایطی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث درگیری در خانواده‌ها می‌شود، ارث است. ارث دارای قوانین مختلفی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
خرید و فروش ملک ورثه ای

زمانی که ورثه ارث را قبول می‌کنند، ازآن‌پس هرگونه تصرفی از جمله خرید و فروش ملک ورثه ای می‌توانند روی آن انجام دهند. درصورتی‌که مال موروثی، ملک باشد و وراث در آن به‌صورت مشاعی شریک باشند خرید و فروش ملک ورثه ای شرایط و قواعد مخصوص به خود را خواهد داشت. همراه دلتا مگ باشید.

شرایط خرید و فروش ملک ورثه ای

زمانی که فردی فوت می‌کند، اموال وی از جمله املاک او تحت عنوان ارث به وراث شرعی و قانونی ویر تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین وراث می‌توانند نسبت به خرید و فروش این املاک اقدام کنند. اگر املاکی از وراث به‌جامانده باشد، شرایط حقوقی معامله املاک ورثه‌ای به شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود آن است که هر کس حق دارد سهم‌الارث خود را فروخته یا به دیگری انتقال دهد. اگر تصمیم به فروش کل ملک ورثه‌ای باشد احتیاج به اجازه و رضایت تمامی وراث و اجازه دادستان و سپس اعلام رضایت قیم، در شرایطی که بین وراث، ورثه محجور وجود دارد لازم و ضروری است.
  • طرفین معامله خرید و فروش ملک ورثه ای باید دارای قصد، رضا و اهلیت قانونی باشند. همچنین باهدف مشروع و پس از مشخص و معین نمودن موضوع معامله اقدام به این امر نمایند.
  • اگر قصد انتقال سند رسمی از جانب وراث برای خریدار وجود دارد،  وراث باید اقدام به گرفتن گواهی انحصاروراثت، پرداخت مالیات‌برارث، گرفتن گواهی پایان کار و همچنین پرداخت عوارض شهرداری ملک مورد معامله نمایند.
مطلب پیشنهادی:  رفع بازداشت ملک و نکات مربوط به آن

شرایط خرید و فروش ملک ورثه ای

مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای

یکی از مهم‌تری سؤالاتی که دراین‌رابطه از ما پرسیده می‌شود آن است که مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای و انتقال سند آن، به نام خریدار جدید چیست؟ در ادامه همراه ما باشید تا این مراحل را برای شما شرح دهیم.

برای خرید و فروش ملک ورثه ای مطابق شرایط حقوقی معامله املاک ارثی طرفین باید اقدام به تهیه مدارک لازم برای انجام این امر نمایند و تمامی وراث رضایت خود بر این امر را اعلام کنند. البته اگر تنها بخشی از وراث قصد انتقال سهم خود به خریدار را داشته باشند، فقط رضایت این افراد لازم و ضروری است. سپس، خریدار و فروشنده، اقدام به تنظیم قرارداد فروش مال ورثه‌ای نمایند و تمامی وراث، ذیل آن را امضا کنند.

برای سندزدن املاک ورثه‌ای برای خریدار ابتدا لازم است اقدامات زیر انجام شود.

  • اخذ گواهی انحصار وراث
  • پرداخت مالیات‌برارث
  • پرداخت عوارض شهرداری و اخذ گواهی پایان کار، صورت گیرد
  •  سپس طرفین به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و نسبت به انتقال سند، از نام وراث به نام خریدار جدید اقدام کنند.

مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای

پیشنهاد مطالعه: جادوی کلام یا اصول و فنون مذاکره را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…