عمارت باغ فردوس کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باغ فردوس نسبت به خیلی از بناهای تاریخی قدمت زیادی ندارد. اما سرگذشت پر فراز و نشیبی دارد، آ‌ن‌قدر مثل سیب از درخت افتاده چرخیده و چرخیده تا اینکه بالاخره در وضعیتی که حالا می‌بینید آرام گرفته است.
باغ فردوس تهران

باغ فردوس نام باغی است که در گذشته وسعت زیادی داشته. اما به‌ مرورزمان فقط بخش کوچکی از آن به‌‌همراه عمارتی که حالا تبدیل به موزه سینمای ایران شده، باقی مانده است. سایه درختان بلند چنار، گواهی بر قدمت باغ است که فضای دل‌نشینی برای تفریح و استراحت ایجاد کرده‌ است. قدمت این باغ به دوران قاجار و پادشاهی محمد شاه می‌رسد و از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره تاریخچه باغ فردوس تهران بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس تهران

در دروان قاجار باغ‌های متعددی در تهران ایجاد شد که باغ فردوس یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. این باغ توسط یکی از درباریان قاجار در زمان محمد شاه، ساخته‌شده است. باغ فردوس در سرگذشت خود مالکان متعددی به چشم دیده است. پایه گذار این باغ و عمارت ییلاقی، حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمدشاه بود. بعد از آن باغ به تملک معیرالممالک؛ داماد ناصرالدین شاه رسید. شاه این باغ را به‌عنوان هدیه عروسی به دخترش داد و معیر بعد از تکمیل عمارت جنوبی، جشن عروسی خود را در این محل برگزار کرد.

در دوران پهلوی باغ فردوس سرنوشت جدیدی پیدا کرد. در سال ۱۳۱۶، به دستور علی اصغر حکمت وزیر معارف آن زمان، باغ فردوس خریداری، عمارت آن مرمت و دبیرستان شاپور تجریش در آن دایر شد. بعد از انقلاب نیز این باغ و عمارت در اختیار صدا و سیما بود. سرانجام در سال 1381، شهرداری تهران آن را به موزه‌ سینما تبدیل کرد.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین مدل‌های کاغذ دیواری پشت تلویزیون

معماری باغ فردوس

معماری باغ فردوس تهران

بعد از عبور از باغ و درختان سرسبز آن، چشمتان به عمارت زیبای باغ خواهد افتاد. عمارتی که تنها یادگار شکوه و جلال باغ‌های فردوس است و دیگر از گذشته و نقشه باغ فردوس چیزی باقی نمانده است. باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع وسعت دارد و مساحت عمارت آن هزار متر مربع است که شامل سه و نیم طبقه به عرض ۲۶ متر و به طول تقریبا ۳۴ متر است. شیب زمین این باغ از شمال غربی به جنوب شرقی است و تندی این شیب به‌گونه‌ای است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است. تمامی اتاق‌ها و سالن‌های ساختمان باغ، گچ‌بری‌های بسیار زیبایی در زیر حاشیه سقف دارد که از جمله می‌توان به مقرنس‌کاری‌های گل و شاخ و برگ اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: ناگفته‌هایی از معماری ساختمان تئاتر شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 مدل کابینت مدرن جدید که آشپزخانه شما را لاکچری می‌کند!

در بحث دکوراسیون داخلی خانه، آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی قلب تپند…