سازه عجیب اتومیم بلژیک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این بنا با الهام از ساختار فیزیکی اتم و به وسیله مهندس آندره ساخته شد. اکنون از مجموع این گوی‌ها 6 عدد از آن‌ها در دسترس بینندگان قرار دارد.
سازه اتومیم بلژیک

بسیاری از مردم با بردن نام کشور بلژیک، اولین چیزی که در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد ساختمان‌های زیبا با معماری عجیب است. یکی از این ساختمان‌های عجیب که به دلیل معماری خاص خود شهرتی جهانی‌یافته، سازه اتومیم بلژیک است. این شاهکار هنری از ابتدا برای نمایشگاه بین المللی بروکسل در سال ۱۹۵۸ طراحی شد تا سمبلی باشد برای این نمایشگاه بین المللی که اصطلاحا به آن اکسپو ۵۸ گفته‌می‌شود. چنانچه علاقه‌مند هستید درباره این سازه عجیب بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

هرآنچه که باید درباره سازه اتومیم بلژیک بدانید

سازه اتومیم بلژیک که در ابتدا برای نمایشگاه بین‌المللی طراحی شد و هدف از طراحی آن، برقراری صلح بین تمام ملت ها است. ایمان به پیشرفت چه از نظر فنی، چه علمی و در پایان پیام آور نگرش‌امیدوارانه به آینده جهانی است. بنابراین مقرر شد بعد از پایان نمایشگاه بین‌المللی در سال 1958، این سازه هنری نیز از بین برود. باتوجه به اینکه این سازه در بین مردم از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار شد، در مدت زمان کوتاهی این سازه به معروف‌ترین اثر هنری بلژیک تبدیل شد.

علاوه بر ارزش سمبلیک این سازه که به تاریخچه آن مربوط می‌شود، اتومیم به یکی از تمثال‌های نمادین شهر بروکسل و پایتخت سیاسی اروپا مبدل‌شده است. بعد از بازسازی این سازه عظیم در سال 2006 از آن بعنوان موزه‌ایی برای نمایش اثار هنری و نمایشگاه‌های موقت استفاده می‌شود. بدنه سرتاسر فولادی اتومیم شبیه بشقاب پرنده های فیلم های علمی-تخیلی است.

مطلب پیشنهادی:  پرفروش‌ترین رنگهای مبل راحتی شیک در سال 2024

معماری سازه اتومیم بلژیک

معماری سازه اتومیم بلژیک

سازه اتومیم، 102 متر ارتفاع و 2400 تن وزن دارد. همین ویژگی باعث شده تا از فاصله دور نیز این سازه قابل مشاهده‌باشد. این سازه هنری که از یک کره مرکزی و هشت کره دیگر در اطراف تشکیل‌شده، معماری به نام آندره واترکین آن را خلق کرده‌است.  هر یک از این گوی‌ها به وسیله رشته هایی لوله‌ایی به بقیه گوی‌ها متصل است. هر کدام از آن‌ها بر روی سه‌ستون استوار هستند. نکته جالب توجه این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند که تعداد این کره‌ها که مجموعا ۸ عدد می‌شوند، بیانگر تعداد کشورهای بلژیک است.

این کره‌های کریستال آهن که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ‌تر از اتم‌های اولیه آهن، پوششی آلومینیومی دارند. چرا که آلومینیوم ماندگاری بیشتری در محیط در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. از سوی دیگر استفاده از آلومینیوم قیمت کمتری دارد که برای سازه ایی که از ابتدا قرار بوده موقتی باشد موضوع عجیبی به نظر نمی‌آید. هرچند در بازسازی این اثر پنجاه سال بعد از ساخت ان انجام شد، پوشش الومینیومی با فولاد ضد زنگ که به اینوکس معروف است جایگزین ماده مورد استفاده قبلی شد.

پیشنهاد مطالعه: در این معبد مجسمه‌ها حرف می‌زنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ایده های جذاب برای چیدمان بالکن لاکچری

بالکن‌ها می‌توانند فضایی عالی برای استراحت، غذا خوردن و لذت بردن از فضای باز باشند. با کمی…