طاق بستان، شکارگاه پادشاهان ساسانی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جالب است بدانید درخت بزرگ و کهنسالی که بیش از ۶ قرن‌ عمر دارد، در محوطه تاریخی طاق بستان قرار دارد.
جاذبه گردشگری طاق بستان

در شمال شرقی شهر کرمانشاه در کنار چشمه‌ای خروشان، طاقی از سنگ قرار دارد که بومیان این شهر آن را با نام طاق‌وه‌سان (طاق‌‌ بستان) می‌شناسند. این طاق سنگی با شکوه که از دوره ساسانیان به جا مانده است که تاج‌گذاری خسروپرویز، اردشیر دوم و سوم و شاپور دوم و سوم را نشان می‌دهد. در صورتی که تمایل دارید درباره جاذبه گردشگری طاق بستان بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

جاذبه گردشگری طاق بستان

تاریخچه طاق‌ بستان

در سده سوم میلادی در مسیر جاده ابریشم در دامنه کوه، مکانی خوش آب و هوا قرار داشت که پادشاهان ساسانی برای تفریح و شکار این منطقه را انتخاب می‌کردند. ویژگی‌های مثبت این منطقه، پادشاهان را ترغیب می‌کرد تا در این مکان تندیسی از خود بسازند. اما ساخت تندیس چند سال به تعویق افتاد چرا که بعضی از پادشاهان می‌خواستند که این تندیس در کنار تخت جمشید ساخته شود. سرانجام در زمان اردشیر دوم ساخت پیکرها و تندیس‌ها آغاز شد.

هر قسمت از طاق نماد چیست

هرقسمت از طاق بستان چه مفهومی دارد

طاق بستان از دو طاق ‌بزرگ و کوچک ساخته شده است. در طاق‌ بزرگ تاج‌گذاری خسرو پرویز را نشان می‌دهد که زره‌پوشیده سوار بر اسب است. این بخش ایوانی فضایی به عرض حدود ۸ متر، ارتفاع حدود ۱۲ متر و عمقی حدود ۸ متر دارد. طاق‌ کوچک، تاج‌گذاری شاپور دوم و سوم را نمایش می‌دهد که عرض این طاق حدود ۶ متر، و عمق ۵.۳ متر و ارتفاع آن ۵ متر است. سمت راست طاق‌ کوچک سنگ‌نگاره‌ای قرار دارد که تاج‌گذاری نهمین پادشاه ساسانی، اردشیر دوم را نشان می‌دهد.

در کنار طاق کوچک، سنگ نگاره‌ای وجود دارد که متعلق به دوران قاجاریان است با کتیبه‌ای که به خط نستعلیق حفاری شده است. این سنگ‌نگاره نشان دهنده‌ مجسمه‌ پسر فتحعلی شاه قاجار است و در کنار او شعری نوشته شده است. طبق این شعر، محمد علی میرزا پسر فتحعلی‌خان قاجار، خسرو پرویز را دربان خود می‌داند و طاق بستان را به کوه طور تشبیه کرده است.

مطلب پیشنهادی:  با فرش‌های کهنه و قدیمی چه کنیم؟

طاق‌ بستان اولین تابلوی سنگی در جهان است که تمام اصول و قواعد نقاشی به درستی در آن اجرا شده است. حفاری این طاق به حدی زیبا طراحی شده که گویی اثر از روی نقاشی نقش شده است. در سال‌های قبل امکان ورود به درون طاق وجود داشت اما اکنون برای جلوگیری از تخریب طاق‌ بستان مانع از ورود افراد به درون طاق می‌شوند.

چشمه طاق

 چشمه طاق بستان

زمانی که وارد این طاق می‌شوید، در ابتدا فضای سبز و دریاچه‌ای را می‌بینید که زیبایی خاصی به این فضا بخشیده است و این زیبایی هنگامی دو چندان می‌شود که تصویر طاق درون آب می‌افتد. چشمه آبی که در پایین این آثار باستانی قرار دارد باعث شده شهرت این معماری تاریخی دوچندان شود. در زمان ساسانیان از این چشمه برای تامین آب شرب و آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شد. می‌توان گفت این چشمه از عوامل تاثیرگذار در سرسبزی محیط است.

نتیجه‌گیری: بهترین فصل دیدن جاذبه گردشگری طاق بستان، فصل برگ‌ریزان پاییز است که علاوه بر دمای هوای مناسب، برگ‌های رنگارنگ زیبایی خاصی به محوطه طاق می‌بخشد.

پیشنهاد مطالعه:«رخون، قلعه‌ای مخوف در گیلان»

تعداد کلمات مطلب: 498

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین زمان آبیاری گل های آپارتمانی در فصل بهار

از مهم‌ترین نکات هنگام مراقبت از گیاهان، نحوه آبیاری گل های آپارتمانی است که نقش بسیار موث…