در این خانه تاریخی درختان به طرز عجیبی رشد کرده‌اند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه ماپار از یادگارهای دوره‌ پهلوی اول محسوب می‌شود و محل زندگی عبدالمجید ماپار، از تجار خوزستان بوده است. او در اواخر دوره قاجار در این خانه ساکن شد و در اوایل دوره پهلوی، تغییراتی در بنای آن به‌وجود آورد.
خانه ماپار اهواز

اگر از اهالی خوزستان باشید و یا زیاد به شهر اهواز سفر کرده‌باشید، احتمالا بارها نام خانه ماپار را شنیده‌اید. با این حال افرادی زیادی نیز هستند که نمی‌دانند خانه ماپار کجاست و یا چرا به یکی از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی اهواز تبدیل‌شده است. اگر از علاقمندان به خانه‌های قدیمی و معماری تاریخی آن هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید تا شما را با معماری تاریخی خانه ماپار اهواز آشنا کند.

تاریخچه خانه ماپار اهواز

تاریخچه خانه ماپار به دوران قاجار و پهلوی باز می‌گردد. شاید نام این خانه در نگاه اول برای شما عجیب باشد. ماپار نام صاحب این خانه بود. ماپار یکی از تجار ثروتمند در دوران قاجار بود که با توجه به آب و هوای اهواز، تصمیم به ساخت خانه‌ای در جوار رود کارون گرفت. معماری این خانه زیبا دو طبقه توسط یکی از بهترین معماران دوران پهلوی انجام شد. پس از مرگ ماپار، این خانه به نفع دولت پهلوی توقیف شد و پس از انقلاب، به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. این بنا پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری در اهواز و محلی برای لذت بردن از اوقات فراغت تبدیل شد.

معماری خانه ماپار اهواز

معماری خانه ماپار

اگر سری به خیابان خوانساری اهواز بزنید، عمارت بزرگی را مشاهده می‌کنید که 550 متر مربع مساحت دارد. این خانه مانند بناهای هم‌دوره‌ خود دارای نمای آجری است. دیوارهای خانه از سنگ ساخته‌شده‌‌اند. در خانه ماپار اهواز، در دو طرف ساختمان دو حیاط ساخته‌شده که در حال حاضر تنها یک حیاط  آن قابل استفاده‌است. در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده‌می‌شود. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی است و تیرها در فاصله‌های ۲۰ سانتی‌متری از یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. سردر ورودی خانه نیز تزیین آجرکاری خفته‌ راسته دارد.

مطلب پیشنهادی:  تزیین میز ناهار خوری با 5 وسیله ارزان و جدید!

معماری خاص این خانه، افراد را به گذشته‌های دور می‌برد. پنجره‌های چهارگوش که به شیشه‌های قرمز و سبز و زرد مزین هستند، در روزهای آفتابی اهواز و زیر نور چراغ‌ها در شب، فضایی رنگین به باغ می‌دهند. با این حال چیزی که فضای این خانه را جذاب‌تر و خاص‌تر‌کرده، درخت‌های خانه ماپار است. شکل خاصی که درخت‌های این مجموعه دارند، باعث‌شده که بسیاری از افراد به خاطر دیدن این درخت‌ها به خانه ماپار بروند. یکی از درخت‌های آن، درخت نخلی است که برخلاف تصور عامه از درخت‌های نخل، تنه آن خمیده است. این مسئله باعث شده که به آن لقب نخل قهر کرده بدهند.

پیشنهاد مطالعه: معماری جذاب خانه مشروطه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ایده های جذاب برای چیدمان بالکن لاکچری

بالکن‌ها می‌توانند فضایی عالی برای استراحت، غذا خوردن و لذت بردن از فضای باز باشند. با کمی…