کدام صاحبخانه ها باید مالیات بپردازند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی گفت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، پیش بینی شده که برای هر نفر یک منزل مسکونی معاف از مالیات باشد.
مسکن و ساختمان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمد هادی سبحانیان کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه منازلی مشمول مالیات خواهند شد، اظهار کرد: مالیات بر عایدی سرمایه بر دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا، وضع می‌شود که قابلیت و پتانسیل سفته بازی برای آن‌ها وجود دارد.  مسکن در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده در حالی که اساسا یک کالای مصرفی است.

او در ادامه بیان کرد: برای اینکه مواجهه مناسبی با مسکن به عنوان یک کالای مشمول CGT (مالیات بر عایدی سرمایه) انجام شود، باید وجوهی که تقاضای مصرفی افراد است از شمول مالیات بر عایدی سرمایه معاف شوند. به همین دلیل اکنون در طرحی که مطرح است، پیش بینی شده که برای هر نفر یک منزل مسکونی معاف از مالیات باشد.

او افزود: مازاد بر این تعداد، اگر فرد مسکن را برای سرمایه گذاری خریده باشد، می توانیم افزایش قیمت آن را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه کنیم. در قانون‌گذاری باید به این نکته توجه شود که در این نوع مالیات مصارف افراد، سرپناه یا منازل مسکونی مشمول مالیات قرار نگیرند.

تعدیل مالیات بر عایدی سرمایه چگونه است؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: عایدی سرمایه ارزش افزوده‌ای است که بر آن دارایی افزوده می‌شود؛ میان زمانی که فرد آن کالا را خریده و زمانی که کالا را فروخته است. به بیان دیگر مابه‌تفاوت ارزش خرید کالا و ارزش فروش کالا توسط یک فرد، عایدی حاصل از دارایی نامیده می‌شود. البته این بحث مطرح است که آیا کل این دارایی مشمول این مالیات شود یا اینکه به دلایلی این عایدی تعدیل شود.

مطلب پیشنهادی:  احداث سه هزار منزل مسکونی در استان ایلام

او افزود: این تعدیل می‌تواند به دلیل تورم باشد، یعنی تورم را از دل این عایدی کسر کنیم. می‌تواند به این دلیل باشد که فرد ممکن است هزینه‌هایی را در این خانه انجام داده باشد که به ارزش این خانه اضافه کرده باشد. اما اجمالا نظر کارشناسان بر این است؛ زمانی که فرد خانه‌ای را خریداری کرده و در یک بازه زمانی نسبتا قابل توجه و طولانی آن را نگهداری کرده، ما بتوانیم این عایدی به وجود آمده را با استفاده از نرخ تورم تعدیل کنیم.

مالیات بر عایدی سرمایه

سامانه مودیان برای رصد معاملات

او در پایان یادآور شد: توصیه کارشناس این است که این طرح اجرایی نشود مگر با تمهید شرایط و زمینه‌ها و مقدمات. تمهید این شرایط و زمینه‌ها نیز کار دشواری نیست. ما فعلا بستری داریم تحت عنوان سامانه مودیان که در آن معاملات رصد می‌شود. برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه نیازمند این هستیم که معاملات انجام شده میان افراد مورد رصد قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «چه خانه‌هایی از نظر خریداران محبوب هستند؟» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…