معماری منحصر به فرد مسجد شافعی کرمانشاه + تصاویر

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسجد شافعی کرمانشاه یا همان مسجد جامع شافعی‌ها یک شاهکار قدیمی از هنر معماری در منطقه غرب ایران است که مانند نگینی در قلب کرمانشاه می‌درخشد.
مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد جامع شافعی‌ از مکان‌های تاریخی کرمانشاه به شمار می‌رود که با گذر زمان به یکی از شاهکارهای معماری و مذهبی ایران تبدیل شده‌است. این مسجد که در مرکز شهر زیبای کرمانشاه در تاریکه بازار قرار دارد، مخصوص اهل تسنن است. این مسجد باشکوه از آن زمان تاکنون همواره در حال توسعه و زیباسازی بوده‌است و در حال حاضر با گلدسته‌های زیبا و بلندش بر رونق شهر کرمانشاه افزوده است. اگر علاقه‌مند هستید با معماری بنای تاریخی مسجد شافعی کرمانشاه بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه مسجد شافعی کرمانشاه

در سده چهارم میلادی در دوران ساسانیان، روستای خوش آب و هوایی بود که به عنوان اقامتگاه پادشاهان برگزیده‌شده بود. همین توجه به روستای زیبا و خوش آب و هوا باعث شد که به مرور زمان جاذبه‌های تاریخی زیادی در این روستا ساخته‌شود و آن را تبدیل به کلانشهر کرمانشاه کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر، مسجد شافعی‌ها است که ساخت آن مربوط به دوره قاجار است. در سال 1324 هجری شمسی، زائرسرایی در محل کنونی مسجد قرار داشت که ملا سید حسین مسعودی و عده‌ای از خیرین اهل تسنن، سرپرسیتی آن را بر عهده داشتند. سرانجام با تلاش این خیرین مسجدی با معماری باشکوه برای مسلمانان اهل تسنن ساخته شد.

معماری مسجد شافعی

معماری مسجد شافعی

این مسجد باشکوه با مساحت 1060 متر مربع و معماری خاص آن، به عنوان زیباترین جاذبه تاریخی کرمانشاه شناخته‌‌‌می‌شود. سازه اصلی مسجد جامع فلزی است و نمای بیرونی این بنا از سنگ تراورتن سفید تشکیل‌شده است. مسجد جامع شافعی بسیار متفاوت با مساجد دیگر ایران است. چرا که معماری این مسجد به سبک معماری مساجد ترکیه ساخته‌شده است. اگرچه در ظاهر مسجد جامع شافعی مانند دیگر مساجد ایران به نظر می‌رسد، ولی معماری داخلی آن کاملا متفاوت است. گچ‌بری‌های منحصر به فرد داخل مسجد وجود دارد که بر روی آنان آیاتی از قرآن کریم نگاشته‌شده است.

مطلب پیشنهادی:  روش‌های جذاب برای چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن

گنبد و نیم‌گنبد‌های این مسجد بسیار زیبا و چشم نواز هستند. یکی از ۳ مناره این مسجد، قدیمی و ۲ مناره دیگر به نسبت جدیدتر و  ساده و طلایی رنگ هستند. نقاشی‌های زیبا، کتیبه‌هایی که به خط طغرا نگاشته شده‌اند و ستون‌های قطور، تنها گوشه‌‌ای از زیبایی این بنا هستند. در کنار مسجد برای برگزاری نماز جماعت، ساختمان جدیدی بنا شد. دو شبستان زنانه و مردانه در این مسجد قرار دارند. شبستان اصلی در ضلع شمالی مسجد قرارگرفته که دو طبقه است و از 5 ستون تشکیل‌شده است.

پیشنهاد مطالعه: طاق بستان، شکارگاه پادشاهان ساسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

دکور منزل با گل مصنوعی و داشتن خانه ای زیبا

بسیاری از افراد به وجود گل در دکوراسیون منزل علاقه دارند، اما هر روز نمی‌توانند به دنبال گ…