6 نکته طلایی برای افزایش عزت نفس

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی که فرد برای خودش قائل است. به زبان ساده‌تر عزت نفس همان نگرش صادقانه‌ یا تصویر ذهنی‌ای است که هر کدام از ما نسبت به خودمان داریم.
مهارت افزایش عزت نفس

به طور کلی عزت نفس یعنی این که من درباره توانایی‌های خود، چه نگرشی دارم و تا چه اندازه خودم را ارزشمند می‌شمارم و برای خودم احترام قائل هستم. در واقع عزت نفس یکی از مهم‌ترین شاکله‌های شخصیت هر انسانی است. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا درباره مهارت افزایش عزت نفس  و نکات طلایی آن با شما صحبت کنیم.

تاثیر عزت نفس در زندگی

تقریبا هیچ زمینه‌ای از زندگی را پیدا نمی‌کنید که عزت نفس در آن بی‌تاثیر باشد. از آنجایی که عزت نفس جزو یکی از بنیادی‌ترین شاخصه‌های شخصیت است، در تمامی ابعاد زندگی تاثیرگذار است.

عزت نفس و اعتماد به نفس

مهارت افزایش عزت نفس

اگر قصد دارید روی عزت نفس خود کار کنید و آن را ارتقا دهید، نکات زیر به شما در افزایش مهارت عزت نفس کمک شایانی خواهد کرد:

نقاط ضعف و قوت خودتان را بشناسید

10 نقطه قوت و 10 نقطه ضعف خودتان را بنویسید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا برداشتی صادقانه و واقع بینانه از خود به دست بیاورید.

از مهم‌ترین نکات در مهارت افزایش عزت نفس: توجه به فعالیت‌های مورد علاقه

در روز حداقل ۳۰ دقیقه، فعالیت‌های موردعلاقه‌تان را انجام دهید. فهرستی از علایق خودتان تهیه کنید و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید زمانی را برای انجام دادن آن‌ها در روز تعیین کنید.

مسئولیت‌پذیر باشید

مسئولیت کارهای مختلف را قبول کنید. افرادی که عزت نفس پایینی دارند، مسئولیت‌پذیر نیستند، زیرا از شکست می‌ترسند. یکی از راه‌های افزایش عزت نفس این است که، سعی کنید به صورت داوطلبانه مسئولیت بعضی کارها را به عهده بگیرید و در صورتی که در انجام آن کار موفق نبودید آن را بیان کنید و درباره عدم موفقیت و نقاط ضعف خود با دیگران حرف بزنید و درصدد جبران برآیید.

دست از مقایسه بردارید

هیچ دو نفری را نمی‌توان و نباید با هم دیگر مقایسه کرد. بیخیال مقایسه کردن خودتان با دیگران شوید. شما تنها باید خودتان را با گذشته خود مقایسه کنید و بس.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته کلیدی در طراحی نمای ایده‌آل برای ساختمان

تاثیر عزت نفس در زندگی

نکته طلایی برای مهارت افزایش عزت نفس:‌ کمال‌گرا نباشید

دست از کمال‌گرایی بکشید و اشتباهات خود را قبول کنید، هیچکس کامل نیست و تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال فقط باعث نا‌‌امیدی می‌شود، درحالیکه پذیرفتن اشتباهات باعث رشد و پیشرفت شما می‌شود.

هیچکس کامل نیست

اگر تصور بدي از خودتان داشته باشيد، افكارتان منفي مي‌شود و تاثير بدي روی احساس و رفتارتان مي‌گذارد. زماني كه احساس بدي داريد فقط چيزهاي ناخوشايند را به یاد مي‌آوريد و بدبين مي‌شويد. بنابراین افکار منفی که در ذهنتان است را کنار بگذارید و انتقاد کردن از خود را متوقف کنید. شما باید قدردان خود باشید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را قبول کنید. همیشه یادتان باشد که هیچکس کامل نیست.

نتیجه‌گیری: مهارت افزایش عزت نفس فرآیندی مستمر و پیوسته است و هیچ گاه پایان نمی‌یابد، بنابراین همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید. صبور باشید و در این راه پشتکار داشته باشید. شاید گاهی از مسیر خارج شوید، ایرادی ندارد، دوباره از اول شروع کنید و با قدرت بیشتری به حرکت ادامه دهید. خود را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر بگیرید که هر چه بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد. سعی کنید در رفتارهای روزمره‌تان نکات بالا را تمرین کنید.

پیشنهاد مطالعه:‌ سیر تا پیاز جذب مشتری جدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را از دست ندهید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را نباید از دست بدهید. در این دنیا با این وسعت بسیار زیاد جا…