این افراد مشکلات شما را حل می‌کنند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه ما در زندگی با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم. افراد هنگام برخورد با مشکلات عکس‌العمل مشابه نشان نمی‌دهند. برخی افراد هستند که در نه تنها هنگام رویارویی با مشکلات خود رفتار مناسب نشان می‌دهند، بلکه تمام تلاش خود را برای حل مشکل دیگران نیز انجام می‌دهند. در نهایت شاید نتوانند مشکل را حل کنند، ولی حضورشان دلگرمی است. وجه تمایز این افراد با دیگران چیست؟
مهارت همدلی چیست؟

قطعا ما نسبت به همه افراد نظر مشابهی نداریم. حضور بعضی‌ها برایمان آرامش‌بخش است و حضور بعضی دیگر برایمان سوهان روح است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت این دو گروه افراد در چیست؟‌ چه چیزی باعث این تفاوت‌ها می‌شود؟ مهارت همدلی یکی از این تفاوت‌هاست. با یادگیری مهارت همدلی افراد یاد می‌گیرند تا دیدگاه دیگران را درک کنند. انسان‌ها جذب افرادی می‌شوند که آن‌ها را بفهمند. بنابراین با فراگیری همدلی می‌توانیم جزو افرادی باشیم که دیگران با آن‌ها راحت ارتباط برقرار می‌کنند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند. مهارت همدلی چیست؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و مهارت همدلی را به شما معرفی کنیم.

چگونه به دیگران کمک کنیم

مهارت همدلی چیست؟

همدلی یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی است که در کیفیت ارتباط ما با دیگران نقش تعیین‌کننده دارد. هر فردی برای حضور موثرتر در جامعه و ارتباطات خود بهتر است تا همدلی را بیاموزد. به طور خلاصه همدلی یعنی درک تفکر، احساسات و رفتار دیگران . مفهوم همدلی این است که قادر باشیم دیگران را در جایگاه خودشان ببینیم و درک کنیم. این مهارت باعث می‌شود تا بتوانیم عقاید مختلف را بپذیریم و درک کنیم. اگر در روابط خود همدلی نداشته باشیم حس ناامنی و بی‌اعتمادی را به دیگران انتقال می‌دهیم و باعث تشدید و افزایش تعارضات در روابطی که داریم، می‌شویم. همدلی با همدردی یا دلسوزی تفاوت دارد. همدلی بیشتر به این معنی است که «با کسی چیزی را احساس کنیم» نه اینکه برای کسی احساسی (مانند دلسوزی) داشته باشیم.

مهارت همدلی در تمام روابط ما اعم از روابط عاطفی، کاری و… تاثیرگذار است. با یک مثال این مهارت را بهتر برای شما توضیح می‌دهیم:‌ مدیر یک مجموعه را در نظر بگیرید که یکی از کارمندانش در حالی که مرخصی‌های ماهیانه خود را استفاده کرده‌است، مجددا درخواست مرخصی دارد. مدیری که مهارت همدلی نداشته‌باشد قطعا این درخواست را رد می‌کند ولی مدیری که با مهارت همدلی آشناست ابتدا علت مرخصی را جویا می‌شود و سپس درباره موافقت یا مخالفت با مرخصی تصمیم می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  با این تست اعتماد به نفس خود را بسنجید

ابعاد همدلی

همدلی دو بعد اصلی دارد. برای اینکه بتوانیم این مهارت را فرا بگیریم باید ابعاد تشکیل‌دهنده آن را بشناسیم و سعی کنیم در هر دو بعد تمرین داشته‌باشیم. ابعاد همدلی عبارتند از:

چگونه همدلی کنیم

  • بعد شناختی: به توانایی شناخت احساسات و حالات دیگران و توانایی حدس زدن دیدگاه و نقطه نظر آن‌ها اتلاق می‌شود. برای مثال اگر طرف مقابل ناراحت است از نظر شناختی و منطقی دلیل ناراحتی او را جویا شویم و ببینیم آیا چیزی که باعث ناراحتی او شده متناسب با احساس فرد هست یا خیر؟
  • بعد عاطفی: به توانایی ابراز کردن پاسخ عاطفی مناسب به احساسات دیگران اتلاق می‌شود. برای مثال اگر طرف مقابل ناراحت است به او کمک کنیم تا احساساتش را بشناسد و آن را قبول کند، نه اینکه از احساسات خود فاصله بگیرد و آن‌ها را سرکوب کند.

نتیجه‌گیری: افراد همدل در برخورد با دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند و به همین خاطر نیز دیگران نسبت به آن‌ها دیدگاهی مثبت دارند و از ارتباط با آن‌ها لذت می‌برند. اگر شما فردی همدل باشید نه تنها به سلامت روان خود، بلکه به سلامت روان اطرافیانتان هم کمک بسیاری کرده‌اید.

پیشنهاد مطالعه: آیا برای یک ارتباط موثر باید برونگرا باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

۳ راه برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر

جلوگیری از ماسیدن کرم پودر یکی از خواسته‌های افراد است که همواره با آن روبه‌رو می‌شوند. ای…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

مطالب پیشنهادی

برای مشاهده آگهی های ملکی یوسف آباد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

آگهی های خریدآگهی های اجاره